Dziś mija 160. rocznica urodzin Rudolfa Modrzejewskiego, wybitnego inżyniera polskiego pochodzenia pracującego w Stanach Zjednoczonych.
Urodził się 27 I 1861 roku w Bochni. Był nieślubnym synem sławnej aktorki Heleny Modrzejewskiej (1840-1909). W dzieciństwie towarzyszył jej w podróżach, gdyż występowała w grupach objazdowych. W 1866 roku został porwany przez swego ojca. Razem z nim przebywał w następnych latach na Węgrzech i w Rumunii. W 1870 roku z powrotem znalazł się u boku matki. Razem z nią w 1876 roku wyjechał do Stanów Zjednoczonych. Tam w 1878 roku ukończył szkołę średnią i wyjechał na studia techniczne do Paryża. Po zdobyciu w 1885 roku tytułu inżyniera w słynnej francuskiej Szkole Dróg i Mostów ponownie udał się do USA. Wcześniej, bo 1883 roku, otrzymał obywatelstwo amerykańskie. W Stanach Zjednoczonych spędził resztę życia. Tam i we Francji używał nazwiska Modjeski. Do końca uważał się jednak za Polaka, mówił i pisał w języku polskim, utrzymywał kontakt z krajem, a w korespondencji z Polakami używał nazwiska Modrzejewski.
Po ukończeniu studiów pracował w różnych biurach projektowych. W 1893 roku otworzył w Chicago własną firmę konstrukcyjną „Modjeski and Masters”. Zyskała ona szybko uznanie klientów i dużą ilość zleceń, nieraz ambitnych. Modrzejewskiemu zdarzało się projektować linie kolejowe, jednak jego specjalnością była budowa mostów. Zaprojektował i kierował budowami wielkich mostów amerykańskich rzekach, także tych największych – m. in. na Missisipi (największej rzece Stanów Zjednoczonych i czwartej rzece świata), Missouri, Delaware, Kolumbia, Ohio, Rzeka Świętego Wawrzyńca, Willamette.
Rudolf Modrzejewski był pionierem w budowie pewnego specyficznego typu mostu, jakim jest most wiszący. Przęsła takiego mostu są zawieszone na linach, taśmach lub łańcuchach rozwieszonych na wysokich podporach zwanych pylonami. Szczególną sławę Modrzejewskiemu przyniósł Most Benjamina Franklina w Filadelfii przerzucony przez rzekę Delaware, który właśnie jest tego typu mostem. Został on oddany do użytku w 1926 roku dla uczczenia 150. rocznicy uzyskania przez Stany Zjednoczone niepodległości. Podwieszane przęsło tego mostu ma 533 metry szerokości i było w tym czasie największą tego typu konstrukcją na świecie.
Modrzejewski w sumie wybudował około 40 dużych mostów, a pośród nich m.in. Most McKinleya nad Missisipi pomiędzy miastami Saint Louise a Venice (1910), most Harrahan nad Missisipi pomiędzy miastami Memphis a West Memphis (1916), most drogowo-kolejowy Pont de Quebec nad Rzeką Świętego Wawrzyńca pomiędzy miastami Quebec i Levis w Kanadzie (1917), wspomniany Most Benjamina Franklina w Filadelfii (1926), Most Ambasador nad rzeką Detroit łączący miasto Detroit w USA z miastem Ontario w Kanadzie, zespół dwóch mostów San Francisco–Oakland Bay Bridge w San Francisco przerzuconych nad zatoką San Francisco (1936). Wszystkie wymienione mosty istnieją do dnia dzisiejszego.
Pod kierunkiem Modrzejewskiego wykształciło się wielu amerykańskich inżynierów, między innymi Joseph Strauss, projektant słynnego mostu Złote Wrota (Golden Gate) w San Francisco. Przez wiele lat Modrzejewski przewodniczył Amerykańskiemu Stowarzyszeniu Inżynierów Cywilnych.
Rudolf Modrzejewski zmarł 26 VI 1940 roku w Los Angeles.
W Polsce jest patronem Mostu Fordońskiego w Bydgoszczy, szkoły w Poznaniu oraz ulicy we Wrocławiu.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS