A A+ A++

“Ciche godziny”, nazywane również “Godzinami ciszy”, to akcja, której głównym celem jest zwiększenie komfortu klientów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz nadwrażliwością sensoryczną. W określonych godzinach światła zostają przygaszone, a z głośników nie jest puszczana muzyka oraz nie nadaje się komunikatów. Dodatkowo spowolnione zostaje tempo obsługi kas. Wszystko po to, by osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz nadwrażliwością sensoryczną łatwiej mogły dokonać zakupów.

Zwykłe zakupy mogą okazać się problemem

Szacuje się, że obecnie jedno na sto dzieci rodzi się z zaburzeniami należącymi do spektrum autyzmu. Osoby te inaczej odbierają wszelkiego rodzaju bodźce, więc często nawet kilkunastominutowe przebywanie w głośnym miejscu powoduje u nich zmęczenie i rozdrażnienie. Zrobienie zwykłych zakupów przez osobę ze spektrum autyzmu może się okazać prawdziwym problemem. Dlatego coraz częściej sklepy chcą sprawić, by również ci klienci czuli się w nich komfortowo.

Pionierem akcji w Polsce jest sieć sklepów Auchan. Początkowo była to oddolna inicjatywa hipermarketu Auchan Częstochowa Północ, który w ramach współpracy z lokalnym Stowarzyszeniem “Daj Mi Czas” wprowadził ją w swoim sklepie na początku kwietnia 2019 r., z okazji Światowego Dnia Wiedzy o Autyzmie. Oprócz świateł, muzyki i komunikatów dźwiękowych sieć dodatkowo wyłączała telewizory i oddała do dyspozycji kupujących specjalną, uprzywilejowaną kasę. 

– “Godziny ciszy” to dla nas bardzo ważna inicjatywa, którą podjęliśmy jako pierwsza sieć w Polsce już w 2019 r. Poprzedziliśmy ją konsultacjami z naszymi klientami, organizacjami wspierającymi osoby ze spektrum autyzmu oraz pracownikami. Ich wyniki jednoznacznie pokazały, że udogodnienia dla osób wrażliwych na światło i dźwięk są potrzebne – mówi Dorota Patejko, dyrektor komunikacji i CSR Auchan Retail Polska.

Kolejne sklepy dołączają do akcji

Inicjatywa zyskała popularność oraz przychylność klientów. Między innymi dlatego inne sieci zdecydowały się na jej wprowadzenie. Jeszcze w 2020 r. udział w “Godzinach ciszy” zadeklarowały sieci Stokrotka oraz Lidl. “Ciche godziny” w Lidlu obowiązują bezterminowo we wszystkich sklepach sieci w każdy piątek w godz. 8–10 oraz w soboty w godz. 19–21. Z kolei w blisko 700 sklepach sieci Stokrotka udogodnienia dla osób ze spektrum autyzmu obowiązują w każdą środę w godz. 8–10 i w każdą sobotę w godz. 17–19.

Kolejnym uczestnikiem „Cichych godzin” jest sieć Aldi. Od 1 lutego bieżącego roku we wszystkich sklepach sieci osoby w spektrum autyzmu mogą korzystać z oznaczonych kas pierwszeństwa. Zakupy z udogodnieniami można zrobić we wtorki w godz. 8–10 i w soboty w godz. 18–20. Start akcji w sieci Aldi wpisuje się w coroczną kampanię społeczną “Polska na niebiesko”, organizowaną przez Fundację “JiM”. 

– Obchodzony 2 kwietnia każdego roku Światowy Dzień Świadomości Autyzmu to idealna okazja, aby pokazać solidarność z osobami ze spektrum autyzmu oraz ich bliskimi. To dla nas niezwykle istotne, aby duże sieci handlowe wprowadzały w swoich placówkach ułatwienia dla osób ze spektrum autyzmu – mówi Tomasz Michałowicz, prezes Fundacji “JiM”.

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) autyzm występuje u jednego na sto dzieci, co oznacza, że w Polsce żyje ich ok. 400 tys. Ustalony na 2 kwietnia Światowy Dzień Świadomości Autyzmu ma na celu propagowanie wiedzy na temat tego zjawiska. Zgromadzenie Ogólne ONZ ustanowiło go w 2008 r.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułRogalinek: Zmiany w organizacji ruchu na starym moście
Następny artykułŻelisław Żyżyński rzucił wszystko i… został dyrektorem sportowym na Zanzibarze