A A+ A++

Pisarz, który nie cierpiał na żadną konkretną chorobę, zmarł we śnie w swoim paryskim domu. Urodził się w 1931 roku na południu Francji w rodzinie średniozamożnych rolników uprawiających winorośl. W młodości uczęszczał do szkoły katolickiej, był ministrantem.

Po II wojnie światowej wraz z rodzicami przeniósł się z prowincji na przedmieścia Paryża, w którym mieszkał przez niemal całe swoje życie. Po ukończeniu studiów historycznych w wieku 27 lat został zmobilizowany i brał udział w wojnie algierskiej. Swoją pierwszą powieść napisał w 1957. W latach 50. asystował przy krótkometrażówkach Jacques’a Tatiego.

Długa lista reżyserów, z którymi współpracował

Swoją współpracę z Buñuelem, trwającą kilkanaście lat, rozpoczął od “Dziennika panny służącej” (1964) – adaptacji powieści Octave’a Mirbeau.

ZOBACZ: Pierwsza ofiara COVID-19 w Kongresie. Nie żyje republikanin Ron Wright

Później Carrière współtworzył również scenariusze do takich jego filmów jak: “Piękność dnia” (1967), “Droga mleczna” (1969), “Dyskretny urok burżuazji” (1972), “Widmo wolności” (1974) oraz “Mroczny przedmiot pożądania” (1977).

Carrière współpracował ponadto z takimi reżyserami, jak Pierre Étaix, Louis Malle, Jean-Luc Godard, Volker Schlöndorff, Miloš Forman, Philip Kaufman, Jacques Deray, Michael Haneke, Nagisa Ōshima, Philippe Garrel czy Julian Schnabel. Napisał również scenariusze do dwóch filmów Andrzeja Wajdy: “Danton” (1983) i “Biesy” (1988).

Poza scenariopisarstwem pojawiał się też okazjonalnie w filmach jako aktor. Mimo tego, że był ateistą – podobnie jak Buñuel – zagrał u niego księdza w “Dzienniku panny służącej” oraz heretyckiego biskupa z IV wieku w “Drodze mlecznej”.

Juror w Cannes, laureat Oscara

Był trzykrotnie nominowany do Oscara za najlepszy scenariusz: za “Dyskretny urok burżuazji” (1972), “Mroczny przedmiot pożądania” (1977) i “Nieznośną lekkość bytu” (1988). Ostatecznie otrzymał Oscara za całokształt twórczości w 2014 jako jeden z nielicznych scenarzystów uhonorowanych tą nagrodą.

ZOBACZ: Zmarł autor słynnego przeboju “Midnight Train to Georgia”

Zasiadał w jury konkursu głównego na 34. MFF w Cannes (1981).

Jest autorem książki-rozmowy z Dalajlamą pt. “Siła buddyzmu”. Napisał także adaptację indyjskiej “Mahabharaty” dla Petera Brooka, “Rozmowy o wielości świata”, w których rozprawiał z fizykami molekularnymi i kosmologami, oraz “Słownik głupstw”.

W Polsce ukazały się jego książki: „Alfabet zakochanego w Indiach”, „Alfabet zakochanego w Meksyku”, “Krąg łgarzy. Powiastki filozoficzne z całego świata”, “Szorstkie wino” oraz zapis jego rozmowy z Umbertem Eco (moderowanej przez J-F. de Tonnaca) w książce pt. “Nie myśl, że książki znikną”.

Twoja przeglądarka nie wspiera odtwarzacza wideo…

wka/ PAP, polsatnews.pl

Czytaj więcej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułSłużby przypominają o obowiązku odśnieżania dachów
Następny artykułTesli zainwestowała 1,5 mld dolarów w bitcoina