A A+ A++
Właśnie w ciągu najbliższych dwóch lat Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu chce wprowadzić możliwość opłacenia przejazdu w każdym pojeździe za pomocą karty płatniczej. Nie jest to łatwe zadanie.

By wprowadzić możliwość opłat kartą, trzeba najpierw przebudować system PEKA, co już samo w sobie jest karkołomne, o czym doskonale wiedzą ci, którzy pamiętają skomplikowaną i okraszoną kilkoma falstartami procedurę wprowadzania karty. Ale teraz trzeba będzie przebudować całą konstrukcję techniczną sytemu, by umożliwić dostęp do informacji o zakupionych biletach w trybie online. Obecnie jest on zapisywany w pamięci karty PEKA, co uniemożliwia wprowadzenie płatności kartą. Planowane zmiany pozwolą na oddzielenie biletu od fizycznego nośnika i przeniesienie go do tzw. chmury danych, co pozwoli na wdrożenie w przyszłości nowoczesnych i wygodnych dla pasażerów rozwiązań wykorzystujących możliwości coraz powszechniejszych urządzeń mobilnych.

Później przygotować infrastrukturę, jak choćby terminale płatnicze dla wszystkich pojazdów ZTM – co z kolei kosztuje, tak samo jak kupno sprawdzarek kontrolerskich mogących obsługiwać nowy system, a także mających funkcję czytania QR kodów, co z kolei pozwoli na dalszy rozwój systemu dystrybucji biletów. Ale wprowadzenia tego rozwiązania nie można już dłużej odkładać.

– To wyjście naprzeciw oczekiwaniom pasażerów – mówi Jan Gosiewski, dyrektor ZTM w Poznaniu. – Zależy nam, żeby nasi pasażerowie mieli możliwość zakupu biletu w każdym pojeździe przy użyciu karty płatniczej lub telefonu. Mimo trudnego roku walki z covid-19 udało się nam przeprowadzić dialog techniczny mający dać odpowiedź, jakie rozwiązania należy wdrożyć. Odbyliśmy też kilka wizyt w miastach, gdzie tego typu rozwiązania już funkcjonują, zbierając informacje na temat ich doświadczeń z wdrożenia oraz eksploatacji.

Po wprowadzeniu systemu pasażerowie będą mogli kupić bilet płacąc kartą w specjalnym terminalu. Nie będą więc musieli rezygnować z podróży dlatego, że w pobliżu przystanku nie ma ani kiosku, ani biletomatu.

– Otrzymujemy liczne sygnały, aby przenieść bilet z karty PEKA do aplikacji mobilnej. Obecnie tego nie planujemy, ponieważ w naszych zamierzeniach idziemy o krok dalej – wyjaśnia dyrektor Gosiewski. – Już w nieodległej przyszłości pasażer posiadający zapisany w systemie bilet okresowy właściwie nie będzie musiał mieć go przy sobie. Konieczne będzie jedynie potwierdzenie, że to właśnie on jest jego użytkownikiem. Nowoczesna technologia daje bardzo wiele możliwości na potwierdzenie swojej tożsamości. Planowana modernizacja systemu PEKA umożliwi także w kolejnych etapach wprowadzenie aplikacji mobilnej do zarządzania swoim kontem PEKA.

Realizacja powyższych zamierzeń jest możliwa dzięki zapewnieniu w budżecie Miasta Poznania środków przeznaczonych na ten cel w wysokości 4,5 mln złotych, zapisanych odpowiednio na lata 2021-2022.

ZTM

Oceń artykuł
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułCiepłe kurtki pikowane dla mężczyzn
Następny artykułRuszyły prace nad japońskim lojalnym skrzydłowym