A A+ A++

Bardzo Wam wszystkim dziękujemy za udział w konsultacjach w sprawie węzła przesiadkowego i przebudowy układu drogowego przy Dworcu Wschodnim. Co z nich wynika? Przede wszystkim to, że w Toruniu mieszkają absolutnie wspaniali, merytoryczni, przygotowani i wykształceni ludzie, których w przeogromnej większości mieliśmy przyjemność posłuchać pierwszy raz właśnie dziś. Bardzo Wam dziękujemy i serdecznie pozdrawiamy! Gdybyście chcieli z nami popracować, zapraszamy do współpracy! Chylimy czoła!

Co poza tym?

PKP i magistrat nie przeprowadzili analiz: ruchu pieszego, wykorzystania parkingu dworcowego, skutków wysiedleń, oddziaływania na środowisko, hałasu, czasu przejścia osoby pieszej do peronu (by był to węzeł, przesiadka powinna trwać 3 min). Właściwie każde pytanie o podstawę i diagnozę projektu miało odpowiedź odmowną. Brawo.

Budowanie miejskich autostrad krytykuje się od lat 50. XX wieku. Jane Jacobs wtedy ruszyła wraz ze społecznością lokalną do obrony Washington Square Park przed wycięciem pod miejską autostradę. Do przedstawicieli inwestorów i miejskich dyrektorów 70 lat to mało i to nie dotarło. Powtarzamy zatem: BUDOWA ŚRÓDMIEJSKICH AUTOSTRAD TO DROGA DONIKĄD. I przybijamy to twierdzenie wirtualnym młotkiem.

Projektanci wydawali się być lekko zdziwieni zapytaniem o retencję wody. Po wycięciu kilkudziesięciu drzew i dwóch tysięcy metrów kwadratowych krzewów i zabetonowaniu hektara ziemi woda najwyraźniej ma wyparować lub wsiąknąć w asfalt.

Nie, badań o miejskiej wyspie ciepła też nie prowadzono. Nie wiadomo, o ile wzrośnie temperatura w tym miejscu.

Dowiedzieliśmy się, że przejścia podziemne tworzy się dla dobra pieszych, bo Toruń chroni niechronionych użytkowników ruchu nawet bardziej niż inne miasta. Tezę tę powtarzano niczym mantrę. Żadne argumenty naukowe, historyczne ani przykłady z innych miast nie trafiały.

Tak, pojawił się argument o MPZP. Że za późno na konsultacje, bo czas było konsultować podczas ustalania planu. Podczas ustalania planów wszystkie uwagi są odrzucane i tak było w tym przypadku. Szkoda tylko, że prowadzący konsultacje tego nie sprawdzili. My owszem. Podczas uchwalania planu słowa nie było o rondach i wyburzeniach.

Nie, nie da się zrobić węzła przesiadkowego tak, żeby przystanek autobusowy i tramwajowy znajdował się u podnóża dworca, bo nie. Drogi podróżny, walizka w dłoń i pędź przez 60 m przejścia podziemnego z tramwaju po schodach na dworzec. Matko z dzieckiem, tylko nie narzekaj, że ci ciężko. Parking z przodu to w końcu podstawa.

W sumie to nie dowiedzieliśmy się, w jaki sposób poszerzenie jezdni i budowa przejść podziemnych ma skłonić ludzi do korzystania z pociągu. Nadal nie wiemy, w jaki sposób magistrat i PKP chcą spełnić wskaźniki projektowe i co, gdy im się nie uda?

Kilkadziesiąt drzew do wycinki i posadzenie w ich miejsce kilkudziesięciu sadzonek to jedyny pomysł na kompensację przyrodniczą. 2 tysiące metrów kwadratowych wyciętych krzewów ma zastąpić kilkaset posadzonych przed dworcem. Nie wiemy, co projektanci mieli z matematyki w szkole z równań. Ale nie, tu się nie da postawić znaku równości. Można za to wstawić jedynkę do e-dziennika.

Parkingu pod wiaduktem nie będzie i zostanie on zastąpiony jednak zielenią. Podczas ostatniej rundy pytań padło takie zapewnienie z ust dyrektora Pawła Piotrowicza. Oby!

Obszar przebudowy okolic dworca Toruń Wschodni fot. UMT

Co dalej?

To nie koniec naszych działań. Piszcie maile konsultacyjne na adres [email protected] – czas jest do 29 stycznia. To superważne, żeby w treści zawrzeć niezgodę na obydwa warianty! Protokół z konsultacji będzie superważnym dokumentem. Służymy pomocą w pisaniu uwag konsultacyjnych i tłumaczeniu kresek i kropek na mapach, które udostępnił magistrat. 

Więcej o konsultacjach w sprawie budowy węzła przesiadkowego przed dworcem Toruń Wschodni.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWerewolf: The Apocalypse – Earthblood otrzymał premierowy zwiastun. Wilkołak rozpoczyna akcję
Następny artykułObchody 76. rocznicy wyzwolenia Auschwitz-Birkenau (online)