Od soboty, 20 marca, trasy zmienią tramwaje nr 3, 5, 6, 9, 16, 18 i 201. Uruchomione zostaną dodatkowe linie 36 i 96. Wszystko to z powodu instalacji tymczasowego łuku torowego na pl. Wiosny Ludów.
Uruchomienie łuku tymczasowego na pl. Wiosny Ludów związane jest z planowanym rozpoczęciem realizacji kolejnego etapu Programu Centrum, który obejmie modernizację ulicy Św. Marcin od ul. Ratajczaka oraz Al. Marcinkowskiego. Łuk umożliwi przejazd tramwajów przez część centrum Poznania w czasie przebudowy tych ulic.
– To usprawnienie umożliwi przejazd pomiędzy trasą przez most Świętego Rocha i ulicą Strzelecką, a tym samym poprowadzenie ruchu tramwajowego pomiędzy węzłami “Kórnicka” i “AWF”. Układ tramwajowy zyska dzięki temu większą elastyczność podczas prowadzenia prac w centrum – tłumaczy Jan Gosiewski, dyrektor ZTM w Poznaniu.
Łuk połączy tor na ul. Lewandowskiej w kierunku ul. Podgórnej (na wysokości przystanku Wrocławska) z torem na pl. Wiosny Ludów w kierunku ul. Strzeleckiej (na wysokości wejścia do CH Kupiec Poznański).
– Na jezdni zostanie ułożony pojedynczy tor wraz z rozjazdami umożliwiający utrzymanie naprzemiennego ruchu tramwajów w obu kierunkach – mówi Artur Majer, dyrektor ds. infrastruktury MPK Poznań. – Dodatkowo zmodyfikowana zostanie istniejąca w tym rejonie sieć trakcyjna tak, aby umożliwić poruszanie się tramwajów po nowym torze.
– Instalacja takiego tymczasowego toru oraz sieci trakcyjnej będzie wymagała czasu. W związku z tym ruch tramwajowy na trasie przez most Świętego Rocha oraz przez ulicę Strzelecką będzie musiał zostać wstrzymany na około trzy tygodnie przed rozpoczęciem prac budowlanych na Alejach Marcinkowskiego – dodaje Tomasz Łapszewicz, zastępca dyrektora ZTM ds. inwestycji.
Dzięki łukowi miasto zyska większą elastyczność sieci połączeń podczas prac w ramach Projektu Centrum, a także przyszłej budowy brakujących łuków pomiędzy ul. Towarową i Św. Marcin oraz modernizacji węzła przy Okrąglaku.
W związku z tym, że łuk będzie jednotorowy zarówno na ul. Lewandowskiej, jak i na Strzeleckiej, zamontowane zostaną zwrotnice. Po uruchomieniu kursowania tramwajów zmieni się lokalizacja przystanków. Pasażerowie będą mogli korzystać z tylko jednej pary przystanków – na ulicy Wrocławskiej, ale bliżej parku Chopina.
Ten łuk zostanie zamontowany tymczasowo, ale w przyszłości rozważana jest montaż takiego łuku na stałe, który zapewni funkcjonowanie łuków w relacji łączącej ul. Strzelecką i ul. Lewandowskiej w obu kierunkach.
Z powodu budowy łuku kierowcy w kierunku Al. Marcinkowskiego pojadą objazdem ulicami: Krysiewicza, Piekary i Św. Marcin. Ul. Szymańskiego i ul. Wysoka będą ulicami jednokierunkowymi w kierunku od ul. Krysiewicza do ul. Św. Marcin.
Dojazd do pl. Wiosny Ludów od strony ul. Św. Marcin pozostanie bez zmian, możliwy też będzie skręt w lewo z ul. Św. Marcin w ul. Podgórną. Utrzymany zostanie wyjazd z ul. Szkolnej w ul. Podgórną, możliwy będzie przejazd pojazdów (w tym rowerów) jezdnią z ul. Szkolnej w kierunku ul. Krysiewicza. Ruch rowerowy od strony ul. Półwiejskiej w kierunku ul. Szkolnej poprowadzony zostanie tymczasowym ciągiem pieszo-rowerowym przez plac.
