Franczyza jest w Polsce dosyć nowym zjawiskiem, ponieważ pojawiła się tu dopiero w 1989 roku. Nic więc dziwnego, iż nie każdy zna to pojęcie. Stanowi ona system sprzedaży usług, towarów i technologii, opierający się na ciągłej oraz ścisłej współpracy między franczyzodawcą i franczyzobiorcami. Daje ona między innymi możliwość korzystania ze znaków towarowych franczyzodawców i z ich pomocy w prowadzeniu działalności gospodarczej. W zamian franczyzobiorcy uiszczają odpowiednie opłaty.
Dla kogo opłaca się franczyza?
Najczęściej na tę formę prowadzenia działalności gospodarczej decydują się dwie grupy osób:
- ludzie zakładający swoją pierwszą firmę,
- przedsiębiorcy chcący spróbować pracy w nieco innej branży.
Główną zaletą franczyzy jest to, że franczyzodawca zapewnia reklamę oraz rozpoznawalność firmy już od pierwszego dnia prowadzenia działalności. Nie trzeba więc martwić się o to, czy zakładany właśnie sklep będzie popularny – już jest. Kolejny jej atrybut to dostęp do fachowej pomocy i wszelkich szkoleń, których może potrzebować franczyzobiorca. Mowa tu między innymi o wsparciu w trakcie ustalania niezbędnego asortymentu, pomocy w doborze pracowników i odpowiedniej lokalizacji, a także w prawidłowym prowadzeniu księgowości. Przeważnie nie trzeba posiadać dużego kapitału na początku działalności, co jest ogromną zaletą dla młodych przedsiębiorców. Nie buduje się biznesu od zera, gdyż ma się już od początku logo, markę, odbyte niezbędne szkolenia, wiedzę, zapewnioną pomoc merytoryczną oraz przywiązanych do marki klientów. Dzięki temu już od początku posiada się większą wiarygodność i mniejsze ryzyko niepowodzenia. Franczyza pozwala także na uzyskanie lepszych warunków współpracy z kontrahentami oraz dostawcami. W artykule dostępnym pod adresem https://franczyzawpolsce.pl/raporty/8214-te-30-franczyz-najbardziej-interesuje-polakow znajduje się 30 najpopularniejszych w Polsce franczyz.
Co zyskuje franczyzodawca?
Przede wszystkim rozwija on posiadaną markę, chociażby poprzez rozwój dystrybucji usług oraz towarów. Dzięki temu tworzy realne zagrożenie dla swojej konkurencji. Franczyzobiorcy stają się jego lojalnymi partnerami, pomagającymi w zarządzaniu siecią przedsiębiorstw. Nie musi kontrolować rosnącej liczby personelu, przez co oszczędza na administracji kadrowej. Zyskuje także korzyści finansowe, bowiem franczyzobiorcy zobowiązani są do regularnego uiszczania określonych w umowie kwot. Zwykle otrzymuje również opłatę wstępną za udzielenie licencji. Każda zmiana oraz pomysł musi uzyskać jego aprobatę, ma więc kontrolę nad wszystkimi swoimi oddziałami.
Czy warto stać się franczyzobiorcą?
To już zależy od osoby, która pragnie rozpocząć swoją działalność gospodarczą. Ludzie nieposiadający wiedzy odnośnie prowadzenia biznesu i bez dużego kapitału z pewnością powinni zainteresować się taką możliwością. Jeżeli ktoś nie chce, aby franczyzodawca mówił mu jak ma prowadzić własną firmę, to współpraca może nie układać się najlepiej. Dla części osób liczy się głównie wolność i to dla niej zakładają firmy – ciężko mówić o takowej na etacie. Jest to więc kwestia do indywidualnego przemyślenia, analizując wszystkie wady i zalety franczyzy.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS