W ostatnich latach stosunek do marketingu internetowego uległ ogromnej zmianie. Oczekuje się bowiem, od każdych podjętych działań, prawdziwie wymiernych efektów. Jeśli więc prowadzimy działania marketingowe, należy podjąć wszelkie wysiłki do tego, by sprawdzić, które z nich przynoszą nam najlepsze rezultaty, a które z nich wymagają dopracowania bądź modyfikacji. Podpowiadamy więc, jak mierzyć skuteczność działań marketingowych.
Ruch i sprzedaż
Serwis Beemail.pl radzi, aby pierwszym miernikiem, na jaki zwrócimy uwagę zasięg, a także ruch- zarówno online jak i offline- na twojej stronie. Zapewne nie są ci obce różnorodne kampanie promocyjne, szczególnie gdy dysponujesz określonym budżetem. Działania mogą okazać się daremne, jeśli nie przyniosą ci wymiernych korzyści.
By zmierzyć skuteczność ruchu i sprzedaży, musisz patrzeć na te mierniki w sposób pragmatyczny. Po pierwsze, zastanów się, czy lepiej mieć 10 tysięcy odwiedzających, z których tylko 100 dokona zakupu, czy lepiej mieć 1200 obserwujących, z których dwieście dokona rzeczywistego zakupu. Musisz na bieżąco sprawdzać, ile osób spośród twoich klientów dokonuje zakupu i jak wpływa to na ruch w serwisie.
Wskaźniki KPI
Są to kluczowe wskaźniki, które pomogą zmierzyć ci skuteczność działań marketingowych. Nie są to jednak mierniki, pozwolą jednoznacznie ocenić skuteczności podjętych działań marketingowych. Nie sugeruj się więc liczbą polubień posta czy miernikami zaangażowania, gdyż wskaźniki te w prosty sposób można “podkręcić”.
Skup się na tych bardziej złożonych, a przede wszystkim określ to, jakich rezultatów oczekujesz od podjętych działań. Twoim celem zawsze powinny być przychody, czyli sprzedaż. Wówczas wykorzystaj dane bazujące na tak zwanym lejku sprzedaży. Jasno zdefiniowane cele, pomogą Ci zbudować bazę odpowiednich wskaźników KPI.
Benchmarki w marketingu
Zestawienie działań marketingowych wraz z benchmarkami, pozwoli ci je najdokładniej ocenić. ROI na poziomie 30% czasem będzie uznane za wysokie, a w innym zaś niewystarczające, by przeznaczyć odpowiednią ilość środków na projekt. Rezultaty musisz więc porównać nie tylko pomiędzy alternatywami, ale także z dostępnymi danymi rynkowymi.
Koniecznie musisz uwzględnić również dynamikę zmian. Niektóre z działań, w perspektywie krótkoterminowej, mogą okazać się nieopłacalne, niemniej jednak, w przypadku planowania długoterminowego, mogą okazać się przysłowiowym strzałem w dziesiątkę.
Correlation vs causation
By skutecznie mierzyć działania marketingowe, w pierwszej kolejności należy rozróżnić czynniki, które faktycznie wpływają na wyniki, od tych, które jedynie z wynikami korelują. Oznacza to, że nie zawsze możemy założyć, że wzrost sprzedaży, został osiągnięty dzięki zwiększeniu budżetu na reklamę.
Należy więc przeanalizować i wybrać te czynniki, które z punktu widzenia działań marketingowych, rzeczywiście mają znaczenie. Przypisywanie zasług akcji promocyjnej, która tak naprawdę nie miała znaczenia, w odniesieniu do zwiększenia przychodów jest ogromnym błędem.
Mierząc działania marketingowe, musisz skupić się także na czynnikach towarzyszących jak np. poszerzenie sieci dystrybucji czy uwarunkowania rynkowe. Jeśli chcesz zmierzyć skuteczność działań marketingowych, musisz pogłębić analizę i wziąć pod uwagę wszystkie czynniki zewnętrze.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS