A A+ A++

Konsultacje społeczne dotyczą dwóch wariantów budowy węzła przesiadkowego przed dworcem Toruń Wschodni (rejon pl. Skarbka) wraz ze zmianą układu drogowego, obejmującego: 

• fragment ul. Kościuszki,

• fragment ul. Żółkiewskiego,

• fragment ul. Sobieskiego,

• plac Skarbka.

Toruński magistrat przedstawił dwa warianty przebudowy tego ważnego miejsca na mapie komunikacyjnej Torunia.

Ten wariant przewiduje rozbudowę istniejącego skrzyżowania w rejonie pl. Skarbka, m.in. umożliwia pojazdom poruszanie się z ul. Żółkiewskiego w kierunku ul. Sobieskiego. Wiadukt drogowo-tramwajowy na ul. Kościuszki zostałby poszerzony o jeden pas ruchu po południowej stronie i ciąg pieszo-rowerowy w postaci niezależnej równoległej kładki.

Ulice Kościuszki i Żółkiewskiego zaprojektowano jako dwujezdniowe trzypasowe o szerokości pasów 3,5 m, a ul. Sobieskiego i Skłodowskiej-Curie jednojezdniowe o szerokości pasów 3 m. Na węźle przesiadkowym obowiązywałby ruch jednokierunkowy (jeden wjazd i wyjazd) z wyjątkiem odcinka dojazdu do nieruchomości.

Wariant pierwszy węzła przesiadkowego Toruń Wschodni rys. UMT

Połączono pętlę autobusową z parkingami przydworcowymi. Na węźle zaprojektowano przystanek autobusowy przed budynkiem dworca, strefę  „Kiss&Ride”, strefę  Taxi, trzy miejsca parkingowe dla autobusów, w tym dwa dla elektrycznych i 94 miejsca dla samochodów osobowych, w tym dla sześciu elektrycznych.

Tereny przyległe zostały skomunikowane chodnikami i ciągami pieszo-rowerowymi: utrzymano przejścia na poziomie jezdni na ul. Sobieskiego, przesunięto  przejście i przejazd rowerowy na ul. Żółkiewskiego – bliżej tarczy skrzyżowania, dodano przejście na wysokości ul. Studziennej, utrzymano  przejście podziemne pod ul. Skłodowskiej-Curie. Zaprojektowano przystanek przelotowy bezpośrednio przy ul. Skłodowskiej-Curie oraz utrzymano linię tramwajową tak, jak przebiega ona teraz.

Wariant drugi

Przewiduje przebudowę istniejącego skrzyżowania w rejonie pl. Skarbka do formy węzła drogowego z czterema łącznicami. Łącznice od strony ul. Kościuszki i Żółkiewskiego byłyby zakończone skrzyżowaniami tylko na prawych skrętach, a od strony ul. Skłodowskiej-Curie i Sobieskiego – rondami o średnicy 35 m.

Ulice Kościuszki i Żółkiewskiego zaprojektowano jako dwujezdniowe, dwu- i trzypasowe o szerokości pasa 3,5 m, przy czym utrzymano istniejącą szerokość jezdni, natomiast zmieniono układ pasów i prowadzenie kierunków. Na jednojezdniowych ul. Sobieskiego i Skłodowskiej-Curie utrzymano szerokości pasów ruchu oraz łącznic węzła o szerokości jezdni 6 m.

Pod wiaduktem Kościuszki zaprojektowano połączenie bypassem dwóch rond nową jednojezdniową ulicą o szerokości pasów 3,25 m. Wjazd i wyjazd  na teren węzła przesiadkowego odbywałby się za pośrednictwem jednego z rond oraz dodatkowo przez skrzyżowanie – tylko na prawe skręty od strony ul. Skłodowskiej-Curie.

Wariant drugi węzła przesiadkowego Toruń WschodniWariant drugi węzła przesiadkowego Toruń Wschodni rys. UMT

Na węźle zaplanowano przystanek autobusowy przed budynkiem dworca, strefę „Kiss&Ride”, strefę Taxi, trzy miejsca parkowania dla autobusów, w tym dwa dla elektrycznych, 169 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych, w tym sześć dla elektrycznych (100 miejsc pod wiaduktem Kościuszki, 69 miejsc przed dworcem; obecnie 70 miejsc parkingowych).

W ramach skomunikowania chodnikami i ciągami pieszo-rowerowymi terenów przyległych zaprojektowano dwa dodatkowe przejścia podziemne pod ulicami Żółkiewskiego i Sobieskiego, a istniejące przejście pod ul. Skłodowskiej-Curie wydłużono. Przewidziano też przystanek przelotowy przed rondem w ciągu ul. Skłodowskiej-Curie oraz utrzymano linię tramwajową w jej obecnym przebiegu.

Konsultacje do piątku, 29 stycznia

Zainteresowani, którzy nie mogli wziąć udziału w konsultacjach online 22 stycznia, mogą wyrazić swoją opinię – maila z uwagami można wysłać do 29 stycznia na adres: [email protected]

Konsultacje społeczne prowadzi Wydział Komunikacji Społecznej i Informacji we współpracy z Wydziałem Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Torunia oraz Miejskim Zarządem Dróg.

Krytycznie o propozycjach 

Przedstawione przez magistrat warianty jak dotąd nie zyskały społecznego uznania. Ekolodzy z ruchu społecznego Zielony Toruń napisali na Facebooku: “W projekcie Bit City III pieczołowicie schowano skarb planistyczny – budowę platformy przesiadkowej i rozbudowę wiaduktu w ciągu ul. Kościuszki o kolejne pasy, wyburzenie pięciu kamienic przy ul. Sobieskiego pod dwa ronda, likwidację istniejących ogrodów i zieleni wysokiej oraz izolacyjnej na parkingi i jezdnie, jak również stworzenie kolejnych dwóch przejść podziemnych! Piesi, jak wiadomo to krety i w mieście powinni poruszać się bezwzględnie pod ziemią”.

Równie krytyczni są działacze Towarzystwa Opieki nad Zabytkami Oddział w Toruniu: “Garbaty Mostek ma zostać zburzony, a w jego miejsce ma powstać nowotwór – o tym wiedzieliśmy. Nikt z nas nie spodziewał się tego, że w ramach Bit City III – projektu, który ma na celu zwiększyć udział transportu zbiorowego w regionie – planuje się gigantyczną rozbudowę układu drogowego, w ramach której w rejonie Dworca Wschodniego wyburzonych ma być pięć historycznych budynków mieszkalnych. Unicestwione mają zostać również ostatki miejskiej zieleni, wraz z przydworcowym skwerem” – czytamy na Facebooku. 

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPowiat łukowski: kradzieże, wypadki i narkotyki
Następny artykułZIM będzie zatrudniać, żeby sprawniej rozstrzygać kluczowe dla Łodzi przetargi