A A+ A++

Podpisanie listu intencyjnego między Orsted i Zarządem Morskiego Portu Gdynia S.A

21.04.2021r. 21:00

Orsted i Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. i podpisały list intencyjny w sprawie współpracy w zakresie bezzałogowych pojazdów, dronów, robotyki i zrównoważonego transportu dla rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce. Podpisanie dokumentu miało miejsce 21 kwietnia w biurze Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

Celem współpracy jest rozwój innowacyjnych technologii oraz ich komercjalizacja na polskim i międzynarodowym rynku. Port Gdynia i Orsted mają w planach dzielenie się wiedzą, wzajemne wspieranie rozwoju potencjału biznesowego, prowadzenie prac badawczo-rozwojowych oraz opracowywanie propozycji projektów i wniosków o dofinansowanie w 2 dziedzinach: pojazdów bezzałogowych, dronów i robotyki oraz zrównoważonego transportu morskiego.

Orsted jest wiodącym na świecie deweloperem i operatorem morskich farm wiatrowych, posiadającym w portfelu także inne odnawialne źródła energii. “Orsted wysoko ocenia potencjał rynku OZE w Polsce i zamierza aktywnie inwestować w rozwój polskiej morskiej energetyki wiatrowej. Jako firma uznana w 2021 roku za najbardziej zrównoważony koncern energetyczny na świecie, prowadzimy nasze inwestycje we współpracy z lokalnymi firmami i społecznościami dbając, aby rozwój MEW odbywał się z korzyścią dla lokalnego rozwoju gospodarczego. Bardzo cieszymy się, że nasz pierwszy List Intencyjny na polskim rynku, podpisujemy z Portem Gdynia – ważnym podmiotem dla rozwoju polskiego łańcucha dostaw dla Morskiej Energetyki Wiatrowej oraz że związany jest z działaniami na rzecz rozwoju innowacyjności polskiej gospodarki”. – mówi Agata Staniewska, Członek Zarządu Orsted Polska OF Services.

Port Gdynia, jako port podwójnego przeznaczenia: o kluczowym znaczeniu dla gospodarki i obronności państwa oraz gospodarz HNS, bezpieczeństwo traktuje, jako sprawę priorytetową. Właśnie dlatego rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa są wdrażane we współpracy ze specjalistami oraz dostosowywane do dynamicznie zmieniającego się pod katem technologicznym otoczenia oraz nowych zagrożeń. Dostrzegając szanse i zagrożenia, które są determinowane przez dynamiczny rozwój bezzałogowych statków powietrznych Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. zdecydował się wdrożyć długofalową strategię dotyczącą dronów.

“Bezpieczeństwo jest kluczowym elementem transportu morskiego i w szczególny sposób dotyczy działalności portów. Dotychczasowe działania, wdrożone w ramach strategii dot. bezzałogowych statków powietrznych, przyniosły pozytywne efekty, co oznacza, że przyjęta przez Port Gdynia droga była słuszna i pozwala z optymizmem spoglądać na rozpoczynające się projekty. Cieszy fakt, że już od samego początku dostrzegliśmy nie tylko zagrożenia, ale również szanse, jakie stwarza dynamiczny rozwój sektora BSP. Dzięki temu, w chwili obecnej bierzemy udział nie tylko w kształtowaniu środowiska dla rozwoju najnowszych technologii, ale również dla rozwoju lokalnego biznesu. Jest to doskonały przykład idei “local content”, którą wdrażamy w ramach działalności Spółki”. – mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

Polska ambitnie wkracza na ścieżkę rozwoju offshore planując 8-11 GW mocy do 2040 roku na Morzu Bałtyckim (zgodnie z ustawą z dnia 21 stycznia 2021 r.). Komisja Europejska ocenia, że do 2050 roku w Europie powstanie 300GW, w tym 80 GW na Morzu Bałtyckim. Europejskie inwestycje w nowe farmy wiatrowe na morzu wyniosły 26,3 mld euro w 2020 r. – wynika z raportu WindEurope – największej europejskiej organizacji sektora energetyki wiatrowej. W Europie jest obecnie 116 farm w 12 państwach, z czego 40% mocy stanowią farmy brytyjskie.

W 2020 roku Polska osiągnęła jeden z najwyższych na świecie wskaźników gotowości do wdrażania usług dronowych oraz jest unijnym liderem cyfryzacji usług wspierających operacje lotnicze bezzałogowych statków powietrznych.

Źródło: materiał prasowy CEC Group

Tematy tygodnia w naszym portalu – wszystko o NABE

  • MAP rusza z procesem zmierzającym do wydzielenia aktywów węglowych z PGE, Enei i Tauronu
  • Sasin: Bez NABE rachunki za prąd rosłyby lawinowo
  • NABE może łamać unijne prawo konkurencji
  • Oryginalne źródło: ZOBACZ
    0
    Udostępnij na fb
    Udostępnij na twitter
    Udostępnij na WhatsApp

    Oryginalne źródło ZOBACZ

    Subskrybuj
    Powiadom o

    Dodaj kanał RSS

    Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

    Dodaj kanał RSS
    0 komentarzy
    Informacje zwrotne w treści
    Wyświetl wszystkie komentarze
    Poprzedni artykułSpłonęła ciężarówka z drewnem, zginął kierowca. Prokuratura wszczyna śledztwo po wypadku na S8
    Następny artykułPlayStation Plus Video Pass wyciekło na polskiej stronie PlayStation. Sony może wzbogacić ofertę dla subskrybentów PS Plus o filmy