A A+ A++

Rafał Agnieszczak to jeden z pionierów polskiego biznesu internetowego – w 2001 roku, mając zaledwie 21 lat, założył Fotkę.pl, niegdyś najpopularniejszy serwis społecznościowy w Polsce. To również jedna z najbarwniejszych postaci sceny technologicznej. Za pośrednictwem facebookowej strony Ragni.net regularnie dzieli się spostrzeżeniami biznesowymi. W ostrych wpisach nie oszczędza start-upów, funduszy venture capital ani korporacji. A jednocześnie wykłada swoją filozofię zrównoważonego budowania firm, a więc bez gonitwy za wynikami, posiłkowania się zewnętrznym kapitałem czy nadmiernych wydatków.

Jednak nawet tworząc biznes „na wolno”, czasem można nieoczekiwanie przyspieszyć. W przypadku Furgonetki.pl, internetowego brokera usług kurierskich, który od kilku lat jest najważniejszym aktywem Agnieszczaka, motorem napędowym okazała się pandemia. W 2019 roku, po blisko dekadzie organicznego wzrostu, spółka osiągnęła 89 mln zł przychodu i 6 mln zysku netto. Natomiast w pierwszym pandemicznym roku zanotowała około 60-proc. wzrost sprzedaży, dochodząc do poziomu 142 mln zł. Liczby Furgonetki.pl mogą robić wrażenie: milion zarejestrowanych kont na platformie, 34 mln wysłanych przesyłek, ponad 100-osobowy zespół. W czasie przedświątecznego boomu, dzienny obrót firmy po raz pierwszy przekroczył milion złotych.

– Zbudowaliśmy stabilny, przewidywalny, wręcz nudny biznes, w którym do tej pory nie było żadnych niespodziewanych skoków. Pandemia to zmieniła. Od kilku miesięcy niemal hurtowo zatrudniamy ludzi, nawet jeśli ich w danej chwili nie potrzebujemy, a w zeszłym roku wydaliśmy 6 mln złotych na reklamę w radiu i telewizji – mówi Rafał Agnieszczak.

Furgonetka.pl to platforma pośrednicząca pomiędzy nadawcami przesyłek a firmami kurierskimi. Użytkownik – osoba prywatna lub firma – wchodzi na stronę, ustala typ przesyłki (paczka, koperta paleta itd.) i jej parametry, wpisuje dane nadawcy i odbiorcy, wybiera ofertę przewoźnika – do wyboru ma dziesięć wiodących firm, w tym DHL, DPD, UPS, Pocztę Polską czy InPost – i dokonuje płatności. Następnie musi tylko wręczyć przesyłkę kurierowi. Z przewoźnikami rozlicza się Furgonetka, która podpisała z nimi hurtowe umowy – dzięki temu użytkownicy platformy mogą wysyłać towary taniej, niż gdyby robili to bezpośrednio w firmach kurierskich.

Właścicielami Furgonetki są Rafał Agnieszczak i jego wieloletni partner biznesowy Andrzej Ciesielski. Wspólnie stworzyli także Fotkę.pl, sieć reklamową Społeczności.pl (dziś działającą jako Tri-Table i specjalizującą się w automatycznej sprzedaży reklam) oraz serwis aukcyjny Świstak.pl. To na bazie tego ostatniego biznesu w 2009 roku zdecydowali się uruchomić Furgonetkę.

– Świstak.pl miał konkurować z Allegro. Jednak to się okazało trudniejsze, niż wcześniej sądziliśmy. Allegro już kilkanaście lat temu miało taką skalę, że inne serwisy aukcyjne mogły jedynie zjadać okruszki spod stołu. I z tychże okruszków zdołaliśmy stworzyć rentowny biznes, ale to nas nie satysfakcjonowało – opowiada Agnieszczak.

Przedsiębiorcom zależało na tym, aby pozostać w sektorze e-commerce – tyle że nie kręcił ich handel, lecz internetowe zaplecze tej branży. Dlatego wymyślili, że na bazie systemu aukcyjnego Świstaka stworzą platform … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułVividQ. Polka na czele holograficznej rewolucji
Następny artykułNa Białorusi zamknieto kolejny prześladowany sklep z odzieżą patriotyczną