A A+ A++

Pewne marki aut traktujemy jako drogie, a inne jako tanie. Jednak to nie model, ale konkretna wersja może decydować o cenach części.

Powszechnie przyjęło się traktować pewne marki jako drogie, jeżeli chodzi o ceny części zamiennych, a inne jako tanie. Tymczasem jest to tylko część prawdy.

W zależności od użytych rozwiązań nawet w ramach jednego modelu mogą się pojawić wersje wyjątkowo kosztowne, jak i te wyraźnie tańsze. Nie należy więc rozpatrywać kosztów utrzymania stereotypowo, lecz sprawdzić, jak wybrana wersja wypada pod tym względem.

Decyduje popularność

Ceny części zamiennych na rynku wtórnym w dużej mierze są uzależnione od wolumenu produkcji danej jednostki napędowej. Ponieważ na rynku zachodzi globalizacja, toteż wiele silników trafia nawet do modeli różnych koncernów.

Tak jest chociażby z jednostkami 1.6 i 2.0 HDi, które są stosowane nie tylko w Citroenach i Peugeotach, ale i w Fordach, Volvo, a nawet Mazdach. To powoduje, że ceny części zamiennych są w tym przypadku niższe.

Jednak jeśli z gamy Peugeota wybierzemy model z silnikiem 1.8 HDi (produkcji Mitsubishi), części do niego okażą się znacznie droższe. Ten silnik należy bowiem uznać za niszowy.

Uwaga na zamienniki

W przypadku turbosprężarek, ale też wtryskiwaczy do diesli na rynku sporo jest już elementów nieoryginalnych, a więc po przeprowadzonej regeneracji przez firmy niezależne.

Należy wziąć pod uwagę fakt, że o ile zespoły regenerowane fabrycznie (z logo producenta) są jakościowo identyczne z nowymi, to już wszelkie naprawy niezależne takiej pewności nie dają.

W poniższym zestawieniu pod uwagę wzięliśmy zamienniki identyczne z oryginalnymi, sprzedawane z fakturą VAT, co daje wysokie prawdopodobieństwo ich oryginalności.

Jak widać, ceny wybranych podzespołów w odniesieniu do tych samych lub podobnych modeli potrafią się różnić nawet dwukrotnie. Warto na to zwrócić uwagę.

Należy też pamiętać, że czasami na koszt wpływa fakt specjalnego wyposażenia (np. napęd 4×4).

RÓŻNICE CEN TYPOWYCH CZĘŚCI W RAMACH TYCH SAMYCH MAREK AUT

DWUMASOWE KOŁO ZAMACHOWE

Koło dwumasowe przynależy do jednego typu silnika. Zasadą rządzącą cenami jest tu popularność danej jednostki napędowej. Im więcej egzemplarzy opuszcza fabrykę, tym koła dwumasowe są tańsze. Dlatego nawet w ramach jednego modelu różnice potrafią być ponad dwukrotne.

DWUMASOWE KOŁO ZAMACHOWE – CENY

1487 zł BMW 320d (E90 N47) BMW BMW 325d (E90) 2467 zł
1012 zł Fiat 500X 1.6 D Multijet 120 KM FIAT Fiat 500X 2.0 D Multijet 136 KM 1623 zł
1331 zł Ford Mondeo IV 2.0 TDCi FORD Ford Mondeo IV 2.2 TDCi 175 KM 1908 zł
747 zł Hyundai Santa Fe 2.0 CRDi 113 KM (I) HYUNDAI Hyundai ix35 2.0 CRDi 136 KM 2668 zł
947 zł Jeep Compass 2.0 CRD 4×4 140 KM JEEP Jeep Compass 2.2 CRD 4×4 136 KM 2040 zł
934 zł Mazda 3 1.6 MZR-CD MAZDA Mazda 3 2.2 MZR-CD 3220 zł
1501 zł Nissan Primera 1.9 dCi (P12) NISSAN Nissan Primera 2.2 Di (P12) 3782 zł
1054 zł Opel Vectra C 1.9 CDTI 150 KM OPEL Opel Vectra C 3.0 V6 CDTI 177 KM 2432 zł
1215 zł Volkswagen Tiguan I 2.0 TDI 140 KM VOLKSWAGEN Volkswagen Tiguan I 1.4 TSI 122 KM 2016 zł
934 zł Volvo V40 D2 114/120 KM VOLVO Volvo V40 D3 150 KM 2998 zł

ZESPÓŁ TURBOSPRĘŻARKI

Turbosprężarki o tej samej konstrukcji potrafią obsługiwać wiele modeli z różnych koncernów. Tu wpływ na cenę ma nie tylko popularność danego silnika, ale również częstotliwość stosowania konkretnego typu turbosprężarki w wielu różnych markach samochodów.

