A A+ A++

Pojemniejsze akumulatory pozwolą utrzymać obsługę linii autobusowych także zimą.

W Polsce jeździ 450 e-busów, a kolejnych 371 wkrótce pojawi się na drogach. Transformacja transportu publicznego w Polsce przebiega w dynamicznym tempie, co plasuje kraj na piątym miejscu w Unii Europejskiej pod względem zarejestrowanych autobusów elektrycznych. Włodarze miast kupują e-busy mając zapewnione dofinansowanie taboru.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy nie chcą ciężarówek na prąd i wodór

W Unii Europejskiej modele elektryczne stanowiły w 2020 roku 6,1 proc. rejestracji nowych autobusów. W Holandii przybyło 446 takich autobusów, w Niemczech 388, w Polsce 200, podlicza Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA.

Jednak ostatnia zima pokazała słabe strony elektryfikacji floty. Mróz zredukował pojemność akumulatorów, a brak punktów ładowania zmusił operatorów do zastąpienia elektryków dieslami. MZA Warszawa szacuje, że średni zasięg autobusu elektrycznego (w zależności od rodzaju pojazdu i pory roku – temperatury) waha się od 80 do 180 kilometrów.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy przeciw monopolowi elektromobilności

Producent akumulatorów litowo-jonowych Impact CPT wprowadził pod koniec roku akumulatory nowej generacji. W wersji „Power” z chemią LTO potrzebują one 50 kg do zmagazynowania 1 Wh energii. Jest to o 44 proc. lepszy wynik niż w akumulatorach poprzedniej generacji.

Ważący 300 kg pakiet akumulatorów Uves Power 2.0 LTO zawiera energię 15,2 kWh. Impact oferuje do 6 pakietów (92 kWh) w jednej kompletacji.

Producent oferuje także akumulatory o dużej pojemności. Pakiet NMC Uves Energy gen 2.0 waży 420 kg i zawiera 66,6 kWh energii. Impact oferuje do sześciu pakietów w instalacji i pojemności do 400 kWh.

Czytaj więcej w: Potężne ładowarki zasilą ciężarówki

Solaris oblicza, że elektryczny autobus 12-metrowy potrzebuje 2,5 kWh na pokonanie kilometra, o połowę mniej od dieslowskiego. Nowe akumulatory zwiększą zasięg autobusów, jednak nadal nie będzie to 300 km. Przemysł przygotowuje kolejną generację ogniw akumulatorowych, jednak do ich premiery rynkowej poczekamy kilka lat.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułŚwidnik: Jak przebiega budowa węzła przesiadkowego? (zdjęcia)
Następny artykułNastolatkowie napadli na kuriera. Zabrali 10 tys. złotych