Niezbyt dobra władczyni, zamieszana w różne afery dworskie, źle traktowana przez swoich poddanych i w końcu stracona przez francuskich rewolucjonistów. Symbol piękna i bogactwa. Królowa Francji — Maria Antonina.
Władczyni Francji, ofiara rewolucji
Winnymi naiwnego zachowywania się młodej mężatki i królowej byli jej rodzice i teściowie. Niestety, starsze pokolenie zadbało jedynie o ustanowienie małżeństwa, aby zapewnić swoim krajom bezpieczeństwo i połączyć dwa rody: Habsburgów i Burbonów. W ten sposób Austria oraz Francja złączyły się w pakcie bezpieczeństwa, ale niestety, nikt nie pomyślał o tym, by młodych władców odpowiednio wykształcić. Zamknięci w bańce arystokratycznej, nie dostrzegali chaosu, biedy i kłopotów zwykłych ludzi, którzy doprowadzeni do ostateczności wywołali Rewolucję Francuską. Podczas wykonywania wyroku na Marii, mieszkańcy Paryża zorganizowali festyn, podczas którego świętowano śmierć Królowej.
Życie na bogato
Jednak zanim doszło do tych dramatycznych wydarzeń, królowa żyła w miarę spokojnie w pałacu. Otaczała się miłymi dla oka przedmiotami, kocha sztukę, malarstwo, wystawne bale. Jej uroda była znana na całą Europę, stąd wielu artystów pragnęło uwieczniać jej wizerunek. Jednym z nich był, zapomniany nieco, malarz Aleksander Kucharski.
Polak na Wersalu
Kucharski podpisywał się czasem Alexander Kucharsky lub Alexandre Couaski. Naukę rozpoczął jako młody chłopak na dworze Augusta Poniatowskiego, ale w wyniku konfliktu z królem polskim, stracił stypendium i zdecydował się na wyjazd do Francji. Dzięki swoim znajomościom, po ucieczce poprzedniej malarki nadwornej, mógł zająć jej miejsce. Stał się zaufanym portrecistą królowej. Podczas pracy na dworze francuskim namalował kilka portretów królowej, dzieci królewskich i członków dworu m.in. Marii Luizy, księżniczki de Lamballe i hrabiego d’Artois. W 1789 roku, po wybuchu rewolucji francuskiej, rodzina królewska musiała przenieść się do pałacu w Tuileries. Właśnie tam powstały kolejne portrety Królowej i jej trójki dzieci. W swoich dziełach celował w kameralnych wizerunkach pastelowych lub olejnych. Modeli ukazywał na neutralnym tle, skupiając się na psychologii postaci, subtelnych odcieniach oddających emocje portretowanych.
Do Kucharskiego należy również ostatni portret królowej, namalowany podczas jej pobytu w więzieniu Temple – “Maria Antonina w Temple”. Mimo strasznych warunków, w jakich królowa przebywała, Kucharskiemu udało się uchwycić dostojność i godność władczyni.
Słynny szkic
Po śmierci Marii Antoniny, jej ostatni portret stał się swego rodzaju pamiątką, symbolem dla ocalałej arystokracji. Kucharski długo utrzymywał się z kopiowania swoich dzieł. Nie wiadomo, czy zachował się oryginalny pastel, szkicowany w więzieniu. Nadal wierny monarchii jeszcze dość długo utrzymywał się dzięki pensji wypłacanej przez Ludwika XVIII. Jednak, gdy nie mógł już pracować, stracił cały majątek i zmarł w przytułku, gdzieś w Paryżu, w 1819 roku mając 78 lat. Dziś dokładnie nie wiadomo, gdzie jest grób polskiego malarza.
Informacje na podstawie: https://polonika.pl/
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS