A A+ A++

We wtorek około południa zakończył się pisemny egzamin maturalny z języka polskiego na poziomie podstawowym – obowiązkowym dla wszystkich abiturientów. W kilku szkołach zaczął się on z opóźnieniem – poinformował dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Marcin Smolik.

CZYTAJ TAKŻE:

— Rozpoczynają się matury! Na początek egzamin z jęz. polskiego. O abiturientach pamiętał prezydent: Niech nie opuszcza Was wiara

— Od września do szkoły tylko po szczepieniu przeciw koronawirusowi? Minister Przemysław Czarnek odpowiada

— Konferencja MEiN: powrót do szkół, wybór religii lub etyki. Minister Czarnek do uczniów: nie wyolbrzymiajmy stresu. Take it easy!

Opóźnienia i fałszywe maile o bombach

Egzamin przebiegł spokojnie. Mieliśmy kilka szkół, w których rozpoczął się z opóźnieniem ze względu na ewakuację, bo szkoła otrzymała e-maila o rzekomym podłożeniu bomby

— powiedział PAP zaraz po zakończeniu egzaminu dyrektor CKE Marcin Smolik.

Podkreślił, że wszystkie maile były fałszywe i w żadnej szkole nie wykryto najmniejszego zagrożenia.

Policja i Centralne Biuro Śledcze Policji ocenia to zagrożenie jako bardzo niskie

— poinformował szef Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

Dodał, że poza tym nie było sygnałów o nieprawidłowościach w przebiegu egzaminu.

Egzamin rozpoczął się po godzinie 900. Trwał 170 minut.

Znamy tematy rozprawki!

Rozprawki na temat: czy ambicja ułatwia osiąganie celu, na podstawie „Lalki”, lub czy miasto jest dobre, czy złe dla człowieka, na podstawie „Ziemi obiecanej”, albo analiza wiersza „Strych” Beaty Obertyńskiej – takie, według maturzystów, były tematy do wyboru na egzaminie z polskiego.

Tematy te podali PAP maturzyści z XVIII Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Zamoyskiego w Warszawie we wtorek po wyjściu z egzaminu z języka polskiego na poziomie podstawowym.

Egzamin pisemny z polskiego na poziomie podstawowym składa się z dwóch części. Maturzyści musieli rozwiązać test i napisać tekst własny. Mieli wybór między napisaniem rozprawki na jeden z dwóch podanych tematów, a analizą tekstu poetyckiego.

W temacie rozprawki jest podany problem, którego ma ona dotyczyć. Maturzysta musiał przedstawić swoje stanowisko, uzasadnić je, odwołując się do podanego fragmentu tekstu literackiego (zamieszczonego w arkuszu egzaminacyjnym) i innych, wybranych przez siebie tekstów kultury (np. tekstu literackiego, obrazu czy filmu).

Według maturzystów z Zamoyskiego jeden z tematów rozprawki w tym roku dotyczył tego, czy ambicja ułatwia osiąganie celu. Punktem wyjścia do rozważań była „Lalka” Bolesława Prusa. Drugi temat zaś dotyczył tego, czy miasto jest dobre, czy złe dla człowieka. W przypadku drugiego tematu punktem wyjścia był fragment „Ziemi obiecanej” Władysława Reymonta.

W przypadku analizy tekstu poetyckiego nie ma podanego problemu, który maturzysta powinien poruszyć w swoim tekście, jest tylko ogólne polecenie: zinterpretuj wiersz (zamieszczony w arkuszu egzaminacyjnym), postaw tezę interpretacyjną i uzasadnij ją. Według maturzystów w tym roku należało zinterpretować wiersz Beaty Obertyńskiej „Strych”.

Arkusz egzaminacyjny z języka polskiego na poziomie podstawowym pisany we wtorek przez maturzystów Centralna Komisja Egzaminacyjna ma ujawnić po południu na swojej stronie internetowej.

wkt/PAP

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułNowy sprzęt od WOŚP w szpitalu. Kiedy uporamy się z pandemią, doposaży Centrum Zdrowia Matki i Dziecka
Następny artykułJasna Strona Białej Gwiazdy – Odcinek 30