A A+ A++

Widzimy wiele miejsca do tego, żeby usprawnić funkcjonowanie centrów handlowych pod kątem dostępności – mówiła w programie #RZECZoNIERUCHOMOSCIACH Małgorzata Jarosińska-Jedynak, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.

W ramach programu Dostępność+ ministerstwo przyjrzało się barierom, jakie napotykają w centrach handlowych osoby z niepełnosprawnością, starsze czy też kobiety w ciąży. Skąd ten pomysł?


Każdy z nas chciałby w pełni uczestniczyć w życiu nie tylko zawodowym, ale też prywatnym. Centra handlowe są takimi miejscami, gdzie przenosi się bardzo często część naszego życia. Nie tylko robimy tam zakupy, ale też spotykamy się ze znajomymi czy spożywamy posiłki, więc chcemy w pełni skorzystać z tego, co jest dostępne w ramach centrów handlowych – niezależnie od tego, jakie mamy ograniczenia – ruchowe, słuchowe czy wzrokowe.

Jakie bariery w zakresie zapewnienia dostępności zidentyfikowano?

Przede wszystkim jako MFiPR wspólnie z Polską Radą Centrów Handlowych przygotowaliśmy poradnik, który wskazuje, jak usuwać bariery w dostępie do usług w sklepach i centrach handlowych. Elementem tego poradnika było badanie, w którym identyfikowano najczęstsze przeszkody i utrudnienia występujące w takich miejscach. Jako bariery osoby z niepełnosprawnościami wskazywały najczęściej mało dogodny dojazd transportem publicznym, toalety dla osób z niepełnosprawnością, które są zamykane na klucz, brak udogodnień technicznych oraz poczucie zagubienia. Oczywiście odpowiedzi były zróżnicowane w zależności od tego, z jakim rodzajem niepełnosprawności borykali się respondenci. Dla osób niedosłyszących utrudnieniem jest chociażby szum powodujący trudności ze zrozumieniem mowy. Wielu osobom przeszkadza również duża obecność świateł. Poczucie zagubienia jest większe u osób z niepełnosprawnością wzroku i słuchu. Osoby z niepełnosprawnością ruchu zwracały uwagę na bariery architektoniczne oraz na kwestie związane z dojazdem do centrum handlowego.

I jak na tle tych uwag wypadają polskie centra handlowe?

Przede wszystkim udało się zbadać, że centra handlowe starają się reagować na te ogólnie obserwowane tendencje co do najczęściej wybieranych form transportu do obiektów. Dostrzegany jest też progres jakości przestrzeni otaczającej nowe i poddawane remontom centra handlowe. Niemniej żaden z badanych obiektów nie dysponował rozwiązaniami ułatwiającymi odnalezienie wejść osobom z niepełnosprawnością wzroku. W wielu obiektach wejścia te znajdowały się w pobliżu placów czy ciągów pieszych o dużej szerokości, które mogą utrudniać orientację. Jest więc to obszar wymagający większej uwagi w zakresie zapewnienia dostępności. Widzimy wiele miejsca do tego, żeby usprawnić funkcjonowanie centrów handlowych.

Czy będą zmiany przepisów w zakresie projektowania budynków uniwersalnych?

W tym momencie nie obowiązują żadne krajowe rozwiązania prawne dotyczące zapewnienia dostępności w obiektach handlowych. Dlatego też chociażby poprzez omawiany poradnik staramy się zasygnalizować, że kwestie dostępności powinny być elementem funkcjonowania takich miej … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułAbp Depo: zwracając się przeciwko Bogu, człowiek zwraca się przeciwko samemu sobie
Następny artykułSędziejowice. Weryfikacja deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi