A A+ A++

Nowoczesne, bezpieczne, bogato wyposażone, ułatwiające podróżowanie osobom z niepełnosprawnościami – do Torunia dotarło osiem nowych autobusów miejskich – zasilanych olejem napędowym solarisów. To kolejny krok w stronę wycofania z taboru najstarszych pojazdów, czyli wysłużonych jelczy. W planach są kolejne dostawy i zakupy nowego taboru, w tym autobusów elektrycznych.

Miasto kupiło osiem fabrycznie nowych miejskich autobusów marki Solaris za pośrednictwem Miejskiego Zakładu Komunikacji. Spełniają one wszelkie normy ekologiczne, są wygodne, bezpieczne, niskopodłogowe, klimatyzowane.

– Inwestycje w transport publiczny w Toruniu są systematyczne i rozłożone na wiele lat. Widzimy nowe i przebudowane torowiska tramwajowe, jesteśmy też w przededniu rozstrzygnięcia przetargu na budowę nowej linii tramwajowej na osiedle Jar. Będzie to kilka kilometrów zupełnie nowej liniimówi prezydent Torunia Michał Zaleski. Równolegle z zadaniami budowlanymi miasto systematycznie uzupełnia tabor komunikacji miejskiej. Kupujemy nowe autobusy, nowe tramwaje. Podpisaliśmy umowę na dostawę pięciu nowych tramwajów, a 17 takich, także nowoczesnych już mamy. Mamy też kilkanaście autobusów hybrydowych, a w ubiegłym roku podpisano umowę na zakup sześciu autobusów elektrycznych. I najnowszy zakup – osiem autobusów zasilanych olejem napędowym, ale z silnikami spełniającymi najwyższe normy Euro 6. Takie zakupy to oczywiście niebagatelny koszt, ale warto wymieniać tabor, by torunianom podróżowało się coraz lepiej.

Na tabor autobusowy składa się obecnie, łącznie z nowymi solarisami, 150 autobusów miejskich w eksploatacji: 50 autobusów MAN, w tym 14 to hybrydy, 85 autobusów Solaris (łącznie z nową dostawą), w tym jedna hybryda, 5 autobusów Ursus, 10 autobusów Jelcz plus zabytkowy Jelcz.

Poprzednia duża dostawa autobusów miała miejsce w 2018 r. – 14 hybrydowych MAN-ów (łączna wartość 24 802 212,00 zł brutto) i 21 Solarisów z silnikiem  Diesla  (łączna wartość 25 538 121,00 zł brutto).

Przetarg na dostawę ośmiu fabrycznie nowych, zasilanych olejem napędowym autobusów ogłoszono 17 marca 2020 r. Zgłosiły sięcztery firmy: Solaris Bus&Coach z ofertą 10.437.288,00 zł brutto, EvoBus Polska sp. z o.o. z ofertą 13.792.728,00 zł brutto, Man Truck&Bus Polska sp. z o.o. z ofertą 11.680.080,00 zł brutto i Busimport Pl sp. z o.o. z ofertą 10.332.000,00 zł brutto.

Za najkorzystniejszą uznano ofertę Solaris Bus & Coach S.A. (łączna wartość 10.437.288,00 zł brutto). Zadecydowały o tym względy techniczne, w tym przyszłe niższe koszty eksploatacji.

8 września 2020 r. Miejski Zakład Komunikacji podpisał umowę na dostawę pojazdów z firmą Solaris. Dostawy zaplanowano w terminie 270 dni od daty podpisania umowy. 27 kwietnia 2021 r. pojazdy dotarły do Torunia.

Autobusy są wyposażone w silniki spełniające najnowsze normy EURO 6, przystosowane dla osób niepełnosprawnych, niskopodłogowe, 12-metrowe, wyposażone między innymi w system cyfrowego monitoringu wizyjnego przedziału pasażerskiego i kabiny kierowcy, automat do sprzedaży biletów, klimatyzację, WIFI, ładowarki USB oraz system detekcji i gaszenia pożaru komory silnikawylicza prezes MZK w Toruniu Zbigniew Wyszogrodzki.W dostarczonych obecnie  pojazdach niektóre parametry norm emisji spalin są jeszcze lepsze niż w silnikach, które mają solarisy (21 sztuk) dostarczone do Torunia w 2018 roku. Przeszły też facelifting polegający na zmianach w wyglądzie ściany przedniej autobusu. Dzięki tym zmianom zredukowano opory powietrza w czasie jazdy, co przyczyni się do mniejszego spalania paliwa i mniejszego zabrudzenia boków autobusu w trakcie niekorzystnych warunków pogodowych.

To nie koniec zakupów. 30 września ub.r. podpisano umowy na dostawy sześciu autobusów elektrycznych i infrastruktury do ich ładowania. Nowe pojazdy dostarczy Solaris Bus & Coach S.A. za 16.730.091,00 zł brutto. Za zaprojektowanie oraz wybudowanie infrastruktury do ładowania autobusów elektrycznych odpowiada konsorcjum firm Ekoenergetyka – Polska i Westa Building za kwotę 4.679.190.26 zł brutto. Dostawa powinna zostać zrealizowana pod koniec pierwszego kwartału 2022 roku.

MZK złożył także wniosek aplikacyjny na dofinansowanie zakupu kolejnych 10 autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą w ramach programu „Zielony transport publiczny” realizowanego przez NFOŚiGW. Jeśli wniosek zostanie rozpatrzony pozytywnie, w tym roku ogłoszony zostanie przetarg, a dostawy planowane są w 2023 r.

W tym roku MZK planuje również ogłoszenie przetargu na zakup kolejnych 5 nowych autobusów 12-metrowych zasilanych olejem napędowym, których dostawa będzie zrealizowana w 2022 roku.

Fot. Wojciech Szabelski

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułBritish Airways wprowadza pierwsze połączenie Gdańska z londyńskim Heathrow
Następny artykułWłaściciel klubu w Rybniku według sądu był niezasadnie zatrzymany za otwarcie lokalu w pandemii