Gdańska uchwała krajobrazowa nakłada na wszystkie podmioty reklamujące się w przestrzeni publicznej obowiązek dostosowania zewnętrznych form reklamy do wymogów uchwały. Przepisy, które obowiązują od kwietnia ub.r., mają uporządkować reklamowy chaos na ulicach.
Nie wszystkim jednak podoba się nowe prawo lokalne. Na elewacji gmachu Komisji Krajowej NSZZ “Solidarność” przy Wałach Piastowskich do niedawna wisiały dwa wielkoformatowe banery odwołujące się do 40-lecia związku, na których umieszczono hasła: “Nie ma wolności bez Solidarności” Jana Pawła II i “Człowiek rodzi się i żyje wolnym”. Banery zostały zawieszone w styczniu 2020 r., czyli już w okresie trwania dwuletniego okresu przejściowego uchwały.
We wtorek Gdański Zarząd Dróg i Zieleni poinformował, że wobec “Solidarności” wszczęto postępowanie administracyjne, które zakończyło się nałożeniem dwóch kar na łączną kwotę 50 tys. zł.
“Solidarność” ma odnieść się do sprawy na konferencji prasowej we wtorek w południe.
Upomnienia i brak odpowiedzi
Urzędnicy gdańskiego magistratu informują, że pierwsze upomnienie zostało wysłane do związkowców 30 września ub. r., razem z informacją o zasadach umieszczania reklam. “Solidarność” pismo odebrała 13 października.
Miesiąc później, 4 listopada, pracownicy GZDiZ wysłali e-mail z pytaniem, czy zostały podjęte kroki zmierzające do dostosowania banerów. Poinformowano także, że jeśli banery nie znikną do końca miesiąca, wszczęte zostanie postępowanie administracyjne. Żadnej odpowiedzi urzędnicy nie uzyskali.
“W międzyczasie do GZDiZ wpłynęło co najmniej kilkanaście interwencji o nielegalnym banerze od mieszkańców Gdańska. Zgłoszenia i zapytania wpływały także za pośrednictwem mediów społecznościowych i dziennikarzy” – informuje referat prasowy Urzędu Miasta w Gdańsku.
Prawie 50 tys. zł kary
Postępowanie zostało wszczęte 7 grudnia 2020 r. Trzy dni później urzędnicy przeprowadzili “wizję w terenie” z udziałem pełnomocnika “Solidarności”. Banery nadal wisiały na budynku. Wówczas wydano decyzje o nałożeniu dwóch kar, odpowiednio 29 tys. 500 zł i 17 tys. 160 zł.
“Przez dwa lata, od 2018 roku pracownicy GZDiZ informowali przedsiębiorców działających w Gdańsku o wejściu w życie uchwały krajobrazowej. Do chwili obecnej wręczono przedsiębiorcom ponad 10 tys. egzemplarzy „Poradnika szyldowego”, wysłano ponad 2500 wezwań do usunięcia lub dostosowania nośników reklam do zasad i warunków uchwały. Wobec podmiotów, które nie dostosowały się do zapisów uchwały, GZDiZ wszczyna postępowania administracyjne zmierzające do wymierzenia kar pieniężnych” – informuje miasto.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS