A A+ A++

2020-12-26 06:00

publikacja
2020-12-26 06:00

fot. David W Cerny / Reuters

Dotacje do zakupu elektrycznych samochodów to rozwiązanie, które wzbudza kontrowersje. Sprawdzamy, gdzie jest ono stosowane. 

Informacje, które niedawno opublikowało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) wskazują, że w większości krajów Unii Europejskiej wprowadzono rozwiązania zachęcające do zakupu aut elektrycznych. Takie zachęty są dość kontrowersyjne, jeżeli koszt ich funkcjonowania de facto ponoszą wszyscy podatnicy. 

Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl na podstawie danych ACEA postanowili sprawdzić, jak różnią się rozwiązania promujące zakup niskoemisyjnych samochodów w poszczególnych krajach UE. Analizujemy też, jak duża jest popularność aut elektrycznych w poszczególnych państwach członkowskich Unii Europejskiej.   

Hybrydy i auta na wodór też łapią się na dopłaty 

Po przeanalizowaniu danych ACEA można stwierdzić, że dopłaty oraz inne zachęty stosowane w krajach Unii Europejskiej dotyczą nie tylko typowych samochodów elektrycznych. Właśnie dlatego warto przypomnieć pewne skróty związane z pojazdami niskoemisyjnymi, które znalazły się w poniższej tabeli: 

  • BEV (Battery Electric Vehicles) – samochody elektryczne nie posiadające dodatkowego silnika spalinowego, dla których źródło napędu stanowi energia magazynowana w akumulatorach
  • PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicles) – samochody z napędem hybrydowym, których akumulatory są ładowane poprzez wtyczkę
  • EREV (Extended Range Electric Vehicle) – samochody elektryczne o zwiększonym zasięgu posiadające silnik spalinowy jako generator do ładowania akumulatorów
  • FCEV (Fuel Cell Electric Vehicles) – samochody napędzane silnikiem elektrycznym, który jest zasilany prądem pozyskiwanym z ogniw wodorowych 

Zakup wyżej wymienionych rodzajów aut przez nabywców prywatnych (w praktyce najczęściej pojazdów BEV i PHEV) premiuje dziewiętnaście krajów członkowskich UE. Czechy wspierają tylko nabywanie pojazdów niskoemisyjnych przez firmy i jednostki sektora publicznego.

W 2020 r. dodatkowych zachęt dla nabywców niskoemisyjnych aut nie przewidywały natomiast następujące państwa: Belgia, Bułgaria, Cypr, Dania, Łotwa, Litwa oraz Malta. 

„W tej grupie relatywnie wysokim udziałem pojazdów niskoemisyjnych w sprzedaży cechowały się tylko dwa kraje: Belgia (3,2%) oraz Dania (4,2%)” – dodaje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl. 

Wsparcie zwykle dotyczy tylko nowych pojazdów 

Informacje zaprezentowane w poniższej tabeli wskazują również, że wsparcie zakupu samochodów niskoemisyjnych przez osoby prywatne zwykle dotyczy nowych aut. Wynika to między innymi z faktu, że rynek używanych pojazdów elektrycznych i hybrydowych nie jest jeszcze bardzo rozwinięty. W tym kontekście warto jednak zwrócić uwagę, że tempo rozwoju wspomnianego rynku wtórnego będzie inne w Szwecji i na przykład Polsce. 

„Szwecja cechuje się bowiem jedenastoprocentowym udziałem pojazdów niskoemisyjnych w sprzedaży. Jeżeli zaś chodzi o Polskę, to analogiczny wynik na razie wynosi około 0,5%” – komentuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl. 

Jakie są ograniczenia dotacji na auta niskoemisyjne? 

Analiza przeprowadzona przez ekspertów Ubea.pl pokazuje również, że częstą praktyką jest wyznaczanie maksymalnych limitów cenowych dla dotowanych pojazdów. W przypadku Polski limit cenowy dotyczący aut BEV jest stosunkowo niski, a wsparcie kształtuje się na niewysokim poziomie (znacznie mniejszym niż na Słowacji i Węgrzech). 

Główną barierą pozostaje jednak niekorzystna relacja między poziomem wynagrodzeń i kosztem zakupu typowego samochodu elektrycznego lub hybrydowego. 

