Nie wszystkie operacje bankowe da się przeprowadzić w oddziale, gdy nie mamy dowodu osobistego, albo stracił on swoją ważność. A paszport czy inny dokument tożsamości sprawy do końca nie załatwi.
– Polski paszport nie może być podstawą w szczególności do zawierania umów o prowadzenie rachunków na rzecz osób pełnoletnich oraz rachunków firmowych, wnioskowania o produkty kredytowe i zawarcia umów kredytowych – mówi Kinga Wojciechowska- Rulka z biura prasowego mBanku.
Warto sprawdzić: Kiedy bank zdegraduje klienta VIP do niższej ligi
Do czego przyda się paszport
Klientem tego banku jest pan Mateusz. Ostatnio stracił dowód osobisty i musiał go zastrzec, a teraz czeka na nowy.
– Ciekawi mnie czy mogę w oddziale np. wpłacić i wypłacić gotówkę mając inny dokument? W banku mam wpisany dowód, ale go zastrzegłem i posługuje się paszportem. Wcześniej powiedziano mi, że wszelkie operacje mogę robić jak zgłoszę się z nowym dowodem czy dokumentem o wydanie nowego dowodu – opowiada mężczyzna.
Czytelnik kontaktował się z bankiem. Tam usłyszał, że paszport polski, który ma zarejestrowany jako drugi dokument tożsamości, może być podstawą tylko do potwierdzenia tożsamości klienta, realizacji zleceń płatniczych (wpłata/wypłata gotówkowa, przelew, zlecenie stałe, polecenie zapłaty), reklamacji, złożenia wniosku o awaryjne odblokowanie transakcji oraz przyjęcia od klienta wypowiedzenia umowy.
To samo potwierdza nam Kinga Wojciechowska –Rulka, z biura prasowego banku. – W ściśle określonych sytuacjach bank akceptuje paszport polski. Może może być podstawą tylko do potwierdzenia tożsamości klienta, realizacji zleceń płatniczych (wpłata/wypłata gotówkowa, przelew, zlecenie stałe, polecenie zapłaty), reklamacji, złożenia wniosku o awaryjne odblokowanie transakcji-nieaktualny dokument tożsamości, przyjęcia oświadczenia o zmianę numeru telefonu komórkowego – wylicza przedstawicielka mBanku.
Przyznaje, że w pojedynczych sytuacjach, w ramach odstępstwa, kiedy klient zgłasza fakt stałego czy dłuższego pobytu za granicą i nie ma możliwości wyrobienia czy odebrania dowodu osobistego, a znajduje się w sytuacji „trudnej” np. otrzymał blokadę rachunku z tytułu nieważnego dowodu, zgubił nr telefonu, został okradziony, ma zablokowane kanały dostępu – wtedy bank każdą sytuację analizujemy odrębnie i podejmujemy decyzje o akceptacji paszportu.
Warto sprawdzić: Przelew natychmiastowy. Ile kosztuje. Gdzie za darmo
Zarejestruje go w swoim systemie i dzięki niemu klient będzie mógł zrealizować czynności pomagające w odzyskaniu dostępu do środków. – Są to zawsze indywidualne odstępstwa – podkreśla przedstawicielka mBanku.
Ale w przypadku obsługi klienta niepełnoletniego, obywatelstwa polskiego akceptowanymi dokumentami są legitymacja szkolna, paszport polski lub dowód osobisty.
Małgorzata Witkowska z biura prasowego PKO BP mówi, że jeśli dowód osobisty został zastrzeżony, zaginął lub utracił ważność, to do czasu wydania nowego dokumentu, klient może posługiwać się w kontaktach z bankiem innym dokumentem tożsamości np. ważnym paszportem.
– Przy jego pomocy można w oddziale składać wszystkie dyspozycje dotyczące rachunku. Nierezydenci, którzy z różnych powodów nie mają aktualnego paszportu, mogą posługiwać się w kontaktach z bankiem kartą pobytu lub kartą pobytu obywatela Unii Europejskiej – wylicza przedstawicielka PKO BP.
Warto sprawdzić: Rozwód z bankiem czasem bywa trudny
A kiedy wypłata awaryjna
-
Credit Agricole
Jak mówi Wojciech Lewczak, manager Transformacji Bankowości Detalicznej w Credit Agricole ten bank akceptuje takie dokumenty tożsamości jak dowód osobisty polski lub zagraniczny, paszport polski lub zagraniczny czy kartę pobytu.
– Wszystkie te dokumenty tożsamości są równoważne tzn. w oparciu o każdy z nich klient może zlecić bankowi wykonanie takiego samego zestawu czynności czy operacji –tłumaczy.
A Adam Jankowiak, także z Credit Agricole dodaje, że „jeżeli klient nie może się wylegitymować ważnym dokumentem tożsamości, akceptowanym przez bank, to w wyjątkowych sytuacjach, po uwierzytelnieniu i tak może zostać obsłużony.
– Ze względów bezpieczeństwa, są to zazwyczaj operacje takie jak zablokowanie dostępów do bankowości elektronicznej, zastrzeżenie karty, itp. Do każdej takiej sytuacji podchodzimy jednak indywidualnie, zawsze mając na uwadze bezpieczeństwo środków i danych klienta – podkreśla Adam Jankowiak.
W Santander Bank Polska klient, który nie ma ważnego dokumentu tożsamości lub go zgubił, może wypłacić w oddziale pieniądze ze swojego rachunku w wysokości do 1 tysiąca złotych.
– Ale pod warunkiem, że: ma zaświadczenie z policji lub z urzędu gminy o utracie dokumentu tożsamości, lub zaświadczenie z urzędu gminy o oczekiwaniu na dokument tożsamości i osobiście realizuje dyspozycję wypłaty pieniędzy z konta, którego jest … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS