Płatnik składek może wnioskować, aby ZUS przeprowadził zapowiedzianą kontrolę zdalnie, jeśli może to usprawnić postępowanie lub przemawia za tym charakter działalności przedsiębiorcy.
Przeprowadzanie kontroli należy do jednego z podstawowych obowiązków ZUS. Przed jej rozpoczęciem przedsiębiorca otrzymuje dokument „Zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli”. Niewielu płatników wie, że organ może przeprowadzić to postępowanie zdalnie. Zazwyczaj bowiem ZUS o tym nie informuje i nie stosuje takiej formy kontroli.
Możliwość zdalnej kontroli wprowadziła nowelizacja ustawy Prawo przedsiębiorców. Obowiązujący od 24 czerwca 2020 r. art. 51 ust. 3a zakłada, że kontrola lub poszczególne czynności kontrolne mogą być przeprowadzone w sposób zdalny:
– za pośrednictwem operatora pocztowego w rozumieniu ustawy z 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe, lub
– za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
Czytaj także:
Państwowa Inspekcja Pracy uruchomiła zdalne kontrole
Inicjator i warunki
Kontrolę przeprowadza się, co do zasady, w siedzibie płatnika sk…
Artykuł dostępny tylko dla e-prenumeratorów “Rzeczpospolitej”
Oferta promocyjna: dostęp do treści rp.pl – pakiet plus już od 39,90 zł za miesiąc
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS