Warto aktualizować swoje dane osobowe w bankach. Może się bowiem okazać, że nieaktualne informacje o nas utrudnią nam nie tylko skorzystanie z oferty, ale też… pożegnanie się z bankiem. Z taką sytuacją spotkała się jedna z naszych czytelniczek.
Obowiązek aktualizowania danych osobowych wynika wprost z regulaminów bankowych. Kiedy skończy się nam ważność dowodu osobistego, po wyrobieniu nowego dokumentu powinniśmy zaktualizować dane w banku. Pani Anna tego nie zrobiła i ma problem z zamknięciem konta w Idea Banku. W celu weryfikacji jej tożsamości bank żąda od niej podania… danych ze starego dowodu. A ona ich nie pamięta.
– Idea Bank odmawia zamknięcia mojego konta, na którym nie mam żadnych zobowiązań ani środków. Żąda posłużenia się moim od 3 lat nieważnym dowodem osobistym, którego już nie posiadam. Musi najpierw zaktualizować dane w swojej bazie. Jeśli go nie udostępnię, mam jechać do oddziału banku w innym mieście, żeby okazać mój aktualny dowód osobisty, ponieważ jego skanu nie akceptują – pisze czytelniczka.
– Jest to niezbędne, żeby można było zweryfikować klienta i wprowadzić aktualne dane z nowego dokumentu. Dopiero po przeprowadzeniu tego całego procesu klient będzie mógł zamknąć konto w banku – informuje biuro prasowe Idea Banku. – Jeśli natomiast klient nie pamięta danych starego dowodu osobistego oraz nie posiada w banku karty wzorów podpisów (w sytuacji gdy była tylko obsługa zdalna), musi udać się do oddziału banku i tam zlecić dyspozycję zamknięcia konta – tłumaczą służby prasowe.
A to już problem, bo . Czytelniczkę czeka więc wycieczka do innego miasta w celu zamknięcia rachunku. Trochę sama jest sobie winna, bo nie podała nowych danych w banku po wymianie dowodu. Z drugiej strony wydaje się, że bank nie powinien żądać w takiej sytuacji posłużenia się nieważnym dowodem osobistym. Ale jak wynika z odpowiedzi biura prasowego, procedury tej najwidoczniej nie da się przeskoczyć.
Warto przy okazji zwrócić uwagę na jeszcze jedną kwestię. Banki upraszczają procedury zdalnego zawierania umów o konta czy karty, ale często okazuje się, że wypowiedzenie umowy (zobacz: zdalnie nie jest już takie proste. Ciężko znaleźć taką opcję na przykład w systemie bankowości internetowej. Problem pojawia się też w sytuacjach, gdy konto było zakładane zdalnie przelewem, a bank nie dysponuje kartą wzoru podpisów. Wysłanie wypowiedzenia listownie z własnoręcznym podpisem może okazać się w takiej sytuacji nieskuteczne. Co więcej, niektóre banki, jak np. ING, wymagają na wypowiedzeniu listownym potwierdzenia notarialnego podpisu.
Wojciech Boczoń
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS