Orsted i “zielony” wodór: od nawozów po paliwa
21.02.2021r. 06:10
www.cire.pl | Obserwuj nasze newsy na LinkedIn
Jak dodał, w idealnym scenariuszu farmy te będą połączone z Bornholmem, Zelandią i Kopenhagą, Polską, czy z Niemcami. W wizji Orsted, farma wiatrowa podłączona do Bornholmu będzie zasilała wielkoskalową instalację do produkcji zielonego wodoru na południu Kopenhagi na potrzeby ciężkiego transportu i lotnictwa.
“Aby skutecznie walczyć ze zmianami klimatu, konieczna będzie szeroko zakrojona elektryfikacja gospodarki, oraz zapewnienie, że energia elektryczna będzie pochodziła z odnawialnych źródeł energii w możliwie jak największym wymiarze” – podkreślił Errboe.
Jednak wiadomo, że bardzo trudno będzie zelektryfikować niektóre sektory, jak: ciężki przemysł, transport morski i powietrzny, czy ciężki transport drogowy. Jak wskazał Errboe, w tam gdzie elektryfikacja jest trudna, pomocnym rozwiązaniem może być użycie “zielonego” wodoru, co pozwoli rezygnować z paliw kopalnych. Morskie farmy wiatrowe to projekty wielkoskalowe o atrakcyjnym profilu wytwarzania, wynikającym z silnej charakterystyki wiatru na morzu, które mogą być idealnym surowcem do produkcji zielonego wodoru – dodał wiceprezes Orsted Offshore.
Jak przypomniał, Orsted jest obecnie zaangażowany w sześć projektów do produkcji zielonego wodoru. Na początku lutego koncern podjął decyzję inwestycyjną dla demonstracyjnego projektu H2RES – elektrolizera o mocy 2 MW, zasilanego energią elektryczną z morskich farm wiatrowych, który ma produkować do tysiąca kilogramów wodoru dziennie. Pierwsza partia zielonego gazu ma popłynąć z instalacji jeszcze w tym roku i zostanie użyta do napędu pojazdów w rejonie Kopenhagi i na Zelandii.
Kolejny projekt to rafineria Lingen w Niemczech. Duńczycy, razem z BP planują do 2024 r. uruchomić 50 MW elektrolizer, zdolny produkować tonę wodoru na godzinę. Ma to być wstęp do uruchomienia 10-krotnie mocniejszej instalacji w rafinerii.
We współpracy w wielkim koncernem chemicznym i producentem nawozów Yara, Orsted zbuduje 100 MW, zasilany z morskich farm elektrolizer. Będzie wytwarzał wodór do syntezy amoniaku w fabryce Yara w holenderskim Sluiskil. W pierwszym etapie produkcja ma wynosić 75 tys. ton wodoru rocznie, czyli ok. 10 proc. zużycia zakładów.
Z kolei razem z kopenhaskimi lotniskami, liniami lotniczymi SAS i innymi partnerami Orsted planuje produkować “zielone” paliwa z wodoru. Zakłada się, że docelowo elektrolizery o mocy 1300 MW będą wytwarzać dość wodoru, by wyprodukować 250 tys. ton paliw dla autobusów, ciężarówek, statków, a nawet samolotów.
W Wielkiej Brytanii natomiast Orsted bierze udział w projekcie Gigastack, czyli opracowania i budowy niskokosztowego, modułowego 5 MW elektrolizera, zasilanego przez wiatraki na morzu. Docelowo mówi się o pełnowymiarowej instalacji przemysłowej, z elektrolizerami o mocy rzędu 1000 MW.
Kontrolowany przez rząd Danii Orsted jest partnerem PGE w projekcie budowy w polskiej strefie ekonomicznej Bałtyku dwóch farm wiatrowych o mocy rzędu 2,5 GW. Obie firmy podzielą się po połowie udziałami w spółce joint-venture.
Czytaj również:
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS