Rybnik w kolejnej odsłonie kampanii antysmogowej razem z mieszkańcami głośno krzyczy: gańba hajcować w starym piecu. 40 tysięcy ulotek o tytule “Gańba” trafiło do mieszkańców Rybnika.
Teraz do akcji przyłączyli się mieszkańcy miasta, którzy zgodzili się być ambasadorami tego przedsięwzięcia w krótkim spocie publikowanym w mediach społecznościowych.
Zła jakość powietrza w Rybniku to wyzwanie, z którym miasto boryka się już od wielu lat, jednak dopiero od 2017 roku istnieje tzw. uchwała antsmogowa, która na terenie całego Śląska reguluje kwestie prawne dotyczące użytkowania starych kotłów. Zapisy tego dokumentu mówią o tym, że do końca 2021 roku należy zlikwidować piece, które są użytkowane powyżej 10 lat, dlatego miasto od kilku miesięcy przypomina o terminach wymiany starych kopciuchów.
Ulotka trafiła do wszystkich domów jednorodzinnych na terenie Rybnika, ponieważ to emisja pyłów z kominów domów jednorodzinnych jest w główniej mierze odpowiedzialna za tzw. niską emisję
Na terenie Rybnika jest 18 500 tysiąca domów z czego 14 000 tysięcy z nich musi wymienić stare kotły, dlatego akcja jest adresowana głównie do właścicieli domów jednorodzinnych.
– To ostatni moment na wymianę starego pieca, pozostało już tylko 358 dni. To krótki czas na to by wybrać firmę i zmieścić się w terminie. To działanie, które pozwoli zadbać o zdrowie swoje i swoich najbliższych. Tu gra toczy się o nasze życie. Nie mamy nic cenniejszego. W to zawsze warto inwestować – apeluje Piotr Kuczera prezydent Miasta Rybnika.
W filmie, który od wczoraj jest publikowany w mediach społecznościowych wystąpili: znany rybnicki żużlowiec Kacper Woryna, ksiądz Wojciech Iwanecki,przewodnicząca Rady Seniorów Stefania Forreiter, Magdalena Moczała, która jest przedsiębiorcą z Rybnika i prezydent miasta Piotr Kuczera.
Duszpasterz Akademicki w Rybniku zwrócił uwagę na znaczenie kontaktów sąsiedzkich w kontekście smogu:
– Zachęcam was byście się zainteresowali, tym co kryje się pod dymem z komina sąsiada. Czasem trzeba mu pomóc. Wskazać odpowiednie miejsce, gdzie może się poradzić jak uzyskać dofinansowanie do wymiany pieca, jak wypełnić wniosek. Niech czarny rybnicki dym nie przykrywa naszej zwykłej ludzkiej serdeczności i sąsiedzkiej wrażliwości – mówi ksiądz Wojciech Iwanecki.
W spocie zabrzmiał również głos przedsiębiorców, którzy czują się związani z Rybnikiem a ich biznes jest świadomą inwestycją w ekologię:
– Mądre inwestowanie w Rybniku to dzisiaj odpowiedzialność. Za mnie, za ciebie, za moje i twoje dzieci i za wspólne dobro, które mamy w mieście – Magdalena Moczała prezes DMS sp. z o.o.
Stefania Forreiter Przewodnicząca Rybnickiej Rady Seniorów uważa, że nie ma znaczenia to czy jesteś młody czy stary, to czym oddychasz jest tak samo ważne dla jednych i drugich. Biorąc udział w kampanii z przekonaniem powiedziała:
– Gańba! Kopciuchy trują nas wszystkich od juniora do seniora.
Spot jest kolejnym etapem szerokiej akcji informacyjnej pod hasłem: Gańba. Do domów rybniczan trafiło 40 tysięcy ulotek, od ubiegłego roku w każdym numerze “Gazety Rybnickiej” jest umieszczana informacja o terminach wymiany kotłów. Na antenach radiowych w regionie zabrzmiały spoty apelujące o wymianę pieców. Przy drogach wjazdowych do miasta na 7 bilbordach zostały umieszczone zdjęcia ambasadorów kampanii z hasłem: “Gańba! Kopciuchy trują nas wszystkich”. Na terenie miasta w 72 tablicach informujących zwykle o wydarzeniach kulturalnych zostały zawieszone plakaty kampanii.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS