A A+ A++

Transakcja mogła prowadzić do powstania duopolu i marginalizacji pozostałych grup i stacji radiowych – ogłosił UOKiK. W ocenie urzędu, w wyniku koncentracji dwie wiodące grupy radiowe – Eurozet i RMF FM – posiadałyby łącznie ok. 70-proc. udział w rynku.

Jak przypomniał urząd antymonopolowy, Agora stoi na czele grupy kapitałowej, która zajmuje się głównie działalnością prasową, wydawniczą i radiową, a jej główne stacje to TOK FM, Radio Złote Przeboje, Radio Pogoda, Rock Radio. Z kolei Eurozet m.in. produkuje i nadaje programy radiowe – główne stacje to Radio ZET, Meloradio, Antyradio, Radio Plus, Chili ZET, a także sprzedaje czas reklamowy oraz zarządza serwisami internetowymi.

“Zakaz koncentracji”

Działalność obu grup kapitałowych pokrywa się przede wszystkim w zakresie nadawania programów radiowych, sprzedaży czasu reklamowego oraz pośrednictwa w sprzedaży czasu reklamowego w radiu – ogłosił UOKiK.

„Zakaz koncentracji jest wydawany w sytuacji, gdy połączenie przedsiębiorców spowoduje poważne, negatywne skutki dla rynku, a jednocześnie nie jest możliwe uzgodnienie warunków, które w sposób całkowity i satysfakcjonujący eliminowałyby powstałe w wyniku koncentracji zakłócenia konkurencji. Tak było w przypadku koncentracji spółek Agora i Eurozet” – oświadczył Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Wideo: Prezes UOKiK o decyzji ws. przejęcia Eurozetu przez Agorę

  

Jak dodał, w wyniku koncentracji doszłoby do „nieodwracalnych zaburzeń w funkcjonowaniu konkurencji na lokalnych i ogólnopolskim rynku reklamy radiowej oraz rozpowszechniania programów radiowych”.

Urząd wskazał, że w przypadku rynków lokalnych po dokonaniu koncentracji w rękach Agory pozostawałoby ponad 40 proc. częstotliwości radiowych w Poznaniu, Opolu i Aglomeracji Śląskiej.

Udział nawet do 100 proc. rynku

Na niektórych z rynków lokalnych reklamy radiowej procentowy udział połączonego podmiotu kształtowałby się na poziomie nawet 80-100 proc. w Legnicy, w Poznaniu na poziomie 40-50 proc., w Zielonej Górze na poziomie 30-40 proc.

Konkurenci spółki dysponowaliby znacznie mniejszymi udziałami. Miałoby to wpływ na możliwość dostosowania reklam do odbiorców, dzięki czemu spółka uzyskałaby przewagę konkurencyjną nad innymi nadawcami programów lokalnych. W efekcie mogłaby wzmocnić swoją pozycję na lokalnych rynkach reklamy radiowej – argumentuje zakaz UOKiK.

Według urzędu, na rynku reklamy krajowej w wyniku koncentracji utworzony zostałby podmiot, który miałby tylko jednego mocnego konkurenta – RMF FM, przez co powstała by “sytuacja zbliżona do duopolu”, a to z kolei prowadziłoby do „marginalizacji pozostałych grup radiowych oraz stacji niezależnych”.

„Dwie duże grupy radiowe mogłyby skutecznie wypierać z rynku pozostałych uczestników, mających zdecydowanie mniejszy udział w rynku i skromniejszą ofertę dla reklamodawców. Skupienie w rękach dwóch przedsiębiorców ok. 70 proc. udziału w rynku nie pozostawiałoby zbyt wiele przestrzeni dla pozostałych, często niewielkich podmiotów, zatem szkody dla rynku i konkurencji byłyby niezwykle poważne” – oświadczył Chróstny.

UOKiK przypomniał, że podczas postępowania Agora złożyła propozycję warunków zaradczych, jednak – w ocenie Urzędu – ich przyjęcie nie zapobiegłoby ograniczeniu konkurencji wynikającemu z koncentracji.

Decyzja o zakazie jest nieprawomocna i przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.(

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułKolejka karetek przed szpitalem. Pacjentka z Covidem czekała 10 godzin
Następny artykułTesty na koronawirusa dla nauczycieli klas I-III szkół podstawowych