A A+ A++

Wśród starych aut, które można określić mianem klasyka, w 2020 r. na naszych drogach dominowały maluchy, duże fiaty, golfy i garbusy.

Podstawowym kryterium uznania samochodu za klasyk jest wiek. Ale nie każdy stary samochód od razu zyskuje takie miano. Zasługują na nie przede wszystkim pojazdy zabytkowe, mające wartość kolekcjonerską lub sentymentalną, z różnych względów wyjątkowo popularne czy wręcz kultowe. Które klasyki królują na naszych drogach?

Eksperci firmy ubezpieczeniowej Compensa TU SA Vienna Insurance Group przeanalizowali pod tym kątem ok. 30 tys. polis OC, zawartych w 2020 r. przez właścicieli ponad 25-letnich samochodów. Na potrzeby analizy pogrupowali znalezione w ten sposób pojazdy na cztery kategorie wiekowe: samochody w przedziale od 25 do 29, od 30 do 39, od 40 do 49 i powyżej 50 lat.

Okazuje się, że wśród samochodów w przedziale 25–29 lat, czyli wyprodukowanych w w latach 1991–1995, dominują auta pochodzenia niemieckiego. Przede wszystkim VW Golf drugiej i trzeciej generacji, a także passaty. Bardzo popularne są również Audi 80, BMW serii 3 oraz pojazdy Opla: Astra i Vectra.

W grupie aut w przedziale wiekowym 30–39 lat, czyli wyprodukowanych w latach 80. XX wieku, niekwestionowanym liderem jest Fiat 126 p, potocznie nazywany maluchem. Dużo tu także golfów, „osiemdziesiątek” od Audi i BMW „trójek”. Popularnością cieszą się też Mercedes 190, Polonez czy Suzuki Samurai. Ekspertów Compensy zaskoczyła za to niewielka liczba trabantów.

Wśród samochodów w wieku 40–49 lat, czyli z lat 70., dominują auta polskie oraz z innych krajów bloku wschodniego. Najpopularniejszy z nich to Fiat 125 p, czyli „duży fiat”. Za nim znalazły się: Syrena, Trabant, Zastava, Wartburg i terenowy UAZ. Wysokie miejsce zajmują też VW Garbus i Chevrolet Corvette.

Wśród samochodów minimum 50-letnich królują natomiast VW Garbus, Warszawa i Ford Mustang. Zresztą, jak się okazuje, wśród aut 50+ często pojawiają się wozy amerykańskie. Choćby Ford Taurus, Chevrolet Impala czy Camaro oraz Cadillac Fleetwood czy Deville.

Pojazdy klasyczne, tak jak wszystkie pozostałe, należy ubezpieczyć, kupując przynajmniej obowiązkową polisę OC. O ile jednak zwykłe auta ubezpiecza się zazwyczaj na rok, o tyle pojazdy historyczne można ubezpieczyć krótkoterminowo – na minimum 30 dni. To możliwe w przypadku pojazdów zabytkowych, będących tzw. dobrami kultury w muzeach, ponad 40-letnich i ponad 25-letnich, jeśli te ostatnie mają dużą wartość historyczną lub są unikatowe.

– Zauważamy, że właściciele klasyków często decydują się na zakup OC z miesięcznym okresem ubezpieczenia. Chcą w ten sposób oszczędzić na składce, czyli nie płacić za cały rok … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykuł50 dni w areszcie: dziennikarki Biełsatu czekają na proces
Następny artykułAdam Małysz opowiedział o obecnych relacjach z Horngacherem. “Stefan, nie żal Ci?