Autorem projektu uchwały ws. podjęcia starań o przejęcie parowozowni jest radny Sławomir Gołąb (Rozwój Rzeszowa).
Wskazał, że parowozownia najlepiej nadawałaby się pod cele kulturalne. – W tym miejscu obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego, który zakłada tu m.in. budowę dworca autobusowego. Ale plan ten moim zdaniem nie koliduje z uchwałą, bo w obu przypadkach chodzi o jedno: przejęcie przez miasto terenów, które są w bardzo złym stanie – uważa radny Gołąb. – Ja osobiście widzę tu wspaniałe obiekty dla kultury i tym samym dla mieszkańców. Wydarzenia kulturalne już się tu odbywały, miejsce stwarza niepowtarzalny klimat, dojazd jest doskonały – mówił radny podczas sesji.
– Ostatnio rozmawiałem z przedstawicielami rzeszowskiego środowiska kultury i widać duże zainteresowanie tym terenem, by trafił w ręce miasta i był odpowiednio urządzony – dodał wiceprzewodniczący rady Konrad Fijołek.
Parowozownia to cenne i unikalne zabytki techniki
Miasto miałoby przejąć następujące obiekty na terenie dawnej parowozowni na terenie stacji kolejowej Rzeszów Główny:
- Hala prostokątna z magazynem olei parowozowych w piwnicy – zespół zbiorników olei bardzo cenny zabytek techniki o wartościach w skali ogólnopolskiej.
- Ruiny przewiązki pomiędzy halą prostokątną a halą a warsztatem mechanicznym osłaniającej zapadnię parowozową.
- Zapadnia parowozowa z zespołem urządzeń, ruchomymi platformami, kabiną sterowniczą – najcenniejsze zachowane urządzenie techniczne parowozowni, zabytek techniki o wartościach w skali ogólnopolskiej.
- Budynek administracyjny parowozowni.
- Hala wachlarzowa zachodnia „Krakowska”.
- Obrotnica hali wachlarzowej zachodniej.
- Przewiązka pomiędzy halami wachlarzowymi.
- Komin hali wachlarzowej zachodniej.
- Warsztat mechaniczny parowozowni.
- Magazyn parowozowni.
- Elektrownia.
- Szczelina przeciwlotnicza.
- Komin hali wachlarzowej wschodniej.
- Układ torowy parowozowni.
Wszystkie te obiekty są wpisane do gminnej ewidencji zabytków. To jednak w żaden sposób nie chroni ich przed zniszczeniami. Dawna parowozownia jest obecnie w fatalnym stanie. Budynki niszczeją, zarastają roślinnością. Niedawno odkryto, że podczas zimy zawalił się dach nad zapadnią. Miejsce zostało wysprzątane i wstępnie zabezpieczone, ale tu potrzeba większego remontu. Właścicielami parowozowni są różne spółki wchodzące w skład PKP – niektórymi zarządzają PKP Nieruchomości, inne, jak np. wspomniana zapadnia, należą do Polregio.
Radni tym razem byli jednogłośni. Wszyscy zagłosowali za tym, by miasto ponowiło próby przejęcia parowozowni.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS