Zgodnie z odtajnioną umową koncesyjną na zarządzanie autostradą A4 na odcinku Kraków – Katowice, opłaty za przejazd mogą ulec zmianie. Z dokumentu wynika, że obecne stawki nie są maksymalne i mogą być znacznie wyższe.
Autostrady w Polsce są jedynymi z droższych w Europie. Nie oznacza to jednak, że nie mogą być jeszcze droższe. Za przykład może posłużyć odcinek trasy A4 pomiędzy Krakowem, a Katowicami. Po ostatnich podwyżkach, przeprowadzonych z początkiem października 2020 roku, za jednorazowy przejazd samochodem osobowym trzeba zapłacić 24 zł (16 zł przy wykorzystywaniu płatności automatycznych np. za pośrednictwem aplikacji SkyCash, Telepass, A4Go czy Autopay). Z kolei pojazdy ciężarowe muszą zapłacić 70 zł.
CZYTAJ TAKŻE: Stalexport podwyższa opłaty na A4 Katowice-Kraków. GDDKiA protestuje
Odtajniona umowa koncesyjna na zarządzanie autostradą A4 (klauzulę poufności zniesiono za zgodą Ministra Infrastruktury) ujawniła, że stawki wcale nie są maksymalne z możliwych. Zgodnie z zapisami w niej zawartymi, obecnie kierowcy płacą 60 proc. maksymalnej kwoty jaką zarządca może żądać za przejazd między Krakowem a Katowicami. Dla samochodów ciężarowych jest to 70 proc. Wynika z tego, że jednorazowa opłata za przejazd dla aut osobowych może (ale nie musi) wzrosnąć nawet do ok. 40 zł.
CZYTAJ TAKŻE: Orlen wprowadza opłaty za ładowanie e-aut
Cennik aktualizowany jest raz do roku. Ustalenia są uzależniane od rocznego wskaźnika wzrostu cen artykułów konsumpcyjnych i usług, wzrostu PKB czy wskaźnika korekty walutowej. Umowa koncesyjna obowiązuje jeszcze przez kilka lat. Po tym czasie pieczę nad płatnym odcinkiem autostrady A4 (Kraków – Katowice) przejmie zarząd Skarbu Państwa.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS