A A+ A++

28.03.2021r. 12:00

Trwają przygotowania do podjęcia kolejnych prób przemieszczenia gigantycznego kontenerowca, który już piąty dzień z rzędu tkwi w Kanale Sueskim, i odblokowania kluczowej dla światowej żeglugi drogi wodnej wschód-zachód. Firma, której zlecono akcję ratowania 400-metrowego kontenerowca Ever Given, jest bardziej ostrożna i mówi o “dniach czy nawet tygodniach”, potrzebnych do odblokowania kanału.

Ever Given, pływający pod panamską banderą i przewożący towary na trasie Azja-Europa, osiadł na mieliźnie w wąskim kanale między Afryką a Półwyspem Synaj. Kontenerowiec utknął w poprzek jednopasmowego odcinka kanału, ok. 6 km na północ od południowego wejścia do kanału, w pobliżu miasta Suez.

Firma obsługująca statek od strony technicznej Bernhard Schulte Shipmanagement (BSM) przekazała, że przeprowadzona próba ściągnięcia go z mielizny nie powiodła się. Teraz jest plan wypompowania wody z wewnętrznych pomieszczeń statku, a dwa kolejne holowniki powinny przybyć na miejsce do niedzieli, aby wraz z innymi jednostkami spróbować przenieść statek – przekazała BSM.

Przedstawiciel władz zarządzających Kanałem Sueskim (SCA) poinformował, że w sobotę planowane są co najmniej dwie próby ściągnięcia statku z mielizny, gdy nastąpi przypływ. Dodał, że czas podjęcia tych prób zależy od przypływu. Urzędnik zastrzegł anonimowość, gdyż nie jest uprawniony do udzielania informacji dziennikarzom – informuje agencja AP.

Japońska firma Shoei Kisen, która jest właścicielem kontenerowca, podała, że co najmniej 10 holowników zostało wysłanych do pomocy przy operacji w Kanale Sueskim. Prezes Shoei Kisen, Yukito Higaki, powiedział na konferencji prasowej w siedzibie firmy w Imabari w zachodniej Japonii, że robotnicy pogłębiają brzegi i dno morskie w pobliżu dziobu statku, aby spróbować ściągnąć go z mielizny, gdy zacznie się przypływ.

Shoei Kisen przekazała w sobotę w oświadczeniu, że rozważa usunięcie kontenerów w celu odciążenia statku, jeśli próby jego podniesienia nie powiodą się, ale byłaby to trudna operacja.

Biały Dom przekazał, że zaoferował pomoc Egiptowi w ponownym otwarciu kanału. “Mamy sprzęt i możliwości, których większość krajów nie posiada; wiemy, co możemy zrobić i jakiej pomocy możemy udzielić” – powiedział w piątek dziennikarzom prezydent USA Joe Biden.

Według agencji Leth Agencies w sobotę zator morski wzrósł do około 280 statków poza Kanałem Sueskim. Niektóre jednostki zaczęły zmieniać kurs, a dziesiątki statków wciąż kierowały się w stronę kanału – podała firma Refinitiv. Przedłużające się zamknięcie kluczowej drogi wodnej spowodowałoby opóźnienia w globalnym łańcuchu dostaw.

Około 10 proc. światowego handlu przepływa przez kanał, który jest szczególnie ważny dla transportu ropy naftowej. Zamknięcie mogłoby wpłynąć na transporty ropy i gazu do Europy z Bliskiego Wschodu – zwraca uwagę AP.

Branża TRANSPORT w portalu CIRE

Nowe tematy, nowe komentarze naszych Czytelników
O tym teraz dyskutuje branża

  1. Ministerstwo Aktywów Państwowych potwierdza plan utworzenia Narodowej Agencji Bezpieczeństwa Energetycznego
  2. Prezes URE po raz pierwszy wyznaczył przedsiębiorstwa energetyczne do pełnienia funkcji operatorów ogólnodostępnych stacji ładowania oraz dostawców usług ładowania.
  3. PGE sprzedała Skarbowi Państwa udziały w spółce PGE EJ 1. Skarb Państwa zapłaci za wszystkie udziały w spółce ok. 531 mln zł, z czego PGE za swoje udziały otrzyma kwotę blisko 372 mln zł.
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykuł5,5 mln zł. przeznaczą na drogę
Następny artykułKlangor – wywiad z Wojciechem Mecwaldowskim. “To serial do którego będzie się chciało wracać”