Monika Chabior, zastępczyni prezydenta Gdańska ds. edukacji i usług społecznych, otrzymała w poniedziałek raport Młodzieżowej Rady Miasta Gdańska dotyczący stanu edukacji zdalnej w mieście.
Gdańsk. Władze miasta mają już raport
MRG przeprowadziła wśród uczniów gdańskich szkół samorządowych ankietę online dotyczącą zdalnej edukacji. To na jej podstawie powstał raport przekazany władzom miasta.
– Wielki szacunek i podziękowania za waszą pracę. To superrobota, tym bardziej, że to wasza inicjatywa – mówiła podczas przekazywania i omawiania raportu Monika Chabior. – Warto teraz zebrane dane przekazać analitykom. Mnie najbardziej interesują te osoby – zarówno wśród uczniów, jak i nauczycieli – które mają ciężko, bo im trzeba priorytetowo pomóc. Musimy także pomyśleć o tym, jak szkoła powinna wyglądać po pandemii. Super by było, byście byli aktywnym partnerem w tym procesie. Bardzo zależy mi na udziale młodych ludzi.
Jest to już drugi raport, który przygotowała Rada. Na podstawie pierwszej ankiety – przeprowadzonej w połowie kwietnia, w której wzięło udział ponad 2166 osób – w maju tego roku powstał raport przekazany już władzom miasta. Jak wynikało z wiosennego raportu, większość badanych uczniów oceniła poziom nauki zdalnej w swojej szkole dobrze (38 proc. respondentów) lub przeciętnie (35 proc.). Co ciekawe, równo po 12 proc. uczniów oceniło poziom swojej edukacji zdalnej świetnie i źle, a 3 proc. badanych wybrała odpowiedź „fatalnie”.
Jaki poziom zadowolenia z nauki zdalnej?
Drugą ankietę wypełniło aż 6309 osób.
– Cieszy nas wzrost zainteresowania młodzieży w tematach edukacji – mówi Jakub Hamanowicz, p.o. przewodniczącego Młodzieżowej Rady Miasta Gdańska.
Raport MRG dotyczący stanu edukacji zdalnej w mieście liczy 18 stron.
Duża część badanych uczniów ocenia poziom nauki zdalnej w swojej szkole na “czwórkę” (43 proc.) i na “trójkę” (31 proc.). Tak jak w poprzednim raporcie fatalnie (na “jedynkę”) ocenia zdalną edukację tylko 3 proc. badanych. Liczba osób oceniająca zdalne lekcje na 2 spadła z 12 proc. do 8 proc. Widać poprawę w zdalnym nauczaniu od czasu sporządzenia ostatniego raportu.
– Większość uczniów widzi poprawę w funkcjonowaniu e-lekcji w stosunku do poprzedniego raportu, aż 34 proc. ankietowanych nie widzi żadnych zmian, a 8 proc. badanych dostrzega spadek ich jakości. Połowa badanych jest zadowolonych z formy nauki proponowanej przez swoich nauczycieli. Co trzecia osoba ocenia nauczanie średnio, a 18 proc. jest niezadowolonych z aktualnego kształtu prowadzenia zajęć. Uczniowie czują się obciążeni ilością nauki – mówi Jakub Kuras, przewodniczący komisji promocji w MRG.
Fot. Grzegorz Celejewski / Agencja Gazeta
Wynika to prawdopodobnie ze zbyt dużej liczby godzin spędzonych przed komputerem. Liczba zadawanych prac domowych powoduje, że uczniowie zamiast odpocząć po skończonych zajęciach, muszą dalej pracować. I to właśnie zdalne nauczanie zdaniem uczniów obciąża ich bardziej niż lekcje stacjonarne, ale co piąty uczeń lub uczennica nie widzi różnicy. Jak wynika z raportu MRG, uczniowie w dużej większości posiadają odpowiedni sprzęt komputerowy.
– Ważna jest wyrozumiałość wobec nieobecności na lekcjach, ponieważ aż 22 proc. badanych zaznaczyło, że ma problemy z łączem internetowym. 271 badanych, czyli 4 proc. nie posiada wystarczającej ilości sprzętu komputerowego. Aż 35 proc. badanych nie wie, czy szkoła posiada sprzęt komputerowy nadający się do wypożyczenia – dodaje Kuras.
Rekomendacje
Najczęściej podawane przez uczniów problemy z nauką zdalna to m.in. słabe połączenie internetowe, problemy z samopoczuciem np. ze skupieniem się, bóle głowy, bóle kręgosłupa, stres, zmęczenie, problemy ze wzrokiem, czy brak zrozumienia i wyrozumiałości ze strony nauczycieli.
W raporcie Młodzieżowa Rada Gdańska przedstawiła rekomendacje, a wśród nich znalazły się:
– Skrócenie czasu trwania lekcji do 30-35 min i zmniejszenie ich liczby każdego dnia, jak i również ilości prac domowych, umożliwienie chodzenia na zajęcia praktyczne, większa liczba szkoleń i odpowiedniego sprzętu dla kadry pedagogicznej, urozmaicenie lekcji, poinformowanie uczniów o możliwości wypożyczenia sprzętu komputerowego, a także przeprowadzenie przez nauczycieli rozmów z uczniami na temat ich problemów ze zdalnym nauczaniem – wymienia Ranko Hoffmann, radny MRG.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS