Zanim scena przy Zwierzynieckiej została krakowską, działała tam Filharmonia Generalnego Gubernatorstwa. Tę powołał w lipcu 1940 roku Hans Frank, Gubernator Generalny, prawa ręka Hitlera. Filharmonia skupiała zarówno wybitnych niemieckich dyrygentów, ale też polskich oraz żydowskich artystów muzyków. Praca w instytucji niejednokrotnie była dla nich ratunkiem przed przymusową wywózką na roboty do Niemiec, powołań do Baudienstu czy transportu do obozu koncentracyjnego.
Rohr – pierwszy dyrygent
Pierwszym dyrygentem Orkiestry Filharmonii GG był Hans Rohr. Uważał, że muzyka jest najważniejsza i jego zespołowi nic nie może się stać.
Repertuar orkiestry obejmował wtedy dzieła kompozytorów niemieckich i austriackich, m.in. Bacha, Mozarta, Beethovena czy Straussa. Po 1942 roku, kiedy zniesiono zakaz wykonywania muzyki polskiej, w filharmonii rozbrzmiewał m.in. Chopin, Moniuszko czy Karłowicz. Pierwszy koncert pod szyldem Filharmonii Krakowskiej odbył się 3 lutego 1945 roku. Odtąd scena działała niemal bez przerwy, aż do pandemii koronawirusa.
Kronika szaleństwa Hansa Franka
Dzieje filharmonii przybliży słuchowisko słowno-muzyczne „Krakauer Begruessung”. Pomysłodawcą, autorem scenariusza oraz reżyserem audycji jest Jerzy Łysiński.
– Historia Filharmonii Generalnego Gubernatorstwa to swoista kronika szaleństwa nazistowskich okupantów, którzy z jednej strony całkowicie deprecjonowali polską kulturę i polskie zdobycze cywilizacyjne, a z drugiej rabowali najcenniejsze dobra kultury polskiej i wykorzystywali polskich artystów do realizacji własnych propagandowych celów. Pomysłodawcą i opiekunem Filharmonii GG był Generalny Gubernator GG, Hans Frank. Utworzenie orkiestry GG było w większym stopniu efektem wygórowanych ambicji oraz osobistych, artystycznych aspiracji Franka niż koniecznością realizacji spójnej polityki propagandowej okupanta. Gubernator, gardząc polskim narodem i narzekając na jego niewdzięczność, bez cienia zażenowania lubił przedstawiać się jako „król Polski”. Imponował mu blichtr i przepych, a w otoczeniu Wawelu, na którym zamieszkał, widział się w roli renesansowego władcy – mędrca, wojownika i mecenasa sztuki – komentuje autor słuchowiska.
Jego audycja nie dokumentuje oficjalnie działalności filharmonii z czasów okupacji niemieckiej. – Bazując na faktach historycznych oraz znanych biografiach postaci, tj. Hans i Brigitte Frank, Joseph Goebels oraz dyrygenci Hans Rohr czy Rudolf Hindemith, słuchowisko przedstawia artystyczną wizję autora scenariusza, oddając dramatyzm przywołanych wydarzeń – mówi Małgorzata Koch-Butryn z Filharmonii Krakowskiej.
Muzykę do audycji skomponował Michał Jurkiewicz. W nagraniu słuchowiska udział wzięli artyści Chóru Filharmonii Krakowskiej, zaś w charakterze narratora wystąpił Jerzy Trela.
Premiera słuchowiska „Krakauer Begruessung” dziś o godz. 15, a kolejne odcinki w styczniowe piątki (22 i 29 stycznia) oraz 5 lutego na kanale YouTube Filharmonii Krakowskiej. Dostęp bezpłatny.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS