Zarząd Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Lubinie przypomina o ważnych zmianach dot. odbioru odpadów, które zaczną obowiązywać od 1 kwietnia. Pracownicy miejskiej spółki informują także o obowiązkach właścicieli nieruchomości pozostających poza systemem gospodarki odpadami oraz informują o stawkach za odbiór odpadów i skutkach niepodpisania umowy w terminie.
Zgodnie z niedawną uchwałą Rady Miejskiej w Lubinie od 1 kwietnia odpady komunalne będą odbierane przez gminę wyłącznie od nieruchomości zamieszkałych oraz mieszanych (w części zamieszkałych a w części niezamieszkałych). Więcej pisaliśmy o tym tutaj.
– Z dotychczasowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi zostaną wyłączone nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne. Są to między innymi sklepy, hotele, galerie handlowe, budynki usługowe i biurowe, szkoły, szpitale – wyjaśniają pracownicy MPWiK.
Właściciele nieruchomości o charakterze mieszanym (w części zamieszkałych i w części niezamieszkałych) w dalszym ciągu zobowiązani będą do wnoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi według dotychczasowych metod i stawek.
Obowiązki właścicieli nieruchomości pozostających poza systemem gospodarki odpadami:
Właściciel nieruchomości niezamieszkałej, zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, poza obowiązkiem zawarcia umowy na odbieranie odpadów, powinien w szczególności:
- prowadzić selektywną zbiórkę odpadów komunalnych w podziale na frakcje:
- papier,
- metale i tworzywa sztuczne,
- szkło,
- bio,
- odpady zmieszane;
2. wyposażyć nieruchomość w pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów;
3. pozbywać się odpadów z minimalną częstotliwością:
- odpady metali, odpady tworzyw sztucznych, odpady opakowaniowe wielomateriałowe – nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie;
- odpady z papieru – nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie;
- odpady ze szkła – nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie;
- bioodpady – nie rzadziej niż raz w tygodniu;
- niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne – nie rzadziej niż raz w tygodniu;
4. utrzymywać pojemniki i miejsca gromadzenia odpadów w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.
Górne stawki za odbieranie odpadów
Maksymalne stawki za odbieranie odpadów, jakie mogą być zastosowane przez podmiot odbierający odpady komunalne to:
- 250 zł za 1 m3 odpadów komunalnych, które są zbierane i odbierane w sposób selektywny;
- 500 zł za 1 m3 odpadów komunalnych, które nie są zbierane i odbierane w sposób selektywny.
Brak zawarcia umowy
W przypadku, gdy właściciel nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy nie zawrze umowy na odbieranie odpadów komunalnych zaistnieje podstawa do wydania z urzędu decyzji, w której ustala się:
- obowiązek uiszczania opłat za odbieranie odpadów komunalnych;
- wysokość opłat wyliczonych z zastosowaniem stawek, o których mowa w uchwale Rady Miejskiej w Lubinie nr XV/106/20 z dnia 25 lutego 2020 r.;
- terminy uiszczania opłat;
- sposób i terminy udostępniania pojemników, w celu ich opróżnienia.
Decyzji nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności i jest ona na okres 1 roku (przez rok odpady komunalne odbierane są od danego właściciela nieruchomości przez podmiot odbierający odpady komunalne wybrany przez Gminę Miejską Lubin). Może ulec przedłużeniu w drodze decyzji wydawanej z urzędu, na kolejny okres, jeżeli właściciel nieruchomości nie przedstawi, na co najmniej 3 miesiące przed upływem daty obowiązywania decyzji, umowy, w której termin rozpoczęcia wykonywania usługi nie jest późniejszy niż data utraty mocy obowiązującej decyzji.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS