Niektórzy ubezpieczyciele dają możliwość obniżenia składki autocasco. Warto sprawdzić, jak duże zniżki są możliwe dzięki ograniczeniu ochrony.
Koronawirusowy kryzys zwiększył zainteresowanie tańszymi wariantami ubezpieczeń nieobowiązkowych. Osoby, które nie zamierzają zrezygnować z dobrowolnej ochrony, często szukają ofert z możliwie niską składką. Taka sytuacja dotyczy również komunikacyjnych polis autocasco. Niektóre firmy oferujące wspomniane ubezpieczenia AC dają kierowcom możliwość znaczącego obniżenia składki (np. poprzez wybór wariantu ze sporym udziałem własnym).
Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl sprawdzili, jak duże oszczędności związane z AC są możliwe w praktyce.
Jak kupić tańsze AC?
W przypadku ubezpieczeń autocasco właściciele samochodów osobowych mają zazwyczaj do wyboru kilka wariantów skutkujących obniżeniem rocznej składki.
Pierwsza opcja polega na wyborze kosztorysowego wariantu likwidacji szkody zamiast serwisowego. Na cenę AC znacząco wpływa także udział własny. Mowa o części szkody, którą kierowca będzie musiał pokryć samodzielnie.
„Inne sposoby na tańsze autocasco to wybór naprawy auta zamiennikami lub uwzględnienie przez ubezpieczyciela amortyzacji części” – wymienia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
W ramach swojej analizy eksperci porównywarki Ubea.pl przyjęli, że kierowca rozważa następujące warianty, które dotyczą nowej polisy autocasco:
- Wariant 1: maksymalny zakres ochrony w AC – najniższy dopuszczalny przez ubezpieczyciela udział własny, wariant serwisowy likwidacji szkody, naprawa oryginalnymi częściami oraz brak uwzględnienia amortyzacji części.
- Wariant 2: ograniczony zakres ochrony z AC – najniższy dopuszczalny przez ubezpieczyciela udział własny, wariant kosztorysowy likwidacji szkody, naprawa zamiennikami oraz możliwość uwzględnienia amortyzacji części.
- Wariant 3: najbardziej ograniczony zakres ochrony w AC – najwyższy dopuszczalny przez ubezpieczyciela udział własny, wariant kosztorysowy likwidacji szkody, naprawa zamiennikami oraz możliwość uwzględnienia amortyzacji części.
Poniższa tabela przedstawia roczny koszt autocasco i polisy OC (kupowanej od tego samego ubezpieczyciela). Podane składki pakietu OC + AC obliczono dla czterdziestojednoletniego mieszkańca Krakowa, który użytkuje srebrną Dacię Duster 1.5 dCi Laureate z rocznika 2015 (90 KM/1461 cm³) i ma dobrą historię ubezpieczeniową. Mowa o pięciu latach bez szkód likwidowanych z OC i dwóch latach bezszkodowego posiadania autocasco (od czasu pierwszego zakupu AC).
„Więcej informacji na temat przykładowego właściciela Dacii Duster można znaleźć na końcu naszej analizy” – wyjaśnia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Węższa ochrona to składka OC + AC niższa nawet o połowę
Informacje zaprezentowane w poniższej tabeli wskazują, że nie każdy ubezpieczyciel pozwala klientowi swobodnie kształtować zakres ochrony w ramach internetowej oferty pakietów OC + AC. Przykładowo osoba wybierająca propozycje Generali oraz Proamy będzie miała do wyboru tylko jeden wariant ochrony (zawsze z zerowym udziałem własnym).
Zdecydowanie bardziej elastyczna jest oferta firm Benefia, Wiener oraz Link4. Ostatni ze wspomnianych ubezpieczycieli dzięki zamianie zerowego udziału własnego na kwotę 1500 zł i wyborowi wszystkich opcji obniżających składkę pozwala zmniejszyć cenę OC + AC dla przykładowego kierowcy z 1897 zł do 877 zł.
„W przypadku oferty Benefia analogiczny spadek składki jest o wiele mniejszy mimo wprowadzenia udziału własnego na poziomie 10%. Ten przykład sugeruje, że trzeba uważnie porównywać ofertę ubezpieczycieli” – komentuje Andrzej Prajsnar.
Ubezpieczenia AC: wpływ zawężenia ochrony na poziom składki |
|||
---|---|---|---|
Ubezpieczyciel |
Wariant 1: składka pakietu OC+AC/ udział własny (UW) |
Wariant 2: składka pakietu OC+AC/ udział własny (UW) |
Wariant 3: składka pakietu OC+AC/ udział własny (UW) |
Aviva |
2300 zł/UW: 500 zł |
2063 zł – 1 wariant ochrony/UW: 500 zł |
|
Benefia |
1889 zł/UW: 0 zł |
1799 zł/UW: 0 zł |
1709 zł/UW: 10% |
Generali |
2895 zł – jeden wariant ochrony/UW: 0 zł |
||
Link4 |
1897 zł/UW: 0 zł |
1119 zł/UW: 0zł |
877 zł/UW: 1500 zł |
Proama |
2353 zł – jeden wariant ochrony/UW: 0 zł |
||
Wiener |
3224 zł/UW: 0 zł |
2883 zł/UW: 0 zł |
2507 zł/UW: 2000 zł |
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Ubea.pl z 22.02.2021 r. |
Założenia
Przykładowy klient ubezpieczyciela to krakowianin użytkujący srebrną Dacię Duster 1.5 dCi Laureate z rocznika 2015 (90 KM/66 kW, 1461 cm³). Samochód jest parkowany na ulicy (Kraków, 30-612) i używany w Polsce do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą (za granicą krócej niż miesiąc). Przebieg Dacii Duster aktualnie wynosi 60 000 km (spodziewany roczny przebieg to 10 000 km). Obecny właściciel kupił auto jako nowe w salonie Dacii. Posiada ono fabryczny immobilizer, autoalarm oraz GPS i nie ma uszkodzeń oraz elementów tuningowanych. Dacia została po raz pierwszy zarejestrowana we wrześniu 2015 r. Klientem ubezpieczyciela jest księgowy (rok urodzenia: 1980) wychowujący wraz z żoną jedno dziecko (9 lat). Przykładowy kierowca posiada prawo jazdy od października 1999 r. Ubezpieczający to jedyny regularny użytkownik samochodu. Właściciel Dacii spowodował ostatnią szkodę 5 lat temu. Dlatego zniżka z OC wynosi 40%. W przypadku autocasco bezszkodowy okres ochrony wynosi 2 lata (to czas od zakupu pierwszego AC). Ochrona ma się rozpocząć 28 lutego 2021 r. Pakiet ubezpieczeniowy OC + AC (bez dodatkowego NNW) zostanie wybrany na Ubea.pl i jednorazowo opłacony online.
06
„Okrojone” autocasco nadal lepsze niż mini AC
W nawiązaniu do wyników powyższej analizy rodzi się wątpliwość, czy maksymalne zawężenie ochrony oferowanej w ramach autocasco ma jakiś sens. Każdy kierowca musi sobie sam odpowiedzieć na to pytanie, biorąc pod uwagę wartość posiadanego samochodu.
Wydaje się jednak, że nawet zwykłe AC z maksymalnie „okrojonym” zakresem ochrony będzie znacznie lepsze od mini autocasco.
„Polisy oferowane przez ubezpieczycieli jako mini AC często mogą zapewniać ochronę tylko w razie jednego lub dwóch z trzech głównych ryzyk (kradzież auta, pożar, kolizja)” – podsumowuje Paweł Kuczyńsk.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS