Grecja i Izrael podpisały wartą 1,68 miliarda dolarów umowę na utworzenie nowego ośrodka szkolenia pilotów Polemikí Aeroporía. Za powstanie szkoły będzie odpowiadał izraelski Elbit Systems, a jej podstawę będzie stanowiło dziesięć samolotów szkolno-treningowych Leonardo M-346, w Izraelu nazwanych Lawi. Izraelczycy dostarczą również symulatory lotu i zapewnią pełnię wsparcia logistycznego, a także zmodernizują greckie samoloty szkolenia podstawowego T-6 Texan II.
Umowę międzyrządową podpisano na dwadzieścia lat. Nie ma na razie jasności, na jakich zasadach M-346 będą służyły greckim kadetom – czy staną się własnością Aten czy też będą dzierżawione lub udostępniane przez Elbit jako wykonawcę zamówienia. Szkoła będzie działać w Kalamacie na Peloponezie.
– To długoterminowa inwestycja, która przyniesie korzyści zarówno Izraelowi jak i Grecji – powiedział izraelski minister obrony Benny Ganc. – Utworzone zostaną setki miejsc pracy w obu państwach, a całość będzie promować stabilność w regionie Morza Śródziemnego. W ostatnim czasie relacje wojskowe pomiędzy naszymi państwami się zacieśniają i mam nadzieję na ich dalsze pogłębianie w przyszłości.
W greckim przetargu formalnie startowało izraelskie ministerstwo obrony reprezentowane przez agencję do spraw eksportu uzbrojenia SIBAT. Rywalem Izraelczyków było kanadyjskie CAE, które również oferowało system oparty na M-346 i które startuje obecnie w analogicznym przetargu w swoim kraju.
– To nie jest tylko kolejny kontrakt eksportowy, ale raczej deklaracja partnerstwa przez najbliższe dwadzieścia lat – powiedział szef SIBAT-u Jair Kulas. – Chciałbym podziękować greckiemu ministerstwu obrony za zaufanie i powierzenie tego ważnego zadania izraelskiemu ministerstwu obrony i naszemu wspaniałemu przemysłowi obronnemu.
Grecka szkoła będzie wzorowana na izraelskim systemie szkolenia, którego rdzeń stanowi baza Chacerim. Dzięki temu, że oba kraje używają identycznych samolotów do szkolenia podstawowego, przeniesienie sprawdzonych rozwiązań z jednego kraju do drugiego będzie dużo łatwiejsze. Izraelskie ministerstwo obrony nie wyklucza, że w przyszłości grecka i izraelska szkoła pilotów mogą nawiązać jakiś rodzaj bliższej współpracy.
Obecnie młodzi piloci Polemikí Aeroporía odbywają szkolenie zaawansowane na antycznych samolotach T-2E Buckeye, których konstrukcja pochodzi z tych samych czasów co TS-11 Iskra (T-2 oblatano dwa lata wcześniej) i który tak samo nie nadaje się do przygotowywania lotników do służby na samolotach piątej generacji. Według raportu World Air Forces 2020 w służbie pozostaje jeszcze trzydzieści dziewięć Buckeye’ów, a także czterdzieści pięć Texanów. Najstarsze egzemplarze T-2E latają już od pięćdziesięciu lat.
Podpisanie umowy jest kolejnym wyrazem zacieśniania współpracy obronnej między oboma państwami. W połowie roku Grecja ogłosiła, że wyleasinguje trzy bezzałogowe samoloty rozpoznawcze Heron. Umowę podpisano na trzy lata, a po tym okresie Grecja będzie mogła samoloty oddać lub wykupić. Herony dla Grecji dostarczono w unikalnej konfiguracji wyspecjalizowanej do patrolowania obszarów morskich.
Ponadto greckie samoloty uczestniczyły w izraelskich ćwiczeniach „Blue Flag”, tymczasem Izraelczycy podczas ćwiczeń w Grecji szlifowali umiejętność przełamywania obrony powietrznej wykorzystującej rosyjskie systemy S-300 (których Grecy mają dwie baterie). Łatwo zauważyć tu przygotowania do działań bojowych nad Syrią i ewentualnie Iranem. Ateny i Jerozolima podpisały w ostatnim czasie również szereg umów gospodarczych.
Izraelskie M-346
W lutym 2012 roku izraelskie ministerstwo obrony poinformowało o zakupie trzydziestu samolotów Alenia Aermacchi (obecnie Leonardo) M-346. Kwota zakupu i szkolenia wynosiła około miliarda dolarów. Lawi zajęły w roli maszyn szkolenia zaawansowanego miejsce TA-4 Skyhawków. Dostawy rozpoczęły się w 2014 roku, a pierwsi piloci zakończyli szkolenie na nowych samolotach w czerwcu 2015 roku.
Rok później ukończono budowę izraelskiego naziemnego centrum treningowego dla samolotów M-346. Centrum zostało zbudowane przez konsorcjum zakładające się z firm Elbit Systems, Alenia Aermacchi, CAE i Selex ES. Kompleks składa się z kilku symulatorów połączonych w sieć, co umożliwia bezpieczne trenowanie lotów w formacji. Realistyczne odwzorowanie warunków lotu daje uczniom możliwość ćwiczenia procedur awaryjnych na poziomie zaawansowanym i umożliwia symulowanie skomplikowanych scenariuszy dla jednego bądź grupy pilotów.
Lider konsorcjum, Elbit Systems, dostarczył do centrum urządzenie do dookolnego o wyświetlania realistycznego obrazu, odpowiadał za opracowanie symulowanych typów uzbrojenia i generowanych komputerowo uczestników symulowanych misji po stronie sojuszniczej i wrogiej.
Zobacz też: Nowa epoka w historii rosyjskiej Floty Północnej
(defensenews.com, jpost.com)
Eden Briand, IDF Spokesperson’s Unit
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS