A A+ A++

Przez ostatnie tygodnie wraz z ekspertami, samorządowcami i czytelnikami dyskutowaliśmy o największych wyzwaniach, z którymi muszą się zmierzyć Kielce i województwo świętokrzyskie. Po konsultacjach przygotowaliśmy po 12 propozycji, a ostateczny głos należał do czytelników, którzy w głosowaniu wybierali najważniejsze wyzwania dla miasta i regionu.

Głosowanie zakończyło się 3 maja. I trzeba przyznać, że zaskoczenia nie było, bo od początku, jeśli chodzi o liczbę głosów, mieliśmy dwóch zdecydowanych liderów. W przypadku regionu jako najważniejsze wyzwanie wskazano budowę drogi ekspresowej S74, a w przypadku miasta – budowę wschodniej obwodnicy Kielc.

Ostatecznie budowa S74 dosłownie zdeklasowała pozostałe propozycje – otrzymała trzy razy więcej głosów niż druga w kolejności modernizacja linii kolejowej nr 8 Warszawa–Kielce–Kraków.

ZOBACZ TAKŻE: Plebiscyt rozstrzygnięty. A jakie wyzwania wybrali mieszkańcy innych miast? Polska ma być zielona, ładna i wygodna

Dopiero na trzecim miejscu znalazła się produkcja zielonej energii i walka o czyste powietrze, a tuż za podium – utworzenie strefy inwestycyjnej w Obicach.

Co ciekawe, na ostatniej, 12. pozycji wyzwań dla regionu jest wykorzystanie potencjału laboratoriów Głównego Urzędu Miar.

S74 ważna, ale czy będzie impulsem

Wysokim miejscem budowy drogi ekspresowej S74 przez region nie jest zaskoczony Michał Beim z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, specjalista od problematyki transportu miejskiego i regionalnego oraz planowania przestrzennego.

– Podobny trend jest w całym kraju. Otwarte jest jednak pytanie, czy z punktu strategii rozwoju regionalnego właśnie infrastruktura transportowa jest wszystkim – mówi dr Michał Beim. Zwraca uwagę, że w dzisiejszej gospodarce, opartej coraz bardziej na wiedzy i nowych technologiach, ważniejszym czynnikiem rozwojowym staje się coraz bardziej kwestia edukacji.

– Dobry czy wyspecjalizowany uniwersytet przyciąga ludzi z większego obszaru oddziaływania. To element, który charakteryzuje nowoczesne regiony. Tymczasem w Polsce błędnie się uważa, że infrastruktura sama w sobie jest warunkiem koniecznym i wystarczającym do rozwoju regionalnego – dodaje.

Fot. Wojciech Habdas / Agencja Gazeta

Podkreśla przy tym, że rozwój infrastruktury jest oczywiście ważny. – Na pewno ekspresówka to element sprzyjający wymianie towarów, ale kluczowa jest odpowiedź na pytanie, co jest lub będzie impulsem do rozwoju – ocenia Michał Beim. Jego zdaniem „siłą regionów jest przede wszystkim odpowiedni kapitał ludzki”. – To jest w Polsce za mało dostrzegane. Widoczna jest za to wiara, że jeżeli wybudujemy kolejne kilometry dróg, to staniemy się potęgą gospodarczą – ocenia Michał Beim.

Co po wschodniej obwodnicy Kielc?

Jako najważniejsze wyzwanie dla Kielc czytelnicy wskazali budowę wschodniej obwodnicy miasta. Zdobyła ona dwa razy więcej głosów niż drugie w zestawieniu zwiększenie potencjału gospodarczego. To ważny sygnał dla polityków, którzy przez lata mówili o potrzebie tej inwestycji, ale dopiero w tej kadencji, m.in. po tekstach „Wyborczej”, podjęli realne kroki i wyłożyli pieniądze na dokumentację.

Na podium w rankingu wskoczyło też dostosowanie miasta do zmian klimatycznych, a tuż za nim jest walka ze smogiem.

Warto jednak dodać, że nawet po zsumowaniu wyników wyzwań klimatycznych i walki ze smogiem nadal liderem jest budowa obwodnicy.