Wjazd i wyjazd dla klientów Kupca Poznańskiego możliwy będzie tylko od strony ul. Strzeleckiej. Przejście dla pieszych przez ul. Podgórną przy skrzyżowaniu z ul. Szkolną zostanie przesunięte w stronę ul. Wrocławskiej, powstanie też tymczasowe przejście dla pieszych i przejazd rowerowy przez ul. Krysiewicza.
Inaczej pojadą też tramwaje w centrum – zamknięte zostaną trasy z Al. Marcinkowskiego przez Podgórną, Lewandowskiej, Kórnicką, most św. Rocha do węzła Kórnicka (skrzyżowanie ul. Jana Pawła II i Kórnickiej), a także trasa z Al. Marcinkowskiego przez Podgórną i Strzelecką do węzła AWF (skrzyżowanie ulic Królowej Jadwigi, Droga Dębińska i Garbary).
Tramwaje linii numer 5 i 6 jadąc ul. Św. Marcin od strony Kaponiery będą nawracały na Al. Marcinkowskiego. W celu zapewnienia jak najbardziej dogodnej komunikacji zostaną wprowadzone dodatkowe tymczasowe linie tramwajowe:
nr 36 (Os. Sobieskiego – Al. Marcinkowskiego)
nr 96 (Miłostowo – Franowo)
Tramwaj nr 36 będzie kursował tylko w dni robocze w godzinach szczytu oraz w soboty, w godzinach 11-20, jako uzupełnienie linii nr 16.
Przebieg tras poszczególnych linii od soboty (20 marca):
Linia 1 – bez zmian
Linia 2 – bez zmian
Linia 3 – Wilczak – Winogrady – Pułaskiego – Most Teatralny – Fredry – pl. Wielkopolski – rondo Śródka – Jana Pawła II – Polanka – Os. Lecha – Chartowo – Żegrze – Unii Lubelskiej
Linia 4 – bez zmian
Linia 5 – Górczyn – Głogowska – Roosevelta – Św. Marcin – Marcinkowskiego, powrót: Marcinkowskiego – 27 Grudnia – Gwarna – Św. Marcin – Roosevelta – Głogowska – Górczyn
Linia 6 – Junikowo – Grunwaldzka – Św. Marcin – Marcinkowskiego, powrót: Marcinkowskiego – 27 Grudnia – Gwarna – Św. Marcin – Grunwaldzka – Junikowo
Linia 7 – bez zmian
Linia 8 – bez zmian
Linia 9 – Dębiec – 28 Czerwca 1956 roku – Górna Wilda – Królowej Jadwigi – Matyi – Towarowa – Św. Marcin – Roosevelta – Pułaskiego – Wielkopolska – Wołyńska – Winiary – Piątkowska
Linia 10 – bez zmian
Linia 11 – bez zmian
Linia 12 – bez zmian
Linia 13 – bez zmian
Linia 14 – bez zmian
Linia 15 – bez zmian
Linia 16 – Os. Sobieskiego – PST – Fredry – pl. Wielkopolski – rondo Śródka – Jana Pawła II – Polanka – Os. Lecha – Piaśnicka – Szwedzka – Franowo
Linia 17 – bez zmian
Linia 18 – Ogrody – Dąbrowskiego – Roosevelta – Most Dworcowy – Matyi – Królowej Jadwigi – Krzywoustego – Rondo Rataje
Linia 36 – linia uzupełniająca – Os. Sobieskiego – PST – Fredry – Gwarna – Św. Marcin – Marcinkowskiego, powrót: Marcinkowskiego – 27 Grudnia – Fredry – PST – Os. Sobieskiego. Linia kursuje tylko w dni robocze w godzinach szczytu oraz w soboty w godzinach 11-20
Linia 96 – linia tymczasowa – Miłostowo – Warszawska – Jana Pawła II – Polanka – Os. Lecha – Piaśnicka – Szwedzka – Franowo
Linia 201 – linia nocna – Os. Sobieskiego – PST – Dworzec Zachodni – Roosevelta – Św. Marcin – Gwarna – pl. Wielkopolski – rondo Śródka – Jana Pawła II – Polanka – Os. Lecha – Chartowo – Żegrze – Unii Lubelskiej
Linia nocna nr 201 w obu kierunkach pojedzie przez ul. Gwarną i rondo Śródka. Natomiast linia nocna nr 231 zastępująca linię nr 201 pojedzie przez Al. Marcinkowskiego, Wolnicę i rondo Śródka.
UMP
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS