A A+ A++

Dlaczego sprowadzamy samochody z Niemiec? Z reguły są one zadbane, dobrze wyposażone oraz mają atrakcyjną cenę. Często obawiając się samodzielnego zakupu auta, korzystamy z usług handlarzy i padamy ofiarą oszustwa. Zamiast perełki dostajemy rzęcha. Aby uniknąć zawodu, trzeba załatwić wszystko osobiście. Wymaga to jednak odwiedzenia sprzedawcy w Niemczech, a następnie sprowadzenia auta do polski. Jak to zrobić krok po kroku? Poradzimy w niniejszym artykule.

Gdzie szukać auta?

“Odradzamy poszukiwanie wymarzonych czterech kółek wśród ofert tak zwanych specjalistów, którzy mają za zadanie ułatwić nam życie. Są to handlarze, którzy z reguły wcisną każdy kit, by opchnąć nam kupę złomu, która tylko z pozoru wygląda na zadbane auto. Pojazdy te posiadają masę wad ukrytych, które przed sprzedażą są często maskowane. Wychodzą one na jaw dopiero u mechanika” – mówi redaktor z serwisu magazynprzedsiebiorcy.pl.

Ustal wszystkie szczegóły ze sprzedającym

Aby znaleźć dobry samochód w Niemczech, należy poświęcić trochę czasu. Szukając na niemieckiej stronie z autami należy zwrócić uwagę na to czy dokumentacja zdjęciowa pokazuje dokładnie każdy szczegół auta i czy opis jest szczegółowy. Kiedy znajdziemy już potencjalne nasze wymarzone cztery kółka, należy skontaktować się ze sprzedawcą i ustalić z nim wszelkie szczegóły transakcji oraz spróbować wynegocjować jazdę testową. Jest to ważne, gdyż tylko podczas niej wyczujemy prac ę układu napędowego i hamulców. Sprzedawca, który nie chce nic ukryć, bez problemu się na taką jazdę zgodzi.

Przeczytaj o rejestracji samochodu z Niemiec

Policz wszystkie koszty zakupu i sprowadzenia auta

Po ustaleniu wszystkich szczegółów ze sprzedającym warto skalkulować wszystkie koszty sprowadzenia auta do Polski. Musisz uwzględnić koszty podróży, opłaty oraz akcyzę. Zazwyczaj taka podróż bardzo się opłaca, gdyż auta używane w Polsce są o kilka tysięcy droższe niż te sprowadzane na własną rękę z Niemiec. Dodatkowo auta będące na rodzimym rynku wtórnym często są w dużo gorszym stanie niż w Niemczech.

Nie zapomnij o oględzinach przed zakupem

To kluczowe przy każdym zakupie pojazdu. Możesz skorzystać z usług rzeczoznawcy lub stacji diagnostycznej. Jeżeli znajdziesz jakieś wady, to pomoże Ci to w obniżeniu ceny. Należy też pamiętać, iż kupując auto jako osoba fizyczna, przysługuje nam miesięczny okres rękojmi. Jeżeli w tym czasie znajdziemy jakieś wady, to przysługuje nam prawo do odzyskania części poniesionych kosztów zakupu. Jeżeli pojazd nam odpowiada, przechodzimy do formalności zakupowych.

Powrót do kraju z autem

Możemy to zrobić na dwa sposoby. Auto można sprowadzić na lawecie lub wynająć do tego celu firmę. Rozwiązania te jednak są kosztowne, bo do kosztów usługi dochodzą opłaty autostradowe. Laweta kosztuje około 250 zł za dzień. Najlepiej będzie wrócić autem, prowadząc nasz nowy nabytek.

Skontroluj dokumenty

To, co ustaliśmy w rozmowie telefonicznej, warto sprawdzić w miejscu na umowie przed zakupem. Tylko zapisane ustalenia można potem egzekwować. Polecamy działać z zasadą, że na „Gębę to tylko krem do twarzy”. Dokument będzie sporządzony w języku niemieckim. Warto więc mieć przy sobie kogoś, kto płynnie się tym językiem posługuje. Dokument potwierdzający zakup trzeba będzie przetłumaczyć po powrocie do kraju. Warto więc sporządzić go od razu w formie Polsko niemieckiej. W ten sposób szybciej załatwimy formalności urzędowe w kraju oraz łatwiej będzie nam dociekać roszczeń jeżeli dojdzie do sporu. Dowód zakupu jest potrzebny przy rejestracji pojazdu, opłacaniu akcyzy. Sprzedawca musi poinformować nas o stanie prawnym pojazdu na przykład czy nie jest obciążony kredytem. Wraz z kluczykami musimy otrzymać następujące dokumenty:

  • Fahrzeubrief – dokument dowodu własności
  • Fahrzeugschein – dowód rejestracyjny,
  • HU-Hauptuntersuchung – potwierdzenie przeglądu stanu technicznego, uprawniające do poruszania się po drogach
  • AU-Abgasuntersuchung – analizę składu spalin,
  • książkę serwisową
  • kartę pojazdu (jeśli została wydana)
  • jeśli auto było wcześniej sprowadzane – dowód zakupu za granicą oraz dowód opłacenia wszelkich podatków i ceł

Oczywiście przed podpisaniem umowy warto ją krok po kroku, punkt po punkcie dokładnie sprawdzić. Jeżeli kupujesz auto na firmę lub od firmy nie przysługuje Ci prawo rękojmi. Jeżeli w umowie umieszczony został zapis, że są nam znane wszystkie wady to nie będziemy mieli prawa do roszczeń

Formalności w Niemczech

Po zakupie udajmy się z kompletem dokumentów do niemieckiego urzędu komunikacji. W nim należy przeprowadzić następujące formalności:

  • wyrejestrowanie pojazdu
  • wyrobienie nowych tablic i numerów rejestracyjnych
  • Opłacenie tymczasowego OC
  • Wyrobienie tymczasowego dowodu rejestracyjnego.

Urzędy niemieckie działają sprawnie i wymienione formalności nie zabiorą Ci dużo czasu. Tak więc stawiamy się w urzędzie i krok po kroku wykonujemy wszystkie polecenia i opłaty. Na koniec dostajemy tablice, z którymi możemy udać do polski.

Formalności w kraju

Samochód należy zarejestrować w Polsce. Po pierwsze należy udać się do urzędu celnego cele opłacenia akcyzy. Podatek ten wynosi 3,1 % wartości pojazdu dla aut o pojemności silnika do 2 l i 18,6% dla pojazdów z większym silnikiem. Opłatę tą musimy wnieść w ciągu 30 dni. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że urzędnicy są podejrzliwi i jeżeli wyczują, że obniżyliśmy cenę, to dokonają własnej wyceny. Następnie przeprowadzamy pozostałe formalności, do których należą:

  • Przetłumaczenie dokumentów
  • Przegląd techniczny
  • Ubezpieczenie OC

Po dopełnieniu ich możemy cieszyć się jazdą nowym nabytkiem.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułMichał Probierz: Duża grupa kibiców Cracovii hejtuje wszystko, co robimy
Następny artykułZASADY ZWIEDZANIA OBOWIĄZUJĄCE W MUZEUM PÓŁNOCNO-MAZOWIECKIM W OKRESIE ZAGROŻENIA COVID 19