A A+ A++

12.02.2021r. 08:16

W projekt pod nazwą H2Rail zaangażowały się Koleje Portugalskie (CP), Wydział Inżynierii Uniwersytetu w Porto, Portugalskie Stowarzyszenie na rzecz Promocji Wodoru oraz producent nadwozi autobusowych CaetanoBus i NomadTech. Inicjatywa ma na celu uruchomienie na linii Vouga pasażerskiego zespołu trakcyjnego wyposażonego w wodorowe ogniwa paliwowe wytwarzające energię elektryczną.

“Istnieje wiele linii, które nie są zelektryfikowane, gdzie kursują pojazdy z silnikami spalinowymi, zasilającymi elektryczne silniki trakcyjne. Naszym celem jest zastąpienie ich zespołami trakcyjnymi z wodorowymi ogniwami paliwowymi, które wytworzą energię elektryczną – powiedział profesor Adriano Carvalho, dyrektor Wydziału Inżynierii Elektrotechnicznej i Komputerowej. Zwraca uwagę, że będzie to tańsze niż elektryfikacja linii.

Projekt H2Rail obejmuje sześć etapów, obejmujących techniczne i finansowe studia wykonalności, a także stworzenie punktów tabkowania wodoru i budowę prototypu pojazdu. Faza testów wodorowego ezt mogłaby się rozpocząć w 2023 r. Jeśli testy się udadzą, planowana jest wymiana taboru także na spalinowych liniach normalnotorowych, gdzie elektryfikacja może okazać się mniej korzystną alternatywą. Koszt realizacji projektu oszacowano na 275,2 mln euro. Dlatego Portugalczycy liczą na pomoc UE. Złożono już wnioski o europejskie wsparcie w ramach kilku projektów.

Portugalski projekt może okazać się ratunkiem dla wąskotorowej linii, z której obecnie czynny jest już tylko ponad 37 kilometrowy fragment od Aveiro do Sernada da Vouga. Linia jest obsługiwana przez spalinowe zespoły trakcyjne serii 9630, wyprodukowane na początku lat 90-tych, które powoli dochodzą do wieku, który kwalifikowałby je do wymiany.

Zapraszamy i polecamy

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułCzarzasty: Nie jestem za likwidacją TVP Info. Z nienawiści nie można niszczyć
Następny artykułKwidzynianie rozbici przez wicemistrzów Polski