A A+ A++

1 maja rozpoczęła się kolejna zmiana w stałej NATO-wskiej misji „Baltic Air Policing” polegającej na obronie przestrzeni powietrznej Litwy, Łotwy i Estonii przez myśliwce należące do innych państw sojuszu. Ta zmiana jest szczególna, ponieważ po raz pierwszy w operacji wezmą udział wielozadaniowe samoloty bojowe F-35A Lightning II należące do włoskich sił powietrznych.

Państwem wiodącym tej zmiany jest Hiszpania, która oddelegowała do realizacji zadania cztery myśliwce Eurofighter z 14. Skrzydła z Albacete. Stacjonują one w litewskiej bazie Szawle. Włoskie F-35 stacjonują w Estonii w bazie Ämari i pełnią rolę wspierającą.

Dodatkowe wsparcie od połowy maja do września zapewnią myśliwce F-16 należące do tureckich sił powietrznych. Kontyngent turecki obejmujący myśliwce i około osiemdziesiąt osób personelu z 6. Bazy Lotniczej w Bandirmie będzie stacjonował w bazie w Malborku. O ile dla Hiszpanii i Włoch udział w „Baltic Air Policing” jest właściwie rutynowy, o tyle tureckie siły powietrzne po raz ostatni uczestniczyły w tej operacji w 2006 roku.

F-16C tureckich sił powietrznych
(Maciej Hypś, Konflikty.pl)

Dla Włoch będzie to trzecia tura z rzędu. W czasie dwóch ostatnich zmian, począwszy od 1 września 2020 roku, pełnili oni rolę państwa wiodącego wykorzystując myśliwce Eurofighter. W tym czasie wykonali prawie czterdzieści przechwyceń rosyjskich samolotów lecących w międzynarodowej przestrzeni powietrznej w bezpośredniej bliskości granicy przestrzeni powietrznej państw NATO. W tym czasie realizowali również liczne ćwiczenia z zaprzyjaźnionymi siłami powietrznymi działającymi w tym rejonie. Teraz ich rolę przejmą Hiszpanie.

– Witam hiszpańskie siły powietrzne – rozpoczął uroczystość przekazania dowództwa generał dywizji Claudio Gabellini z włoskich sił powietrznych. – Hiszpania trzy razy była państwem wiodącym, w 2006, 2016 i 2020 roku, a cztery razy była państwem wspierającym. Eurofightery i F/A-18 hiszpańskich sił powietrznych stały się regularnymi gośćmi w regionie demonstrując przywiązanie Hiszpanii do sojuszu. Jako przedstawiciel NATO jestem wdzięczy włoskiemu kontyngentowi pod dowództwem pułkownika Donatiego za udane przeprowadzenie misji ochrony przestrzeni powietrznej nad Bałtykiem. A jako Włoch jestem dumny z silnego zaangażowania naszego państwa i naszych sił powietrznych w działania sojuszu.

Początek nowej zmiany misji „Baltic Air Policing” i debiut myśliwców piątej generacji zbiega się w czasie z sześćdziesiątą rocznicą utworzenia zintegrowanego systemu obrony powietrznej NATO (NATO Integrated Air Defence). 1 maja 1961 roku rozpoczął funkcjonowanie w ramach NATO brytyjski system obrony powietrznej. Miesiąc później dołączył do niego region centralny, w 1962 roku – region południowy, a w 1964 roku – region północny. Utworzenie jednolitego systemu obrony powietrznej zostało zaakceptowane w czasie posiedzenia Rady Atlantyckiej w 1960 roku.  Dzisiaj system obejmuje wszystkich europejskich członków NATO, a przestrzeń powietrzna jest kontrolowana z dwóch Centrów Operacji Lotniczych: w Uedem w Niemczech i Torrejón w Hiszpanii.

