A A+ A++

Co z tajemnicą korespondencji jeśli pracownicy mają swe wewnętrzne forum, ale korespondują podczas pracy? Prawnik wyjaśnia co może pracodawca.

Pytanie:

Czy pracodawca może odczytywać wiadomości wysyłane między pracownikami, którzy utworzyli wewnętrzne forum, na którym korespondują w czasie pracy?

Odpowiedź:

W przedstawionym stanie faktycznym konieczne jest porównanie dwóch przenikających się płaszczyzn, tj. prawa pracownika do tajemnicy korespondencji oraz prawa pracodawcy do kontroli sposobu wykonywania przez pracownika pracy, w tym właściwego użytkowania udostępnionych pracownikowi narzędzi pracy.

Tajemnica korespondencji

Prawo do tajemnicy korespondencji wynika już z samej Konstytucji RP, gdzie w art. 49 zapewniono wolność i ochronę tajemnicy komunikowania się. Tajemnica korespondencji wymieniona jest również wśród dóbr osobistych człowieka, opisanych w art. 23 Kodeksu cywilnego. Warto zaznaczyć, że także Konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, której sygnatariuszem jest Polska, w art. 8 przewiduje ochronę korespondencji.

Powyższe unormowania pozwalają na sformułowanie zasady, zgodnie z którą wszelka korespondencja prowadzona przez pracowników chroniona jest przed wglądem osób trzecich, w tym także pracodawcy, a dysponentami jej treści są wyłącznie jej strony.

CZYTAJ TEŻ: Praca zdalna wciąż czeka na uregulowanie. Są wątpliwości

Reguła ta znajduje jednak pewne ograniczenia. Zgodnie bowiem z art. 223 Kodeksu pracy pracodawcy przysługuje prawo monitoringu służbowej korespondencji e-mail. Powyższe uprawnienie pracodawcy może znaleźć zastosowanie także w odniesieniu do wewnętrznego forum firmowego, które z założenia stanowi udostępnione pracownikom narzędzie komunikacji służbowej.

Kontrola ta nie może jednak naruszać tajemnicy korespondencji oraz innych dóbr osobistych pracownika. Ponadto, ma być jawna i służyć organizacji pracy. Pracodawca powinien poinformować pracowników o prawie kontroli treści wiadomości przesyłanych za pośrednictwem forum, a także, celem uniknięcia niejasności, pouczyć o wyłącznie służbowym przeznaczeniu forum.

CZYTAJ TEŻ: Praca zdalna: czy firma zwróci ci za prąd? Prawnik wyjaśnia

Podsumowując, pracodawca, w określonych sytuacjach, może mieć wgląd w wiadomości wysyłane przez pracowników za pośrednictwem forum firm … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułE3 Saxo Bank Classic 2021. Bora-hansgrohe nie wystartowała
Następny artykułOzonowanie mieszkań a koronawirus – czy ta metoda walki z pandemią jest skuteczna?