Ostatnie miejsce, co też zaskakuje w „mieście sportu”, zajęła propozycja modernizacji obiektów sportowych.

– Wyrzucanie tranzytu za miasto jest priorytetem dla praktycznie wszystkich miast, nie tylko w Polsce – komentuje dr Michał Beim. Przyznaje, że w przypadku Kielc wpływ na taką ocenę mogło mieć też wybudowanie drogi ekspresowej S74 przez miasto. – Niewyprowadzenie ruchu tranzytowego na obrzeża było błędem, który teraz trudno naprawić, bo to nowa inwestycja i nikt nie da pieniędzy na budowę równoległej drogi po obrzeżach miasta – ocenia Michał Beim.

Wschodnia obwodnica miasta to jednak inna inwestycja. Ma wyprowadzić ruch tranzytowy na kierunku północ–południe, który teraz odbywa się przez miasto drogą krajową nr 73. I który spotyka się z S74 przy największym w regionie centrum handlowym. W efekcie już pięć lat temu przejeżdżało tam aż 32 tys. pojazdów na dobę.

– Istotne jest pytanie, co zrobić po wybudowaniu obwodnicy. We Wrocławiu po otwarciu obwodnicy autostradowej odniesiono sukces w postaci wyprowadzenia tranzytu. Ale nie było pomysłu, co zrobić dalej, i mieszkańcy bardzo szybko się zawiedli. Po prostu, gdy zrobiło się luźniej na drogach, sami wsiedli do swoich samochodów i przestrzeń wypełnił lokalny ruch samochodowy – tłumaczy dr Beim.

Dlatego radzi, żeby w Kielcach starać się bardziej skoncentrować np. na uspokojeniu ruchu i tworzeniu przestrzeni publicznej. – To powinny być rzeczy do dyskusji i co bardzo ważne, żeby to lokalna społeczność wypowiedziała się, czego oczekuje. Być może trzeba na nowo przemyśleć budowę tramwaju w Kielcach – podkreśla naukowiec.

Wyniki plebiscytu. Wyzwania dla Kielc i Świętokrzyskiego

Kielce: 1. Budowa wschodniej obwodnicy miasta – 308 głosów, 2. Większy potencjał gospodarczy – 157, 3. Dostosowania miasta do zmian klimatycznych – 113, 4. Skuteczniejsza walka ze smogiem – 85, 5. Powstrzymać miejską emigrację – 82, 6. Lepsza opieka zdrowotna – 45, 7. Rozwój komunikacji publicznej – 44, 8. Lepsza oferta kulturalna – 37, 9. Więcej planów zagospodarowania – 32, 10-11. Sieć kanalizacyjna w całym mieście i Budowa wizerunku Kielc – po 26, 12. Modernizacja obiektów sportowych – 16

Województwo świętokrzyskie: 1. Budowa drogi ekspresowej S74 – 513 głosów, 2. Modernizacja linii kolejowej do Warszawy i Krakowa – 162, 3. Produkcja zielonej energii i walka o czyste powietrze – 133, 4. Utworzenie strefy inwestycyjnej w Obicach – 95, 5. Rozwój lecznictwa onkologicznego – 70, 6. Rozwój infrastruktury turystycznej – 45, 7. Zapewnienie wystarczającej kadry medycznej – 41, 8. Podniesienie poziomu szkół wyższych – 36, 9. Nowa oferta dla seniorów – 34, 10. Rozwój nowych technologii – 31, 11. Rozwój bazy sanatoryjnej i uzdrowiskowej – 19, 12. Wykorzystanie potencjału laboratoriów Głównego Urzędu Miar – 13.

Supermiasta i Superregiony 2040. Gala 25 maja

Ogólnopolska gala podsumowująca akcję połączona z dyskusją o przyszłości miast i regionów odbędzie się 25 maja.

O wynikach plebiscytu Supermiasta i Superregiony 2040 słuchaj także w Radiu Złote Przeboje w sobotę 8 maja o godz. 6 i w niedzielę 9 maja, także o godz. 6.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułSupermiasta 2040. Mamy siedem wyzwań dla Poznania. Ludzie chcą zieleni. Jaśkowiak: Popieram
Następny artykułFlorida school district investigating recorded incident of student being paddled at elementary school