„Tego problemu nie rozwiążą rządowe dotacje. Musiałyby być one bowiem nierealistycznie wysokie i przyznawane bardzo często” – podsumowuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl. 

Zachęty dla prywatnych nabywców aut niskoemisyjnych w krajach UE (2020 r.)

Nazwa kraju

Rodzaj zachęty dla prywatnych nabywców osobowych samochodów niskoemisyjnych

Udział pojazdów niskoemisyjnych

w sprzedaży

Austria

Dopłata dla nabywców samochodów: 3000 euro na auta BEV oraz FCEV i 1250 euro w przypadku samochodów PHEV oraz EREV.

3,5%

Chorwacja

Dopłata dla nabywców samochodów: 9200 euro na auta BEV oraz 4600 euro w przypadku samochodów PHEV.

brak danych

Estonia

Bonus 5000 euro dla nabywców samochodów BEV z ceną poniżej 50 000 euro.  

0,3%

Finlandia

Dopłata 2000 euro do zakupu lub leasingu aut BEV z ceną do 50 000 euro.  

6,9%

Francja

Bonus (max. 7000 euro) dla nabywców aut emitujących do 20 g CO2/km. Bonus do 5000 euro dla właścicieli starszych aut przy zakupie nowego lub używanego pojazdu emitującego do 50 g CO2/km (z ceną do 60 000 euro).  

2,8%

Grecja

Zwrot 15% ceny netto zakupu auta BEV (do 5500 euro) oraz dodatkowe 1000 euro po złomowaniu starszego pojazdu. 

0,4%

Hiszpania

Dopłaty do zakupu aut BEV (max. 5000 euro) oraz PHEV (do 2600 euro).

1,4%

Holandia

Program dopłat (SEPP) dla nabywców samochodów BEV (nowych lub używanych).

15,0%

Irlandia

Dopłaty wynoszące maksymalnie 5000 euro do zakupu aut BEV oraz PHEV emitujących do 50 g CO2/km.

4,1%

Luksemburg

Zwrot do 5000 euro podatku po zakupie auta BEV lub FCEV. Możliwy też zwrot podatkowy do 2500 euro na auta PHEV emitujące do 50 g CO2/km.

brak danych

Niemcy

Bonus przy zakupie aut BEV i FCEV: 9000 euro (cena do 40 000 euro) lub 7500 euro (przy wyższej cenie). Bonus przy zakupie aut PHEV: 6750 euro (cena do 40 000 euro) lub 5625 euro (przy wyższej cenie).

3,0%

Polska

Dopłata 15% (max. 18 750 zł) do zakupu aut BEV kosztujących co najwyżej 125 000 zł.

0,5%

Portugalia

Dopłaty do 3000 euro przy zakupie aut BEV.

5,7%

Rumunia

Dopłaty do zakupu aut BEV (10 000 euro) oraz samochodów PHEV emitujących do 50 g CO2/km (4250 euro). Dodatkowo bonus 1250 euro za złomowanie starego auta.

0,9%

Słowacja

Dopłaty do zakupu aut BEV (8000 euro) oraz PHEV (5000 euro).

0,4%

Słowenia

Dopłaty do zakupu aut BEV (7500 euro) oraz PHEV/EREV (4500 euro).

0,9%

Szwecja

Dopłaty do zakupu aut BEV (60 000 SEK) oraz PHEV emitujących do 70 g CO2/km (do 10 000 SEK).

11,3%

Węgry

Dopłaty do aut BEV wynoszące odpowiednio 7350 euro (cena zakupu do 32 000 euro) oraz 1500 euro (cena: 32 000 euro – 44 000 euro).

1,9%

Włochy

Bonus wynoszący maksymalnie 6000 euro przy zakupie aut emitujących do 70 g CO2/km (z ceną do 50 000 euro).

0,9%

Źródło: opracowanie własne Ubea.pl na podstawie danych ACEA
Źródło:
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułOd Korsyki do Świętej Heleny. Wszystkie wyspy Napoleona
Następny artykułDawno temu w Elblągu… W Szkole Cesarzowej Wiktorii obchodzono święta [ Dawno temu ]