A A+ A++

Władze gminy nie zgadzają się na proponowany przebieg nowej linii kolejowej Lublin – Łęczna (przez Świdnik), która ma powstać w ramach Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej. “Może spowodować konieczność likwidacji części gospodarstw rolnych oraz wysiedlenie części mieszkańców, którzy żyją na tych terenach od pokoleń” – czytamy w opinii.

Lubelska Kolej Aglomeracyjna ma ułatwić podróżowanie z Puław, Łęcznej, Parczewa, Kraśnika czy Chełma do pracy lub szkół w stolicy regionu . Powstaną nowe tory, stare będą wyremontowane, a celem inwestycji jest pomoc w rozwoju najbardziej zaniedbanych obszarów w naszym województwie.

Uruchomienie LKA to na razie odległa przyszłość, ale władze przystąpiły do realizacji pomysłu.

Cofnijmy się do listopada ubiegłego roku. Wtedy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na opracowanie koncepcji Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej. Dokument wskaże kierunki rozbudowy linii na obszarze aglomeracji lubelskiej oraz na terenie całego województwa. Przedsięwzięcie finansuje PLK i Samorząd Województwa Lubelskiego.

– Lubelska Kolej Aglomeracyjna jest w województwie bardzo potrzebna i oczekiwana, bo znacząco poprawi warunki życia mieszkańców – mówił wówczas Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Dodał, że rząd konsekwentnie buduje kolej bezpieczną, komfortową i przewidywalną.

Wtórował mu marszałek województwa Jarosław Stawiarski: – Kolej to najbezpieczniejszy, najbardziej ekologiczny i najbardziej pojemny środek transportu. Naszą rolą jako zarządu województwa jest zachęcanie do korzystania z kolei i jednocześnie gwarantowanie pewności tego transportu.

Jednak władze gminy Mełgiew oraz duża część mieszkańców – sprzeciw zgłosiło 30 właścicieli nieruchomości – ma inne zdanie. Dlaczego?

O koncepcji utworzenia linii aglomeracyjnej mówiono podczas piątkowej sesji Rady Gminy Mełgiew. Jedna z nitek LKA ma połączyć Lublin z Łęczną. Według wstępnych założeń tory przetną gminę Mełgiew – tereny Franciszkowa, Jackowa, części Janowic, Trzeszkowic, Krzesimowa oraz Lubieńca.

W tej sprawie 19 marca spotkali się urzędnicy z gminy, radni oraz sołtysi ze wspomnianych miejscowości.

– Nasza opinia była negatywna – informowała w piątek wójt Magdalena Wójcik. Pismo w tej sprawie poszło już do firmy pracującej nad planem LKA.

– Na spotkaniu jednogłośnie uznano, że zaproponowana nowa linia kolejowa przebiegająca przez teren gminy Mełgiew jest nie do zaakceptowania – czytała fragment pisma M. Wójcik. – Nasza gmina posiada linię kolejową nr 7 na trasie Warszawa – Dorohusk, która pod względem komunikacyjnym utrudnia swobodne przemieszczanie się naszych mieszkańców. Dodatkowa linia spowoduje kolejne utrudnienia na połączeniach z drogami gminnymi i powiatowymi.

Wójt wyliczała, że na istniejącej linii nr 7 jest przynajmniej 9 przejazdów przez tory. Planowa linia obejmie natomiast przynajmniej 6 dróg.

– W naszej opinii zasadna jest modernizacja istniejącej linii, która również będzie stanowić element LKA – podkreśliła wójt.

To nie wszystko. Władze gminy zauważyły, że tory miałyby przeciąć grunty rolne.

– Planowana linia kolejowa rozdziela działki rolnicze co będzie znacznie utrudniać ich prawidłowe użytkowanie. Dodatkowo może spowodować konieczność likwidacji części gospodarstw rolnych oraz wysiedlenie części mieszkańców, którzy żyją na tych terenach od pokoleń – stwierdziła M. Wójcik.

Władze Mełgwi uważają, że nowa linia nie będzie atrakcyjna dla mieszkańców ponieważ ich potrzeby zaspokaja istniejąca linia kolejowa nr 7.

– Jako sołtys sołectwa Krzesimów Drugi w imieniu mieszkańców chce wyrazić stanowczy sprzeciw wobec koncepcji przebiegu linii kolejowej przez naszą miejscowość – stwierdziła obecna na sesji Rady Gminy radna powiatowa Anna Pytka. Przekazała wójt oświadczenia od osób zaniepokojonych planowanym przebiegiem torów. – Ludzie się sprzeciwiają, a ja dziękuję pani wójt i radnym za zajęcie jednoznacznego stanowiska.

(rp)

inwestycja kolej Lubelska Kolej Aglomeracyjna Mełgiew Rada Gminy Mełgiew

Artykuł przeczytano 511 razy

Last modified: 28 marca, 2021

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułZmiana w sztabie szkoleniowym Wisły Kraków
Następny artykułGdynia popiera zeroemisyjne dostawy