A A+ A++

Mija właśnie równe 30 lat od debiutu najpopularniejszego Opla w historii. Trzy dekady temu na europejskie drogi wyjechały pierwsze egzemplarze Opla Astry. Dziś można je rejestrować na żółte tablice!

Rok 1991, w którym Opel Astra F miał światową premierę, był czasem wielkich zmian. Niedawno zniknęła “żelazna kurtyna” dzieląca Europę, a “zimna wojna” dobiegła końca. Z powodu takich zdarzeń jak katastrofa tankowca Exxon Valdez ludzie zaczęli baczniej zwracać uwagę na wpływ człowieka na środowisko. Producenci samochodów musieli nauczyć się godzić konieczność ograniczania emisji spalin i zużycia paliwa z rosnącym zapotrzebowaniem na coraz wyższy komfort.

Jako pierwsze w październiku 1991 roku do dealerów dotarły pięciodrzwiowe hatchbacki, pięciodrzwiowe kombi Caravan oraz sportowe Astry GSi. Flagowa odmiana GSi, dostępna wyłącznie jako trzydrzwiowy hothatch, była oferowana z 2‑litrowymi silnikami o mocy 115 KM lub 150 KM, przy czym mocniejsza jednostka miała 16 zaworów i dwa wałki rozrządu. Wiosną 1992 roku pojawił się czterodrzwiowy sedan, a rok później włoska firma karoseryjna Bertone przygotowała Astrę kabriolet. Klienci mieli do wyboru pięć silników benzynowych i jednego diesla. Wszystkim czterocylindrowym jednostkom towarzyszył najnowocześniejszy układ oczyszczania spalin. W samochodach z silnikami benzynowymi 1.4, 1.6, 1.8 i 2.0 montowano trójfunkcyjne katalizatory, a diesel 1.7 miał nowo opracowany katalizator utleniający.

Systemy bezpieczeństwa Opla obejmowały między innymi podwójne stalowe wzmocnienia w drzwiach chroniące przed skutkami uderzenia w bok pojazdu, specjalną konstrukcję foteli zapobiegającą wysunięciu się spod pasa bezpieczeństwa, a także napinacze przednich pasów bezpieczeństwa ograniczające przemieszczenie się ciała do przodu w przypadku poważnej kolizji czołowej. Bezpieczeństwo bierne zwiększono jeszcze bardziej w 1994 roku, wprowadzając do wyposażenia standardowego pełnowymiarowe czołowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu. 

“Pełnowymiarowy” był także przedział pasażerski nowego modelu. W porównaniu z Kadettem E inżynierowie Opla wygospodarowali w Astrze F znacznie więcej przestrzeni — na przykład poprzez przesunięcie szyby czołowej o 74 mm do przodu oraz zwiększenie ilości miejsca nad głową i na poziomie kolan nawet o 50 mm.

Mimo tego współczynnik oporu aerodynamicznego Cd wynosił zaledwie 0,30. Oprócz wysokiego poziomu bezpieczeństwa i przestronności konstrukcja Astry F, kładziono też duży nacisk na aspekt ekologiczny. Znaczną część deski rozdzielczej, wykończenia drzwi, foteli i konsoli środkowej wykonano z polipropylenu, dla którego firma Opel opracowała innowacyjny i przyjazny dla środowiska proces recyklingu. Do wyprodukowania innych elementów, takich jak wsporniki zderzaków i wygłuszenia nadkoli, od razu użyto surowców wtórnych.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWiliński: Nowy system transakcyjny GPW ma być gotowy na przełomie 2022 i 2023 r.
Następny artykułM. Dworczyk o skutkach opóźnień dostaw szczepionek