A A+ A++
  • W Hiszpanii przepisy dotyczące motocykli 125 cm3 są podobne, jak w Polsce.
  • O dziwo tamtejsi motocykliści radzą sobie z bezpieczeństwem gorzej niż Polacy.
  • Władze rozważają wprowadzenie obowiązkowych kursów na 125 cm3. 

W Hiszpanii obowiązują podobne przepisy dotyczące motocykli 125 cm3 jak w Polsce – do ich prowadzenia wystarczy prawo jazdy kategorii B posiadane od co najmniej 3 lat. Generalna Dyrekcja Ruchu, instytucja odpowiedzialna za bezpieczeństwo ruchu drogowego, rozważa wprowadzenie obowiązkowego egzaminu na 125 cm3. Powodem jest gwałtowny wzrost wypadków z udziałem motocyklistów.

W 2019 r. motocykliści stanowili aż 27 procent wszystkich zabitych w wypadkach drogowych. To 11-procentowy wzrost w odniesieniu do roku 2018. A zaznaczyć trzeba, że kierowcy jednośladów stanowią tylko 20 procent wszystkich kierujących w Hiszpanii.

Władze rozważają wprowadzenie obowiązkowych kursów dla wszystkich, którzy planują wyjechać na drogi motocyklem lub skuterem o pojemności 125 cm3 tylko z prawem jazdy kategorii B. Pere Navarro, dyrektor Generalnej Dyrekcji Ruchu argumentuje, że posiadanie prawa jazdy na samochód nie ma nic wspólnego z praktyką jazdy na motocyklu, a wielu kierowców nigdy nawet nie jeździło samochodem w ruchu ulicznym.

Przeczytaj także: jaki motocykl 125 cm3 wybrać?

GDR proponuje wprowadzenie skróconego kursu jazdy motocyklem. Jego zakres miałby być podobny do kursu reedukacyjnego, obowiązkowo zaliczanego przez kierowców, którym odebrano prawo jazdy za punkty karne. GDR proponuje, by koszt takiego kursu wliczany był do ceny nowego jednośladu. Niestety, pomysł ten ma słabą stronę – nie uwzględnia rynku jednośladów używanych i wynajmowanych. Zwłaszcza ta ostatnia forma cieszy się w Hiszpanii ogromną popularnością, szczególnie w regionach turystycznych, ale też w Madrycie i Barcelonie.

Obowiązkowe kursy na motocykle 125 cm3 są na razie w fazie planów, jednak władze Hiszpanii wydają się zdeterminowane, by wprowadzić je w życie wraz z innymi regułami – obowiązkowymi rękawicami motocyklowymi, czy motocyklową poduszką powietrzną w formie kamizelki.

Co ciekawe w Polsce nie odnotowuje się wzrostu wypadków z udziałem kierowców stodwudziestekpiątek. Jak wynika ze statystyk wypadkowych za lata 2019-2020 – kierujący takimi jednośladami uczestniczyli w proporcjonalnie mniejszej liczbie wypadków niż motocykliści na maszynach większych pojemności.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPodlaskie. Starosta sokólski z PiS przewodniczącym rady programowej Radia Białystok
Następny artykułUM Tarnów: Warsztatowa do remontu