LED jako zamiennik żarówek reflektorowych jest w Polsce nielegalny.
Kierowcy ciężarówek mają poczucie niedostatecznego oświetlenia, co widoczne jest po liczbie lamp dodatkowo montowanych na ciężarówkach. Także „niebieskawe” światła zamienników w klasycznych (dużych) reflektorach mijania ciężarówek widuje się relatywnie często. Popyt na diodowe zamienniki (na podstawie sprzedaży sklepów internetowych) szacuje się na duże tysiące (dziesiątki, jeśli nie setki tys.) sztuk.
Większość zamienników oślepia – ostrzega dr inż. Tomasz Targosiński z Instytutu Transportu Samochodowego. Tłumaczy, że tylko niektóre produkty i to w połączeniu z konkretnym reflektorem poprawiają widoczność drogi, nie oślepiając przy tym innych kierowców. – Nie da się tego sprawdzić ani wzrokiem, ani przyrządem stosowanym do ustawiania świateł. Na dodatek subiektywne odczucia zwykle są mylące, ponieważ wielu kierowców, a nawet diagnostów myśli, że skoro granica światła i cienia jest wyraźna, to światła są dobre. Tak jednak nie jest. Nie tylko kształt i wyrazistość granicy ma tu znaczenie, ale natężenie oświetlenia, a ściślej jego rozkład w całej wiązce. Granica może być bowiem wyraźna, mimo to światła nad nią jest o wiele za dużo – wyjaśnia Targosiński.
Dobry zamiennik żarówki powinien zapewnić odpowiedni rozkład natężenia wiązki światła. Fot. ITS
Instytut Transportu Samochodowego zaproponował badanie konkretnej pary zamiennik-reflektor już na pojeździe za pomocą analizatora świateł. To nowatorskie urządzenie w warunkach serwisu lub stacji kontroli pojazdów szybko i precyzyjnie mierzy całą wiązkę świetlną wychodzącą z reflektora.
Reflektor dający prowidłowe oświetlenie drogi i zarazem nie oślepiający. Ilustracja ITS
Takie sprawdzenie, udokumentowane potwierdzonym wydrukiem, jeśli dałoby wynik pozytywny, mogłoby w przyszłości (po prawnym dopuszczeniu do stosowania) upoważniać do poruszania się po drogach publicznych pojazdem wyposażonym w zamienniki LED.
Byłoby ono analogiczne do stosowanego w Niemczech badania laboratoryjnego pary: dioda-lampa. – Zaletą polskiego rozwiązania jest to, że nie ma żadnych ograniczeń co do użytych zamienników i reflektorów, jeśli tylko taka konkretna para (zamiennik-reflektor) lepiej oświetla drogę i nie oślepia innych kier … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS