A A+ A++

Centrum Unijnych Projektów Transportowych tymczasowo wstrzymało finansowanie budowy kolejowej ósemki do czasu wyjaśnienia. Jednak po przeprowadzeniu kontroli nie zapadła żadna decyzja o utracie dofinansowania ze środków unijnych.

Przypomnijmy, na antenie Radia Rekord poseł KO Konrad Frysztak że Centrum Unijnych Projektów Transportowych przeprowadziło kontrolę i wstrzymało tymczasowo finansowanie budowy kolejowej ósemki. – Centrum Unijnych Projektów Transportowych wstrzymało finansowanie budowy kolejowej ósemki. Mówimy tutaj o blisko 1 mld zł ze środków unijnych. Te pieniądze nie zostały i nie będą w tym momencie wypłacane, ponieważ CUPT przeprowadził kontrolę 

 https://www.cozadzien.pl/radom/dotacja-na-modernizacje-kolejowej-osemki-wstrzymana/69937

Zapytaliśmy w Centrum Unijnych Projektów Transportowych, co wykazała kontrola na budowie i czy to prawda, że jednostka wstrzymała finansowanie inwestycji. W odpowiedzi, która otrzymaliśmy czytamy m.in. że celem kontroli ” była weryfikacja zakresu prac realizowanych na podstawie zgłoszeń i decyzji o pozwoleniu na budowę wraz z odniesieniem do zapisów m.in. wniosku o dofinansowanie i decyzji lokalizacyjnych i objęła weryfikację zgłoszeń i adekwatnych do nich pozwoleń na budowę, tym samym dotyczyła tylko wybranych dokumentów”.

– W wyniku kontroli ustalono, że PKP PLK jako inwestor realizuje część robót na podstawie zgłoszeń, do których organ administracji architektoniczno – budowlanej (wojewoda mazowiecki) nie wniósł sprzeciwu. Prace objęte zgłoszeniami zawarte zostały w projektach budowlanych objętych inwestycją. W trakcie prowadzonego postępowania kontrolnego beneficjent okazał część decyzji o pozwoleniu na budowę, które obejmują prace objęte zgłoszeniem, co do którego organ wcześniej nie wniósł sprzeciwu – informuje Aleksandra Lange, naczelnik wydziału do spraw Komunikacji CUPT.  – Organ Nadzoru Budowlanego potwierdził, że PKP PLK był uprawniony do prowadzenia prac w granicach linii kolejowej, a następnie kontynuowania całego zamierzenia budowlanego na podstawie uzyskanego pozwolenia na budowę. Należy mieć na względzie fakt, że do użytkowania obiektu budowlanego można przystąpić po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie lub, w przypadku braku konieczności jego uzyskania, po zawiadomieniu Organu Nadzoru Budowlanego o zakończeniu budowy, co jest przedmiotem monitorowania ze strony CUPT.

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjciIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+PHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjciIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+PHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+

https://www.cozadzien.pl/radom/wiadukt-w-ul-kozienickiej-kiedy-rusza-prace/70023

Jak informuje CUPT, “po przeprowadzeniu kontroli nie zapadła żadna decyzja z negatywnym skutkiem finansowym dla beneficjenta w postaci utraty dofinansowania. Wydatki na roboty budowlane w ramach projektu stanowią tzw. wydatki tymczasowo niekwalifikowalne, do czasu formalnego zakończenia procesu kontroli. Refundacja zostanie odblokowana, jeśli zostanie potwierdzona prawidłowość realizacji inwestycji”.

CUPT kontrolę przeprowadził na początku listopada ubiegłego roku, ale co ważne – jak czytamy w odpowiedzi – w zakresie obszaru linii kolejowej nr 8 od km 80,315 do km 80,395 (stacja Kruszyna) oraz od km 87,400 do km 87,500 (stacja Bartodzieje), działania kontrolne nie były prowadzone, z uwagi na fakt, iż  PKP PLK nie deklarował jak dotąd wydatków z tytułu zasadniczych robót budowlanych tj. dotyczących budowy obiektów (przepustów/mostów) w ww. kilometrażu. W ramach zweryfikowanych przez CUPT zgłoszeń robót budowlanych dot. obszaru od km 80,315 do km 80,395 oraz od km 87,400 do km 87,500 zakres prac dotyczył rozbiórki obiektów a nie samej budowy.

Natomiast o tym, że dwa odcinki, jeden w Bartodziejach, drugi w Kruszynie nie posiadają pozwoleń na budowę mówił poseł KO Konrad Frysztak. – Według dokumentów przepustu (w Bartodziejach – przyp. Red) nie ma, a według odpowiedzi na moją interpelację nie ma pozwolenia na budowę tego przepustu. Ten obiekt powstał bez pozwolenia na budowę, co za tym idzie jest samowolą budowlaną – mówił z miejsca budowy Konrad Frysztak. 

https://www.cozadzien.pl/zdjecia/przebudowa-trasy-kolejowej-na-woli-golebiowskiej-zdjecia/69944

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjQxIiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0KPHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjQxIiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0KPHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+

O sytuację związaną ze wstrzymaniem dotacji zapytaliśmy również w PKP PLK. Jak informuje nas Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP PLK, wszystkie prace na linii kolejowej między Warką a Radomiem są realizowane zgodnie z zapisami ustawy prawo budowlane. Są również wykonywane na podstawie dokumentacji technicznej przygotowanej przez wykonawcę, uzyskanych pozwoleń lub przewidzianego w prawie budowlanym zgłoszenia zamiaru wykonania robót budowlanych, które nie wymagają pozwoleń na budowę.

 – Realizacja prac na linii numer osiem zgodnie z dokumentacją projektową oraz zapisami ustawy prawo budowlane niweluje ryzyko utraty dofinansowania unijnego. Wydatki poniesione w ramach tego projektu podlegają ocenie m.in. Centrum Unijnych Projektów Transportowych, część wydatków została uznana przez CUPT za tymczasowo niekwalifikowane, wyjaśniane są podstawy prowadzenia robót budowlanych – mówi Karol Jakubowski. 

https://www.cozadzien.pl/zdjecia/wiadukt-na-ul-kozienickiej-zdjecia/70034

Katarzyna Skowron fot. Piotr Nowakowski/cozadzien.pl

Chcemy, żeby portal CoZaDzien.pl był miejscem wymiany opinii dla wszystkich mieszkańców Radomia i ziemi radomskiej.
Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji „Stop hejt”. Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPremiera filmu o “Tolku Bananie” – łódzkim aktorze Jacku Zejdlerze
Następny artykułNVIDIA GeForce RTX 3050 Ti będzie sprzedawany jako GeForce RTX 3060 z 6 GB pamięci GDDR6. Premiera została opóźniona