26.04.2021r. 15:00
Podobny projekt jest już wdrażany w Finlandii i daje możliwość nie tylko wymiany starych samochodów na rowery elektryczne, ale także na bilety lub zniżki na zakup pojazdu. Jak dotąd w jego ramach nabyto ponad 2 tys. rowerów elektrycznych. Podobny w założeniach mechanizm działa także na Litwie, pisze portal transport-publiczny.pl.
Pandemia dobra dla rowerów we Francji
Inicjatywę dopłat do wymiany starego auta na rower elektryczny zgłoszono kilka dni temu w Zgromadzeniu Narodowym podczas głosowania w sprawie poprawek do tzw. ustawy klimatycznej. Dotacja ma wynieść do 2,5 tys. euro (około 11,4 tys. zł).
Francja zamierza w ten sposób pomóc sobie w osiągnięciu unijnego celu klimatycznego, czyli obniżenia emisji gazów cieplarnianych do 2030 roku o 40 proc. względem poziomu z 1990 r.
Jeśli rozwiązanie zostanie ostatecznie przyjęte, Francja stanie się jednym z pierwszych państwem na świecie, które zaoferuje możliwość wymiany starzejącego się pojazdu na rower elektryczny.
Rok 2020 był udany dla francuskiego rynku rowerowego. Pandemia przyczyniła się do znacznego zainteresowania jednośladami. Sprzedanych zostało 2,6 mln rowerów z czego 500 tys. elektrycznych. Średni koszt pojazdu przekroczył 2 tys. euro.
Do zwiększenia popularności rowerów przyczyniły się obawy przed zwiększonym ruchem samochodowym po złagodzeniu restrykcji związanych z przemieszczaniem się. Doprowadziły one do przyspieszenia planowanych zmian w transporcie (tzw.”Planu Vélo”).
Jeszcze w początkowej fazie pierwszej fali pandemii informowaliśmy, że Region Île-de-France zadeklarował 300 mln wsparcia finansowego dla istniejącego już wcześniej, a stworzonego przez lokalne stowarzyszenia rowerowe collectif Velo projektu RER Vélo – sieci dziewięciu chronionych ścieżek rowerowych łączących centrum Paryża z jego kluczowymi przedmieściami.
Ale oprócz Paryża, także 116 innych francuskich miast, w tym Lille, Dijon, Rouen, Le Mans i St Etienne, planowało stworzyć tymczasowe ścieżki rowerowe na czas trwania ograniczeń w przemieszczaniu się.
Aby dodatkowo zachęcić obywateli do przemieszczania się właśnie rowerami francuski rząd ogłosił także specjalny, realizowany we współpracy z Federacją Użytkowników Rowerów (FUB), program wsparcia finansowego dla rowerzystów.
Francja inwestuje także w samochody
Jednocześnie rząd zamierza oferować dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych. Ambicją jest uczynienie z Francji największego w Europie producenta samochodów elektrycznych.
W maju 2020 r. prezydent Emmanuel Macron zaprezentował pakiet pomocowy dla francuskich firm samochodowych. Wyniesie on 8 mld euro. W zamian za wsparcie koncerny motoryzacyjne zobowiązały się do przeniesienia do kraju produkcji i utrzymania fabryk. Macron chciałby, aby do 2025 r. nad Sekwaną produkowano 1 mln samochodów elektrycznych i hybrydowych.
Macron chciałby, by w najbliższych latach aż trzy czwarte Francuzów mogło zaopatrzyć się w pojazdy elektryczne. Francuski plan wsparcia krajowych producentów samochodów składa się z trzech elementów: wsparcia popytu na rynku wewnętrznym, wsparcia produkcji oraz zachęt do wprowadzenia innowacji w fabrykach francuskich koncernów na terytorium kraju.
W ramach wsparcia popytu wewnętrznego od czerwca br. pierwsze 200 tys. osób, otrzyma bonus w wysokości 3 tys. euro na zakup nowego lub używanego pojazdu i 5 tys. euro w przypadku zakupu pojazdu elektrycznego.
Prezydent zapowiedział również przyznawanie stałych bonusów za zakup samochodów elektrycznych w wysokości 7 tys. euro dla osoby prywatnej oraz 5 tys. euro dla firm i 2 tys. euro na zakup samochodów o napędzie hybrydowym, które wcześniej były wykluczone z programów wsparcia.
Auta elektryczne coraz popularniejsze
Do czasu kryzysu finansowego w 2008 r. Francja była drugim co do wielkości producentem samochodów w Europie. Od tego czasu Francuzi spadli na piąte miejsce. Dwa flagowe samochody: Peugeot 208 oraz Renault Clio produkowane są poza granicami kraju.
Konsekwentne stawianie na elektromobilność nad Sekwaną przynosi jednak rezultaty. Wyniki badań sprzedaży samochodów we Francji pokazują rosnący trend udziału aut elektrycznych na rynku.
Ich sprzedaż we Francji stale wzrasta. Udział samochodów typu plug-in w ogólnej sprzedaży aut to już 13 proc., czyli o 10 punktów procentowych więcej niż w roku 2019. Największym wzrostem odznaczają się pojazdy hybrydowe, ponieważ od lutego 2020 r. sprzedało się ich o 134 proc. więcej.
Z przedstawionych wczoraj (23 kwietnia) statystyk Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodowych wynika, że auta hybrydowe z napędem elektrycznym (HEV) stanowiły 18,4 proc. całkowitej sprzedaży samochodów osobowych w UE, niemal podwajając swój udział w rynku w ciągu roku.
W ciągu pierwszych trzech miesięcy roku zwiększył się także popyt na samochody z napędem elektrycznym: w pełni elektryczne (BEV) stanowiły 5,7 proc. wszystkich rejestracji nowych aut w UE, podczas gdy hybrydy plug-in (PHEV) 8,2 proc.
Sprzedaż tradycyjnych aut z silnikami spalinowymi w UE stopniowo maleje. Wciąż jednak odpowiadają one za 65,4 proc. rynku samochodowego.
Źródło: euractiv.pl
ELEKTROMOBILNOŚĆ – branża w której dzieje się teraz najwięcej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS