A A+ A++

Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej to kłopot dla wielu przedsiębiorców. Także żużlowców, którzy silniki zamawiają u brytyjskich tunerów, a przede wszystkim dystrybutorów części. Te, na skutek odprawy celnej, przesyłane są z opóźnieniami.

Maciej Kmiecik

Maciej Kmiecik 10 Lutego 2021, 07:30

WP SportoweFakty / Michał Szmyd / Na zdjęciu: Nicki Pedersen i Jack Holder

  • Żużel. Eltrox Włókniarz Częstochowa zakontraktował “gościa”. Powrót wychowanka

Brexit sprawił, że od 1 stycznia 2021 roku zakończono swobodny przepływ towarów, usług i osób między Wielką Brytanią, a państwami członkowskimi Unii Europejskiej. Wiąże się to m.in. z nowymi formalnościami celnymi. Tym samym wydłuża się czas przesyłania paczek na linii Wielka Brytania – Polska, gdyż każda przesyłka musi przejść przez procedurę odprawy w urzędzie celnym. Utrudnia to życie choćby dystrybutorom części żużlowym, a co za tym idzie tunerom i samym zawodnikom.

– Potwierdzam, że obecnie są kłopoty w kwestii dostawy części z Wielkiej Brytanii. Mamy nadzieję, że wkrótce to się rozwiąże. Dotyczy to generalnie całego środowiska żużlowego, a nawet wszystkich, którzy ściągają przesyłki z Wielkiej Brytanii. Powiązane jest to oczywiście z Brexitem. Sam proces odprawy celnej trwa dłużej. Z tego powodu zrobiły się duże opóźnienia. Na szczęście mamy jeszcze trochę czasu do startu sezonu i wierzę, że to wszystko zakończy się pozytywnie – mówi dystrybutor żużlowych części z firmy Speed Products Rafał Lewicki.

– Generalnie mamy jedenastu producentów w Wielkiej Brytanii. Mniejszych lub większych, ale jednym z nich jest monopolista King, który wytwarza tłumiki. Są one produkowane w Wielkiej Brytanii tylko i wyłącznie przez jedną firmę, a jeździ na nich cały rynek żużlowy. Jesteśmy na etapie ściągania tych paczek. Tłumiki są gotowe, ale kolejki do odprawy celnej powodują, że są duże opóźnienia w dostawach – dodaje Lewicki.

ZOBACZ WIDEO Żużel. Te wspomnienia są szczególne dla Macieja Janowskiego i Bartosza Zmarzlika

Problemy napotykają także żużlowcy, którzy serwisują silniki choćby u Petera Johnsa. – Tunerzy, których warsztaty zlokalizowane są w Wielkiej Brytanii, mają teraz kłopot, bo powstają opóźnienia. Problem jest z wysłaniem silnika do Petera Johnsa czy kupieniem jednostki od brytyjskiego tunera. Generalnie jest kłopot z logistyką. Wielu producentów znajduje się w Wielkiej Brytanii: tłumiki, sprzęgła, dźwignie sprzęgła, linki sprzęgła. Na dodatek są to z reguły monopoliści – potwierdza Krzysztof Cegielski.

– Silniki od Petera Johnsa nie są teraz najbardziej popularne i można zrobić sobie silnik u kogoś innego, tak z zakupem tłumików czy sprzęgieł, które są tylko produkowane w Anglii jest faktycznie duży kłopot – dodaje szef Stowarzyszenia “Metanol”.

– Ten problem dotyczy każdego dystrybutora części. Problem jest szerszy i nie obejmuje on tylko sportu żużlowego, ale gałęzi gospodarki, które opierały się na imporcie z Anglii. Te branże mają kłopoty. Staraliśmy się zabezpieczyć wcześniej i w miarę możliwości ściągnąć dużo towaru przed końcem 2020 roku, natomiast trudno było przewidywać, jakie będzie zapotrzebowanie, a po drugie – moce produkcyjne tych fabryk są też ograniczone z racji tego, że żużel jest sportem niszowym. Żaden z producentów tych części nie ma dużych mocy przerobowych ani planów magazynowych. To się później jedno z drugim zazębia, że są te drobne opóźnienia, z którymi mam nadzieję do startu sezonu sobie poradzimy – kończy Rafał Lewicki.

Zobacz także: Biegi wygrywał już w parku maszyn
Zobacz także: Oszustwo na limiterach? Mechanicy się bronią

Zgłoś błąd

WP SportoweFakty
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPo kradzieżach m.in. telefonów komórkowych, katowicka policja szuka mężczyzny
Następny artykułCBŚP rozbiło gang pseudokibiców “PsychoFans”. Mieli zapas amunicji i gotówki