Hiszpański Eurofighter
(Maciej Hypś, Konflikty.pl)

Włoskie F-35

Pierwsze włoskie F-35 zostały doręczone w grudniu 2015 roku. W marcu 2018 roku uzyskały status gotowości alarmowej, a w czerwcu uczestniczyły w pierwszych transgranicznych ćwiczeniach, kiedy latały na niemiecki poligon walki elektronicznej Polygone. Wreszcie w listopadzie przy okazji Tactical Leadership Program F-35 po raz pierwszy współpracowały z włoskim samolotem wczesnego ostrzegania Gulfstream CAEW. Integracja była bezproblemowa. Operatorzy w Gulfstreamie widzieli na monitorach to samo, co widział w kokpicie pilot myśliwca i odwrotnie. W grudniu 2018 roku ogłoszono wstępną gotowość operacyjną F-35A.

Już w kolejnym roku włoskie siły powietrzne wysłały sześć myśliwców F-35A na Islandię z zadaniem realizacji NATO-wskiej misji air policing. Był to pierwszy przypadek wydzielenia przez państwo NATO myśliwców F-35 do realizacji zobowiązań sojuszniczych w innym państwie. Samoloty należały do 13. Eskadry 32. Skrzydła z bazy Amendola na południu Włoch. Ta sama jednostka wydelegowała samoloty na obecną zmianę „Baltic Air Policing”.

W związku z obecnością F-35 na „Baltic Air Policing” w najbliższych miesiącach można się spodziewać wzmożonej aktywności rosyjskich sił powietrznych. Rosjanie nie będą chcieli przepuścić takiej okazji i zapewne będą się starali poznać jak najwięcej cech i możliwości F-35A. Aby im to uniemożliwić Włosi zapewne nie będą latali tymi myśliwcami w konfiguracji stealth, ale z uzbrojeniem podwieszanym na zaczepach pod skrzydłami, względnie będą stosować odbijacze fal radiolokacyjnych zdobycie informacji o wykrywalności F-35.

Włoskie F-35
(Aeronautica Militare)

NATO „Baltic Air Policing”

Celem misji „Baltic Air Policing”  jest zapewnienie integralności przestrzeni powietrznej NATO. Misja rozpoczęła się w 2004 roku, wraz z przystąpieniem Litwy, Łotwy i Estonii do Sojuszu Północnoatlantyckiego. Państwa te nie mają wystarczających sił powietrznych do zapewnienia sobie obrony we własnym zakresie. Każda zmiana trwa średnio cztery miesiące. Państwo wiodące musi całodobowo utrzymywać dwa myśliwce w piętnastominutowej gotowości do startu, a kolejne cztery są w trzydziestominutowym stanie gotowości.

Początkowo w każdej zmianie uczestniczyły cztery myśliwce z jednego państwa, ale po rosyjskiej inwazji na Ukrainę od 2014 roku w każdej zmianie uczestniczą minimum dwa, a przeważnie trzy państwa – każde delegujące cztery myśliwce. W latach 2014–2015 na każdej zmianie były po cztery samoloty z czterech państw.

Myśliwce NATO stacjonują w bazie Szawle na Litwie i Ämari w Estonii, a okresowo również w Malborku. Wszystkie kontyngenty podlegają bezpośrednio Naczelnemu Dowódcy Sojuszniczemu w Europie (SACEUR), który dowodzi myśliwcami na „Baltic Air Policing” poprzez Wielonarodowe Centrum Operacji Lotniczych (CAOC) w Uedem w Niemczech. W momencie ogłoszenia alarmu CAOC wysyła rozkaz przechwycenia, przekazywany przez Centrum Kontroli i Raportowania (CRC) w Kormiałowie na Litwie, które następnie bezpośrednio naprowadza myśliwce.

Zobacz też: COVID-19 opóźnia dostawy uzbrojenia dla Singapuru

(ac.nato.int)

Aeronautica Militare

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułLe Pen ogłosiła początek kampanii wyborczej
Następny artykułCo należy zrobić gdy nastąpił zgon w szpitalu? – krok po kroku | Wadowice