A A+ A++

28.01.2021r. 20:14

Według opublikowanego w listopadzie projektu strefy (obligatoryjnie) musiałyby zostać utworzone we wszystkich gminach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców. Oznacza to, że polskich kierowców w miastach czeka wkrótce prawdziwa rewolucja, a ci którzy mieszkają lub pracują w ścisłym centrum, mogą zostać zmuszeni do wymiany auta na nowsze! Listopadowy projekt dopuszczał jednak kilka wyjątków dotyczących wjazdu na teren strefy. Te obejmowały m.in. pojazdy należące do wypożyczalni (współdzielone w ramach tzw. carsharingu) oraz wyposażone w instalacje gazowe.

Niestety, wszystko wskazuje na to, że ten zapis nie znajdzie się w ostatecznej wersji ustawy! Jak donosi branżowy serwis “gazeo.pl”, 12 stycznia, w ramach konsultacji nad projektem, w Ministerstwie Klimatu i Środowiska odbyło się spotkanie z przedstawicielami organizacji reprezentujących głównie branżę elekromobilności. Do udziału w nim nie zaproszono jednak przedstawicieli branży LPG.

Zdaniem “gazeo.pl” efektem tego spotkania może być wykreślenie z pierwotnego projektu zapisu umożliwiającego wjazd do stref czystego transportu pojazdom wyposażonym w instalacje gazowe. Taka zmiana nie spodoba się nie tylko organizacjom branżowym, ale – przede wszystkim – kierowcom. W ubiegłym roku flota pojazdów zasilanych LPG w Polsce liczyła już blisko 2,7 mln. Dla porównania – w całej Unii Europejskiej w 2018 roku zarejestrowanych było 9,15 mln pojazdów zasilanych gazem płynnym. Polska, obok Włoch, śmiało urastać więc może do miana europejskiego lidera tego rynku.

Przedstawiciele branży LPG nie kryją rozgoryczenia takim obrotem sytuacji. Wskazują m.in., że w całej UE gaz płynny traktowany jest jako przyjazne środowisku paliwo alternatywne. Jako przykład wskazują Paryż, gdzie wprowadzone już w 2016 roku ograniczenia w ruchu pojazdów (podział na dni parzyste i nieparzyste) nie obejmowały aut zasilanych właśnie LPG.

Nowy projekt najprawdopodobniej opublikowany zostanie do końca stycznia. Dopiero wówczas okaże się, czy doniesienia dotyczące usunięcia możliwości wjazdu do strefy czystego transportu pojazdem z zasilaniem gazowym, mają swoje odzwierciedlenie w faktach. Być może resort zdecyduje się jedynie doprecyzować bardzo ogólnikowy zapis i wprowadzić np. dodatkowe obostrzenia dotyczące czystości spalin.

Źródło: gazeo.pl

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułMity na temat kamperów
Następny artykułNiemcy mają wątpliwości względem szczepionki AstraZeneca. Firma reaguje