ALFA ROMEO 159 Pod względem cen turbosprężarek ten samochód wypada drogo lub bardzo drogo. Wbrew pozorom, to wersja benzynowa jest nawet bardziej kosztowna w tym zakresie.

ZESPÓŁ TURBOSPRĘŻARKI – CENY

3075 zł Alfa Romeo 159 2.4 JTDM 200 KM ALFA ROMEO Alfa Romeo 159 1.8 TBi 200 KM 4680 zł
2500 zł BMW 520d (E60) BMW BMW 525d (E60) 3690 zł
2830 zł Mitsubishi Outlander II 2.0 Di-D MITSUBISHI Mitsubishi Outlander II 2.2 Di-D 3936 zł
2200 zł Skoda Octavia II 2.0 TDI 140 KM SKODA Skoda Octavia II 2.0 TDI 170 KM  3220 zł
2000 zł Subaru Impreza 2.0/2.5 STi  SUBARU Subaru Legacy 2.0 D 5535 zł
4500 zł Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D TOYOTA Toyota Land Cruiser 4.5 V8 D-4D  11 100 zł
2500 zł Volkswagen Amarok 2.0 TDI 140 KM VOLKSWAGEN Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI 163 KM 3770 zł

WTRYSKIWACZ SILNIKA DIESLA

Wtryskiwacze common rail oraz pompowtryskiwacze również mają ceny uzależnione od wolumenu produkcji danego typu, ale oprócz tego są zauważalne różnice między producentami. Zwyczajowo najdroższe są wtryskiwacze firmy Denso oraz pompowtryskiwacze (Bosch lub Siemens). Na rynku sporo jest tanich niemarkowych zamienników.

WTRYSKIWACZE SILNIKA DIESLA – CENY

1632 zł Citroen C5 2.2 HDi 204 KM CITROEN Citroen C5 2.7 HDi 204 KM 2136 zł
1450 zł Opel Vectra C 1.9 CDTI 150 KM OPEL Opel Vectra C 3.0 CDTI 177 KM 2200 zł
1674 zł Mercedes klasy E W212 300 CDI MERCEDES Mercedes klasy E W212 250 BlueCDI 2221 zł
1216 zł Mazda 3 1.6 MZR-CD MAZDA Mazda 3 2.2 MZR-CD 1768 zł
1420 zł Skoda Octavia II 1.6 TDI 105 KM SKODA Skoda Octavia II 1.9 TDI 105 KM 4165 zł
1212 zł Toyota RAV4 2.2 D-4D 150 KM TOYOTA Toyota RAV4 2.2 D-CAT 177 KM 2636 zł
1693 zł Volkswagen Sharan II 2.0 TDI 150 KM VOLKSWAGEN Volkswagen Sharan I 1.9 TDI PD 150 KM 3958 zł

VOLKSWAGEN SHARAN I Ze względu na niezwykle drogie pompowtryskiwacze, obsługa wtrysku jest tu droższa niż w nowszym modelu, który ma już wtrysk common rail w silniku 2.0 TDI.

***

Samochód 20-lecia na 20-lecie Interii!

Zagłosuj i wygraj. CODZIENNIE CZEKA OD 20 000 zł do 40 000 zł! 

Zapraszamy do udziału w 5. edycji plebiscytu MotoAs. Wyjątkowej, bo związanej z 20-leciem Interii. Z tej okazji przedstawiamy 20 modeli samochodów, które budzą emocje, zachwycają swoim wyglądem oraz osiągami. Imponujący rozwój technologii nierzadko wprawia w zdumienie, a legendarne modele wzbudzają sentyment. Bądź z nami! Oddaj głos i … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułImola ponownie ugości Formułę 1?
Następny artykułMSI Optix G242 – 24 calowy monitor e-sportowy Full HD z matrycą IPS, częstotliwością odświeżania 144 Hz i obsługą VRR