A A+ A++

Miniony rok nie był łaskawy dla koncernów i dealerów. Pandemia COVID-19 oraz lockdown wielu rynków spowodowały znaczące straty w sprzedaży pojazdów. Teraz przyszedł czas na podsumowania.

W 2020 roku byliśmy świadkami wzlotów i upadków sprzedaży aut. W niektórych krajach spadki dochodziły nawet do 97 proc. w stosunku do roku wcześniejszego (np. Wielka Brytania). W Polsce sytuacja również nie napawała optymizmem. Przykładem mogą być dane po 20 dniach kwietnia 2020 roku, kiedy sprzedaż zmalała o 71,09 proc. w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej (dalej: r/r). Ostatni miesiąc roku naprawił ogólne wyniki sprzedaży (59 430 szt.) i tylko nieznacznie ustąpił grudniowi 2019 roku (60 082 szt.). Warto jednak podkreślić, że taka sytuacja nie jest przypadkowa. Z początkiem 2021 roku w życie weszła nowa norma emisji spalin Euro 6d FCM. Zobowiązała ona producentów pojazdów do montowania w samochodach urządzeń monitorujących zużycie paliwa lub energię elektryczną. Auta, które nie są w nie wyposażone, nie mogą być rejestrowane.

CZYTAJ TAKŻE: Pierwsza jazda | Toyota GR Yaris: Frajda absolutna

W skali 12 miesięcy (od stycznia do grudnia) zarejestrowanych zostało ogółem 488 002 pojazdów. W tym jest 428 377 samochodów osobowych oraz 59 625 aut dostawczych. W porównaniu do 2019 roku są to spadki odpowiednio o -21,98 proc. oraz -14,65 proc. Najlepszymi miesiącami 2020 roku były: wrzesień – 43 221 szt. (w 2019 – 39 491 szt.) oraz grudzień – 59 430 szt. (w 2019 – 60 082 szt.).

Toyota Corolla.

Wśród marek samochodów osobowych liderem rynku została Toyota (61 330 szt.; -2,30 proc. r/r), wyprzedzając wieloletniego lidera – Skodę (56 334 szt.; -17,94 proc. r/r) – o niespełna 5 tys. aut (dokładnie o 4996 szt.). Trzecie miejsce podium przypadło dla Volkswagena, któremu w 2020 roku udało się sprzedać 37 307 pojazdów (-30,90 proc. r/r). Na kolejnych miejscach znalazły się: Kia (24 113 szt.; -17,96 proc. r/r), Renault (21 024 szt.; -23,77 proc. r/r), Dacia (20 936 szt.; -32,20 proc. r/r), Mercedes (20 291 szt.; -6,75 proc. r/r), Ford (19 064 szt.; -36,72 proc. r/r), Hyundai (18 404 szt.; -24,51 proc. r/r). Pierwszą dziesiątkę zamyka BMW z wynikiem 18 290 szt. (-11,64 proc. r/r).

Skoda Octavia RS iV.

Do samego końca toczyła się natomiast walka o miano lidera wśród modeli. W szranki stanęły: Skoda Octavia, Toyota Corolla oraz Toyota Yaris. Zgodnie z informacjami od IBRM Samar na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów wynika, że w ostatecznym rozliczeniu wygrała Skoda Octavia (18 667 szt.). Druga – Toyota Corolla – okazała się gorsza (17 507 szt.), przegrywając jedynie o 6,21 proc. Trzecia Toyota Yaris zarejestrowana została w liczbie 15 379 szt.

Toyota Yaris.

Warto podkreślić, że wśród marek premium w TOP10 tylko dwie nie odnotowały strat. Liderem został Mercedes – 19 653 szt. – dane nie zawierają osobowych wersji vanów Mercedesa (Citan, Vito, Marco Polo, Sprinter), za wyjątkiem V-klasy), co jest o -6,74 proc. gorszym wynikiem niż przed rokiem. Drugie miejsce przypadło dla BMW – 18 290 szt. (-11,64 proc. r/r. Trzecią lokatę zajęło Audi (25 602 szt.), które osiągnęło wzrost sprzedaży o +13,25 proc. r/r. Następnie znalazło się Volvo (10 926 szt.; -0,45 proc. r/r) oraz Lexus (4450 szt.), który jako drugi w TOP10 wypracował lepszy wynik niż przed … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułStoch zdradził, w co gra z Kubackim. “Rżniemy w to praktycznie przez parę godzin”
Następny artykułTarczyński ostro ocenił wypowiedź Millera. “Okazał się obrzydliwym kłamcą”