W najbliższych tygodniach spodziewana jest decyzja o bezpośrednim zaangażowaniu inwestycyjnym Skarbu Państwa w projekt spółki ElectroMobility Poland, zakładający budowę fabryki samochodów elektrycznych Izera – poinformował w czwartek minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka.
Pytany w czwartek w Pszczynie (Śląskie) o proces przygotowania przedsięwzięcia ElectroMobility Poland, w kontekście sygnałów o możliwym zaangażowaniu w nie środków państwowych, szef MKiŚ odpowiedział, że trwają prace nad zapewnieniem finansowania.
“Mamy świadomość, jak istotne znaczenie ma dla regionu, szczególnie teraz, w momencie transformacji, tworzenie nowych miejsc pracy. Przemysł samochodowy ma potężny wpływ na miejsca pracy, ma efekt mnożnikowy: na jedno miejsce pracy w fabryce przypadają cztery w łańcuchu dostawców. A więc fabryka planowana na 3 tys. miejsc pracy wygeneruje 12 tys. miejsc pracy w łańcuchu dostaw, który będzie lokowany siłą rzeczy w okolicy” – powiedział Kurtyka.
“Stąd przekonanie, że tak istotny przemysł i taki moment ulokowania tego przemysłu właśnie w trakcie transformacji w kierunku gospodarki niskoemisyjnej dla woj. śląskiego uzasadnia zaangażowanie Skarbu Państwa” – wyjaśnił. “W tym momencie pracujemy nad montażem finansowym, który zagwarantuje środki na realizację tego przedsięwzięcia przez Skarb Państwa” – uściślił.
Poinformował też o współpracy z samorządem lokalnym. “Mniej więcej tydzień temu zaakceptowałem zmianę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, która umożliwia powstanie tej fabryki” – wskazał.
“Także to są działania, które powinny w ciągu najbliższych tygodni skutkować już bezpośrednią decyzją inwestycyjną ze strony Skarbu Państwa tak, abyśmy mogli jak najszybciej teraz wejść w tę rosnącą bardzo szybko w całej Unii Europejskiej falę elektryfikacji” – zapowiedział minister.
“Przypomnijmy, od września ub. roku samochody elektryczne są chętniej rejestrowane przez klientów, niż tradycyjne dieslowskie, więc mamy do czynienia z autentycznym przełomem, a Polska jest ostatnim największym rynkiem Unii Europejskiej, która nie ma własnej marki samochodowej” – wskazał.
“Stąd połączenie tych dwóch wymiarów: potrzeba budowania alternatywy dla woj. śląskiego, jeśli chodzi o miejsca pracy, ale również świadomość, że przemysł samochodowy jest przed unikalnym momentem zmiany technologicznej, który daje szansę nowym graczom (…) – to nas bardzo mocno skłania do tego, aby ten projekt wspierać” – skonkludował Kurtyka.
W grudniu ub. roku przedstawiciele m.in. inwestora i resortu klimatu potwierdzili wcześniejsze doniesienia, że dla planowanej fabryki polskich samochodów elektrycznych Izera wybrano lokalizację w małopolskiej części woj. śląskiego, w Jaworznie. Produkcja miałaby ruszyć w 2024 r.
“Memorandum o współpra … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS