Sztuczna inteligencja oceni, czy będziemy wiarygodnym klientem instytucji finansowej. Algorytm zdecyduje o pożyczce dla człowieka, a de facto o jego losie.
Technologia AI jest w stanie nie tylko analizować twarde, realne dane – tu i teraz, ale również prognozować. Niczym wróżka zapatrzona w szklaną kulę sztuczna inteligencja też może zaglądać w przyszłość. Mechanizm przewidywania jest jednak znacznie bardziej zaawansowany niż karty tarota. Wizja algorytmów, które będą oceniać człowieka oraz ich predykcji mających stanowić o przyszłości ludzi (m.in. finansowej), może wywoływać ciarki. Jednak przed takimi technologiami raczej nie ma już ucieczki. Tym bardziej że sprawdzają się w biznesie.
Kod zamiast analityka
Algorytmy wiedzą, czy spłacimy pożyczkę. I prawie się nie mylą. Tak przynajmniej wynika z badań. Katowicki fintech epeer ogłosił wyniki skuteczności tzw. scoringu behawioralnego. Po sześciu miesiącach „uczenia” AI naszych zachowań, preferencji konsumenckich i analizy wielu innych tzw. metadanych aż 95 proc. wskazań sztucznej inteligencji było trafnych. Z takim rezultatem epeer może wejść do ścisłej europejskiej czołówki firm finansowych, gdzie dział tradycyjnych analiz i ryzyka kredytowego z powodzeniem zastąpił kod programistyczny.
Kiedy w grudniu 2019 r. startup epeer prezentował założenia pracy algorytmu na StartupBootcamp FinTech Dubai, polski koncept został uznany przez arabskich inwestorów za jeden z 20 przełomowych pomysłów, które zmienią globalnie rynek finansowy. Od tego momentu nie minęły jeszcze dwa lata, platforma pożyczkowa epeer nie obchodziła jeszcze pierwszych urodzin, a o skuteczności algorytmów polskiej firmy zrobiło się głośno.
Badania startupu pokazują, że problemu ze spłatą pożyczki nie ma świeżo upieczony rodzic, który interesuje się modą i branżą beauty
Scoring behawioralny, o którym mowa, polega na ocenie ryzyka kredytowego za pomocą sztucznej inteligencji oraz uczeniu maszynowym i tzw. głębokim uczeniu. Odbywa się to w oparciu o informacje na temat zachowania użytkowników epeera. – Bazujemy na ponad 1 tys. pojedynczych informacji, które skategoryzowaliśmy w 17 grupach. Korelacje są czasami mocno zaskakujące – opowiada Maciej Jarząb, założyciel i prezes epeera.
Badania startupu pokazują, że problemu ze spłatą pożyczki nie ma świeżo upieczony rodzic, który interesuje się modą i branżą beauty. Wszystko wskazuje zatem na to, że młode mamy są świetnymi pożyczkobiorcami. Gorzej, i z pewnością jest to zaskakujące, wypadają osoby, które interesują się nieruchomościami, biznesem i wakacjami. Ich zdolność do terminowej spłaty pożyczki jest oceniana przez AI epeera znacznie niżej.
Rusza ekspansja
Marcin Bierut, współtwórca startupu, nie kryje entuzjazmu. – Rzeczywistość znacznie przerosła nasze oczekiwania. Skuteczność uczenia się naszych algorytmów jest niewiarygodnie wysoka. Wszystko wskazuje na to, że za pół roku będziemy mogli ogłosić 99-proc. skuteczność scoringu – zaznacza.
Rozwój technologii katowickiej firmy wsparły Microsoft Azure czy Algolytics tempo. Ale i inwestorzy. W kwietniu 2020 r. do grona udziałowców epeera (są nimi założyciele spółki – Jarząb i Bierut) dołączył fundusz inwestycyjny Evig Alfa. Z kolei w marcu br. popłynęły pieniądze od ukraińskiego inwestora Tarasa Pylypiuka (zajmie się rozwojem epeera na rynkach wschodnich). Teraz wizja platformy pożyczkowej działającej w oparciu o algorytmy AI przyciąga kolejnych. Startup znalazł … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS